۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
آغاز تولید پایلوت مسکن استیجاری در یک نقطه از کشور
نایب رئیس اتحادیه املاک به بازار خبر داد

آغاز تولید پایلوت مسکن استیجاری در یک نقطه از کشور

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه دولت برای مسکن استیجاری آماده می شود و بزودی این برنامه را بصورت پایلوت آغاز خواهد کرد گفت: سهم بالای زمین در قیمت تمام شده مسکن باعث شده تا قیمت مسکن هیچگاه نزولی نباشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تابستان سال گذشته بود که بحث مسکن استیجاری جدی شد بطوریکه سخنگوی دولت از پذیرش پیشنهاد شهردار تهران در خصوص ایجاد واحدهای مسکونی استیجاری در کلانشهرها خبر داد و گفت: پیشنهادی داده شده تا بر اساس آن شهرداری‌ها واحدهای مسکونی استیجاری تولید و فراهم کنند. این طرح قرار بود با پیگیریهای وزارت کشور به یک نقطه مطلوبی برسد اما ظاهرا این برنامه به دلیل برخی مسائل هنوز اجرایی نشده است.

عدم ورود دولت و وزارت راه و شهرسازی نکته تاریک اجرایی شدن مسکن استیجاری است

عدم ورود دولت و وزارت راه و شهرسازی نکته تاریک اجرایی شدن مسکن استیجاری است. اکثر کارشناسان بر این باور هستند که مسکن استیجاری می تواند به بخش مسکن و به خصوص متعادل شدن نرخ اجاره بها کمک کند. جدیت دولت را در ساماندهی بخش مسکن می توان در اظهارات چند روز پیش رئیس جمهور متوجه شد و به خوبی لمس کرد. اما سوال این است که آیا این جدیت برای رسیدن به هدف کافی است؟

به دلایل مختلف بعضی افراد تمایل به استفاده از مسکن استیجاری دارند اما در حال حاضر بازار اجاره فقط توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و نظامات، اهداف و ارقام آن با این بخش است. به همین لحاظ دولت و شهرداری‌ها باید نقش بیشتری به عهده بگیرند

سید محمد پژمان معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در تابستان سال گذشته گفته بود که در جلسه اخیر با حضور ریاست جمهوری این مبحث که در سال‌های اخیر نسبت اجاره‌نشینی به مالکیت افزایش داشته است، مطرح شد. به دلایل مختلف بعضی افراد تمایل به استفاده از مسکن استیجاری دارند اما در حال حاضر بازار اجاره فقط توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و نظامات، اهداف و ارقام آن با این بخش است. به همین لحاظ دولت و شهرداری‌ها باید نقش بیشتری به عهده بگیرند.

نظام اجاره داری حرفه ای می تواند تا حدودی مشکل بخش اجاره مسکن را برطرف کند اما بهترین روش برای متعادل سازی بخش اجاره باید به سمت اجرای قوانین مالیاتی و افزایش تولید و عرضه حرکت کنیم

از سوی دیگر محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه اجاره با دو مشکل ضعف قوانین و پایین بودن سطح مداخله دولت مواجه هستیم می گوید: نظام اجاره داری حرفه ای می تواند تا حدودی مشکل بخش اجاره مسکن را برطرف کند اما بهترین روش برای متعادل سازی بخش اجاره باید به سمت اجرای قوانین مالیاتی و افزایش تولید و عرضه حرکت کنیم. او معتقد است که علاوه بر تولید مسکن استیجاری می توانیم با اجرای قوانین مالیاتی حتی ۳۰ درصد واحدهای مسکونی خالی از سکنه را که گفته می شود ۲،۵ میلیون واحد مسکونی است را وارد بازار کنیم که در این صورت می توان گفت به بخش اجاره کمک ویژه ای خواهد شد. 

مرکز پژوهش های مجلس نیز به این موضوع اذعان دارد و معتقد است که انفعال دولت و وزارت راه و شهرسازی در ایفای نقش ساماندهی بازار مسکن استیجاری، تبعات اقتصادی و اجتماعی نامطلوبی خواهد داشت و تعریف گزینه و بسته‌های حمایتی و تشویقی در این حوزه الزامی است. هرچند به ‌لحاظ محدود بودن ابزارهای اقدام در حوزه مسکن استیجاری نتوان انتظار سیاست مؤثر کوتاه‌ مدت در این حوزه داشت». در نهایت این مرکز تاکید دارد که تسریع ورود وزارت راه و شهرسازی به ساماندهی بازار استیجاری می تواند کمک ویژه ای به بخش اجاره داشته باشد.

از دولت اصلاحات تاکنون تمام دولت ها بر تولید مسکن استیجاری موافقت داشتند
حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه در جلسه اخیری که با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی داشتیم بر ورود دولت و وزارت راه و شهرسازی بر مسکن استیجاری تاکید کرد گفت: از دولت اصلاحات تاکنون تمام دولت ها بر تولید مسکن استیجاری موافقت داشتند اما دلیل اجرایی نشدن این برنامه را نمی دانیم. 

وی افزود: از وزیر راه و شهرسازی پرسیدیم که دلیل این که وزارت راه و شهرسازی و دولت به این برنامه ورود نمی کند چیست؟ و چرا مسکن استیجاری تولید نمی شود؟ او در پاسخ تاکید کرد که ما از این برنامه حمایت خواهیم کرد. و بزودی برنامه های ویژه ای برای تولید مسکن استیجاری خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی معتقد است که قانون دست ما را بر تولید مسکن استیجاری باز گذاشته است بنابراین ما انگیزه تولید مسکن استیجاری را داریم و برای تولید مسکن استیجاری بزودی طرح پایلوت آن را در یکی از نقاط کشور بزودی اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی معتقد است که قانون دست ما را بر تولید مسکن استیجاری باز گذاشته است بنابراین ما انگیزه تولید مسکن استیجاری را داریم و برای تولید مسکن استیجاری بزودی طرح پایلوت آن را در یکی از نقاط کشور بزودی اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد.

عقبایی تاکید کرد: طرح مسکن استیجاری نباید در قالب یک طرح باقی بماند بلکه باید به نوعی حرکت کنیم که این جریان پایدار در کشور ادامه یابد و نهادها و حتی شهرداریها به کمک مسکن استیجاری بشتابند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه سهم بالای زمین در قیمت تمام شده مسکن باعث بالا رفتن قیمت مسکن می شود گفت: دولت می تواند با اختصاص زمین به سازندگان در حقیقت بحث زمین را از قیمت تمام شده حذف کند.

وی ادامه داد: سهم زمین از قیمت مسکن ۶۰ تا ۸۰ درصد است پس با این وضعیت متوجه خواهیم شد که مسکن چرا هر روز گران می شود. حال اگر دولت ها بتوانند بحث زمین را از مسکن حذف کنند قیمت مسکن هیچگاه به این شکل روند صعودی به خود نمی گیرد.

کد خبر: ۲۳٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha