۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
کاهش نرخ تورم امیدوارکننده است ولی به سفره های مردم نرسیده
«بازار» گزارش می دهد

کاهش نرخ تورم امیدوارکننده است ولی به سفره های مردم نرسیده

هر چند مسئولان ورود نرخ تورم به کانال ۳۰ درصدی را ناشی از اجرای برنامه های درست و کارشناسانه می دانند، اما این افت به معنای کاهش قیمت ها نیست، چرا که نرخ کالاها و خدمات در بازار نزولی نشده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اقدام دولت در راستای مهار نرخ تورم و رسیدن به کانال ۳۰ درصدی ستودنی است، رویکردی که توجه به آن می تواند مانع رشد قیمت ها، ثبات بازار، ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران شود. به طور مثال نرخ نقطه ای تورم در فرودین ماه امسال در یک رکورد بی سابقه به حدود ۷۰ درصد رسید، ولی پس از گذشت چند ماه با تدابیری که برای مهار رشد این شاخص اقتصادی اندیشیده شد این نرخ مسیر کاهشی را در پیش گرفت به طوری که اکنون مسئولان ورود نرخ تورم به کانال ۳۰ درصدی را اعلام می کنند.
کاهش نرخی که هر چند امیدوار کننده است تا سیاست گذاری ها حول محور مهار تورم و تداوم افت آن اجرا شود، اما کارشناسان مهار پایدار چنین نرخی را نیازمند اصلاحات ساختاری دانسته و معتقدند؛ تداوم اجرای سیاستها و عملیاتی کردن برنامه های درست کارشناسانه برای کاهش میزان نقدینگی، توجه به انضباط مالی در کنار ساماندهی و نظارت دقیق بر عملکرد بانکها (تراز شدن دارایی‌ و بدهی‌ها) با هدف جلوگیری از رشد خلق پول، می تواند زمینه ساز ادامه کاهش چنین شاخص مهم اقتصادی شود. اقتصادی زخم خورده ای که نیازمند مرهم است و تنها مرهم آن نیز تلاش برای مهار نرخ تورم بوده که در این زمینه اقدامات لازم باید در سطح گسترده بکار گرفته شود.

تلاش برای دلارزدایی و استفاده اعضای بریکس از ارزهای ملی، توسعه بخش تجارت در قالب تهاتر کالا و ... فرصت مناسبی است که می توان در پی ارتباط با کشورهای عضو بریکس از چنین موقعیتی به خوبی بهرمند شد

تحول آفرینی اقتصاد با عضویت ایران با قدرت های نو ظهور
هر چند تورم حاصل رشد نقدینگی، بی تحرکی اقتصاد، رکود و... بوده اما تحمیل تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران نیز مشکلات را در این زمینه بیشتر کرده است تا اقتصاد کشور با محدودیت های زیادی مواجه شود، نمونه آن قطع ارتباط مالی کشورمان با دنیا است، البته در مقابل، تکیه بر توان داخل در چنین شرایطی موجب شده تا از تحریم ها به عنوان فرصتی مناسب برای خوداتکایی استفاده شود آنطور که طی این سالها با وجود محدودیت ها فراوان توانسته ایم به موفقیت هایی چشم گیری در بخش های مختلف دست یابیم.
از طرفی تقویت روابط دیپلماسی ایران با کشورهای منطقه و جهان اقدام مثبت دیگری است که در دولت مردمی مورد توجه قرار گرفته است تا از این طریق با توسعه ارتباطات بین المللی آن هم در شرایط تحریم به نحو احسن استفاده کنیم. عضویت اخیر ایران در گروه کشورهای موسوم به بریکس و همراهی و همگامی ایران با قدرت های نوظهور اقتصادی نیز که به گفته کارشناسان چنین رویکردی آثار مثبت قابل توجهی را برای کشور در پی دارد هم می تواند اثرات خوبی را در اقتصاد کشور به جای گذارد.
تلاش برای دلار زدایی و استفاده اعضای گروه بریکس از ارزهای ملی، توجه به توسعه بخش تجارت در قالب تهاتر کالا و ... نیز فرصت مناسبی است که می توان در پی ارتباط با کشورهای عضو بریکس از چنین موقعیتی به خوبی بهرمند شد. گذشته از این موضوع موقعیت ژئوپلتیکی ایران در جهان و منطقه با برخورداری از مزایایی چون قرار داشتن در شاهراه اصلی ترانزیت و داشتن خطوط ریلی و جاده ای گسترده که آسیا را به اروپا همچنین آبهای آزاد متصل می کند، مزیت کم نظیری است که از این طریق راه را در انجام صادرات انرژی و ...برای اغلب کشورهای عضو بریکس هموار می کند.
به هر حال عضویت ایران به بلوک قدرت های اقتصادی غیرغربی جهان بی تردید فصل جدیدی را برای تصمیم گیران، پیش روی مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور قرار می دهد که بی تردید اثرات مثبت قابل توجهی را در آینده نصیب کشور می کند.

از آنجایی که ایران در شرایط تحریم بسر می برد و این موضوع، مشکلات و محدودیت های فراونی را برای کشورمان ایجاد کرده است، بنابراین هر گونه ارتباط با دنیا با حفظ چارچوب ها رویکردی مثبت و قابل توجه تلقی می شود

تعامل کشورهای عضو گروه بریکس برای به زمین خوردن دلار
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اثرات و تبعات عضویت ایران در گروه کشورهای عضو بریکس از حیث اقتصادی و سیاسی، گفت: از آنجایی که ایران در شرایط تحریم بسر می برد و این موضوع، مشکلات و محدودیت های فراونی را برای کشورمان ایجاد کرده است، بنابراین هر گونه ارتباط با دنیا با حفظ چارچوب ها رویکردی مثبت و قابل توجه تلقی می شود، چرا که نزدیک شدن ایران به کشورهای منطقه و حتی فرا منطقه ای در زمینه های مختلف بخصوص بخش اقتصاد کشور، بسیار حائز اهمیت می تواند باشد تا از این طریق با ارتباط عمیق با خیلی از کشورهای دنیا، وضعیت تجارت ایران بیش از پیش پر رونق شود. رونقی که زمینه ساز رشد اقتصادی و کاهش میزان تورم در کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه عضویت ایران در گروه کشورهای بریکس، سنگ بنای اتحاد این کشورها با یکدیگر برای تضعیف دلار در معاملات جهانی و به نوعی انزوای آمریکا و کشورهای غربی است، افزود: توجه به توسعه روابط بین المللی هر چند به نفع کشور ما در شرایط تحریمی است اما باید دید چگونه و به چه شکلی می توان در این شرایط استفاده لازم را برد. به طور مثال هر گونه نقل و انتقال کالا ولو چنانچه نقدی هم انجام نشود و در قالب تهاتر صورت گیرد، به عنوان ذخیره برای تامین نیاز محسوب شده که چنین موضوعی کمک به تقویت منابع ارزی کشور و در نهایت اجرای برنامه ها برای مهار نرخ تورم می کند.

کاهش تورمی که اتفاق افتاده هر چند امیدوار کننده است ولی نرخ این شاخص اقتصادی مهم را منفی نکرده است، آنطور که این کاهش منجر به افت قیمت کالاها در بازار و کاهش هزینه های روز مره مردم شود

کاهش نرخ تورم امیدوار کننده است ولی هنوز تاثیری بر سفره مردم نگذاشته
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: هر چند اکنون مسئولان نرخ تورم را کاهشی عنوان می کنند و بانک مرکزی نیز با اتخاذ سیاست گذاری های خود در راستای جلوگیر از خلق پول و ساماندهی بازار بخصوص ترازمند کردن فعالیت بانکها گام برمی دارد اما کاهش تورمی که اتفاق افتاده هر چند امیدوار کننده است ولی نرخ توم را منفی نکرده است به طوری که این کاهش منجر به افت قیمت کالاها در بازار و کاهش هزینه های روز مره مردم شود.
وی در ادامه اظهارداشت: وقتی می گوییم نرخ تورم در کانال ۳۰ درصدی قرار گرفته است، معنای آن این است که شدت رشد قیمت ها کاهش یافته نه اینکه قیمت کالاها و خدمات در بازار پایین آمده است، در چنین شرایطی باید گفت؛ زمانی باید نرخ واقعی تورم را کاهشی ببینیم که کاهش این نرخ منجر به افت تدریجی نرخ همه کالاها و خدمات در بازار شود و مردم نیز کاهش نرخ تورم را در سفره های خود ببینند. فرایندی که نشان دهد نرخ تورم منفی شده است. در چنین شرایطی به نظر می رسد نباید انتظارات کاهش نرخ تورم را در جامعه در حالی که نرخ این شاخص منفی نشده است ایجاد کرد زیرا چنین موضوع بی اعتمادی را ایجاد می کند.
بنا به این گزارش، نرخ تورم به عقیده مسئولان روندی کاهشی را می پیماید و هم اکنون در کانال ۳۰ درصدی قرار دارد. تورمی که کاهش آن همیشه برای اقتصاد کشور بخصوص معیشت خانوارها خوب است اما این کاهش که اعلام می شود نرخ تورم به کانال ۳۰ درصد رسیده بیانگر کاهش شدت رشد قیمت کالاهاست. در حالی که مردم زمانی اخباری مبنی بر کاهش نرخ تورم را می شنوند، منتظر هستند، قیمت کالاها و خدمات نیز متناسب با افت نرخ تورم در بازار کاهش یابد.

کد خبر: ۲۳۹٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha