۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
 شناسایی افراد بدون ماسک با «لاگ ماسک»
محققان دانشگاه بارسلونا ارائه دادند

شناسایی افراد بدون ماسک با «لاگ ماسک»

 با شیوع کرونا ویروس و برای کاهش بیماری کووید ۱۹ در میان افراد بسیاری از دولتها درصدد برآمدند تا استفاده از ماسک را برای افراد اجباری کنند؛ که البته برای شناسایی افراد بدون ماسک به ابزارهای نوین روی آورده‌اند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «یورو ویکلی نیوز» نوشت: محققان بارسلونا فناوری جدیدی را توسعه داده اند که می تواند در فضاهای شلوغ تشخیص دهد چه کسی ماسک دارد و چه کسی ندارد.

درحالی که بر اساس یک قانون جدید در اسپانیا که به تازگی  تصویب شده، تا زمانی که واکسن برای مبارزه با کووید ۱۹ پیدا نشود، همه (به جز کسانی که دلایل پزشکی دارند) در یک سن خاص باید ماسک صورت خود را بپوشند.

از طرفی با توجه به اینکه در همه مکانها طرح فاصله گذاری اجتماعی  ۱.۵ متر فاصله از شخص دیگری  امکان پذیر نیست. از این رو به خصوص در این مکانها باید از ماسک استفاده شود هرچند، اجرای قانون جدید و شناسایی افراد بدون ماسک می تواند  دشوار باشد.

برای تسهیل  کار، تیمی در دانشگاه بارسلونا  برای ایجاد ابزاری به نام LogMask  شکل گرفت  به طوری که این ابزار  قادر است   افراد با ماسک یا بدون ماسک در جمع  را شناسایی کند.  این تیم که توسط مهندسین علوم کامپیوتر و ارتباطات، ریاضیدانان  و متخصصان  در زمینه دیجیتال سازی در نهادهای عمومی و شرکت ها تشکیل شده، ادعا می کنند که این فناوری ۹۵ درصد دقیق است.

لاگ ماسک (LogMask) ظاهراً در شرایط نوری مختلف و همچنین در فضاهای باز و بسته، صرف نظر از میزان حضور افراد،  می تواند کار می کند.

در بیانیه دانشگاه  اعلام شد، LogMask یک پروژه مبتنی بر تکنیک های هوش مصنوعی، یادگیری عمیق (زیر شاخه از یادگیری ماشین) و داده های بزرگ برای انجام تجزیه و تحلیل محاسباتی در تصاویر در زمان واقعی است. هدف این است که افراد با و بدون ماسک هایی که مطابق در آیین نامه که به تازگی  اعلام شده است، شناسایی کند.

پتیا رادوا، استاد گروه ریاضیات و علوم کامپیوتر دانشگاه بارسلونا و سرپرست گروه تحقیق، اضافه کرد: فناوری یادگیری عمیق، کامپیوتر  را قادر می سازد که  با دارا بودن هزاران تصویر و  ویژگی های مبتنی بر تصاویر، به صورت خودکار، افراد دارای ماسک یا بدون ماسک را شناسایی کند.

وی گفت: به لطف این فناوری، LogMask  از ویژگی های تصویری، به همراه  الگوهایی  در رابطه با  ویژگی های چشم و صورت در  مسیر شناسایی استفاده می کند،   از طرف دیگر ویژگی های مبتنی بر شکل و رنگ ماسک ها و همچنین دهان، برای شناسایی اینکه آیا فرد ماسک زده  است یا خیر مورد استفاده قرار می گیرد. در این الگوریتم   مجموعه ای از ۲۵ هزار  تصویر با بیش از ۴۵ هزار چهره انسانی با  ماسک و بدون ماسک  استفاده شده است.

این فناوری نه تنها در زمان واقعی هشدار می دهد چه کسی ماسکی ندارد، بلکه میزان افراد در یک فضای مشخص را نیز تشخیص می دهد، و می تواند مطابق با اقدامات  طرح فاصله گذاری اجتماعی، به کار رود.

کد خبر: ۲۳٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha