۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
اطلاع از ریسک پذیری با هوش مصنوعی |  فرصت و تهدیدها رونمایی می شود
مدیر نرم افزار هما در گفتگو با بازار:

اطلاع از ریسک پذیری با هوش مصنوعی | فرصت و تهدیدها رونمایی می شود

تهران- کارشناسان عقیده دارند که می توان از هوش مصنوعی در اطلاع رسانی از ریسک پذیری سرمایه گذاری به خصوص در مدیریت شرکت های تجاری و تولیدی بهره گیری کرد فرصتی که می تواند رشد تولید را به همراه آورد.

مرجان شرف، بازار: در شرایط فعلی که کشور با نوسانات نرخ ارز، تورم و مشکلات اقتصادی درگیر است اطلاعات و داده ها برای شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نیاز به اینکه در یک سامانه مدیران بتوانند تمام اطلاعات و نیازهای ریسک پذیری ها را مشاهده کنند احساس می شود.

محمد فتح الله زاده مدیر نرم افزار هما وابسته به شرکت آنیکا طرح در این باره می گوید: سامانه ‌ای در اختیار کاربران قرار می ‌دهیم تا اطلاعاتی که کمتر شاید در حالت معمولی می ‌بینند در یک قالب مناسب به دستشان برسد محوریت اطلاعات هوش مالی بر بستر هوش مصنوعی است.

* شما شرکت مبتنی بر هوش مصنوعی هستید که داده ها را برای مدیران شرکت ها تحلیل و ارائه می کنید در ابتدا بگویید با چه چالش هایی روبرو هستید؟

شرکت ‌ها پیش از اینکه بخواهند وارد یک برنامه ‌هایی مانند سیستم ارائه شده از شرکت ما شوند دچار تاثیر پذیری از مشکلات و نواسانات می ‌شوند. شرکت‌ ها بیشتر مایل هستند تا امور روزمره خود را بگذرانند و به نوعی کم نیاورند و اصطلاحا دست به عصا در مورد این موضوعات رفتار می‌ کنند. بازار رفتار سینوسی دارد گاهی بهتر می ‌شود و گاهی هم نه اوضاع زیاد بر وفق مراد نیست یا انقباضی می ‌شود ما سعی کردیم نسبت به مشتریان دایره ریسک را کمی پایین ‌تر بیاوریم از این رو تهیه سامانه هایی مانند این که تمام اطلاعات را نشان می دهد می تواند ریسک معاملات را پایین بیاورد را پیشنهاد می کنیم.

هوش مصنوعی محصول ما اطلاعات شرکت را می تواند تحلیل کند و عملکرد را به صورت بسیار ساده نمایش دهد

یک چالش مهم دیگر موضوع فنی و تطبیق دادن آن با نیاز بازار است. ادبیات و نیاز بازار، شناخت آنها و ساخت محصولی که به درد بازار بخورد و بتواند نیازهای آن را برآورده سازد یک موضوع همیشه مهم بوده و خواهد ماند.

* به خاطر تورم‌ ها و گرانی‌ ها شاید شرکت‌ ها چندان به سمت محصولات دانش بنیان و هوش مصنوعی نیایند.

باید به شرکت ‌ها نشان دهیم که تا کنون با چنین ریسک‌ هایی مواجه بوده اید، چنین مشکلاتی داشتید و مجبور به صرف فلان میزان خرج شدید، این سامانه با یک هزارم آن هزینه‌ ها، به شما مشکلات و راه حل ‌ها را نشان می ‌دهد شرکت ‌ها را می‌ توان قانع کرد که به سمت خرید به نوعی تکنولوژی جدید در رهبری سازمان ‌ها بیایند و ریسک را مدیریت و کم کنند.

* مشتریان چقدر نسبت به دیجیتالی شدن استقبال نشان می ‌دهند؟

مشتریان ما مدیران رده بالای شرکت‌ ها هستند و استقبال معمولی است؛ این مثل وجود دارد که نسبت مشتری و بازاریابی یک به ده است؛ یعنی از هر ۱۰ مشتری که به سراغش بروید یک نفر خریدار است حدوداً همین موضوع نیز در شرکت ما برقرار است و به همین منوال است.

عدم تمایل می ‌تواند به خاطر شرایط کشور باشد. گرانی ‌ها تورم یا ترس از سرمایه‌ گذاری در کل استقبال با توجه به اینکه وارد انقلاب صنعتی چهارم شده ‌ایم یکی از سرفصل‌ های مهم انقلاب چهارم دیجیتالیزه شدن است. از این رو این اهمیت را داخل شرکت‌ ها هم می ‌بینیم و آنها هم شاید کمی کُند اما به سمت استفاده از فناوری و فناوری اطلاعات می ‌آیند.

* سامانه تولیدی شما چه کاری انجام می دهد؟

هوش مصنوعی محصول ما اطلاعات شرکت را می تواند تحلیل کند و عملکرد را به صورت بسیار ساده نمایش دهد و همچنین در بخش کودال یا عمومی اطلاعات و سندهای حسابداری خود و شرکت های رقیب و همکار را نیز می ‌توانند آنالیز شده در دسترس داشته و ببینند.

مزیت این موضوع این است که ریسک‌ها و آنُرمالی ‌ها را به آنها نشان می ‌دهد کاربران این سامانه معمولاً مدیرعامل، مدیر مالی، مدیر فروش و مدیر تولید هستند در لحظه می توانند آگاه شوند که به عنوان مثال این مشتری وضعیت اعتبار اش از عالی به بد تبدیل شده و دیگر نباید با او کار کرد در این سامانه با بررسی ۹۰ مقوله، اعتبارات، سندهای حسابداری و ... البته با حفظ محرمانگی حفظ خواهد شد.

قسمت غیر محرمانه در قسمت کودال است که خود شرکت آن را افشا می ‌کند کل سیستم هم می ‌تواند بر روی سرورهای خود شرکت نصب شود که هیچ شک و شبهه ‌ای راجع به محرمانگی به وجود نیاید. مزیت دیگر این است که نُرم صنعت و اطلاعات مالی را درآورده‌ ایم به این صورت که مشخص می کند سرمایه در گردش شما باید چقدر باشد تا خوب باشد چه رنجی خنثی و چه رنجی بد است.

سپس به عنوان مثال هلدینگ ایکس شما در شرکت زیر مجموعه نسبت به سرمایه در گردش در چه جایگاهی قرار داشته وسپس ضعف ها با پارامتر قرمز رنگ و قسمت هایی سفید و نقاط مثبت نیز سبز رنگ به اطلاع شما خواهد رسید. در نظر داشته باشید یک مدیرعامل فقط با یک نگاه کردن به این سامانه متوجه می ‌شود که در کدام زیر شرکت‌ها یا چه بخش ‌هایی چه مشکلاتی دارد یا در کدام جایگاه قرار دارد. علاوه بر این در بخش غیر محرمانگی می‌ توانیم دیتاهای شرکت‌ های رقیب را در کنار آن آورده به عنوان مثال برای کارخانه فولاد ایکس در قسمت غیر محرمانه اطلاعات مالی شرکت رقیب را هم می ‌توانیم ببینیم و بسنجیم.

دارایی مولد تامین مالی بلند مدت سرمایه در گردش و سودآوری هم جزء دیگری از تشکیل دهنده این سامانه هستند

دارایی مولد تامین مالی بلند مدت سرمایه در گردش و سودآوری هم جزء دیگری از تشکیل دهنده این سامانه هستند در صورتی که مشتری این‌ ها را بخواهد در قرارداد ذکر شده و برایش راه اندازی خواهد شد. نسخه اپلیکیشن هم در کنار سامانه دیگر کمک مدیر عاملان است هنگامی که یک سند فروش را ثبت می ‌کند مشخص می‌ شود در لحظه که آیا نسبت به بازار داخلی رسمی و غیر رسمی، بازار بین‌المللی با نُرم قیمت مناسبی بوده یا خیر یعنی شما ارزان ‌تر جنس خود را به فروش رسانده اید یا.... و هر شرکت از نظر ریسک و بازار سرمایه تحلیل می‌ شوند و به مدیرعامل اطلاع داده می‌ شود.

* نمونه مشابه در کشور وجود دارد؟

خیر، نمونه مشابه در داخل ایران ندارد و تمام سامانه بصورت داخلی تهیه، طراحی و برنامه نویسی شده است.

* بانک‌ ها به شرکت‌ های مثل شما کمک می ‌کنند؟

خیر، عملکرد بانک ها به گونه ای است که ترجیح دادیم دنبال وام گرفتن از بانک ‌ها نرویم.

کد خبر: ۲۳۹٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha