۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
تولید ۱۰۰ درصدی محصولات بهداشتی و شوینده در کشور
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اعلام کرد

تولید ۱۰۰ درصدی محصولات بهداشتی و شوینده در کشور

نقیب، فعال صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی گفت: ۱۰۰ درصد محصولات صنعت شوینده موجود در بازارهای جهانی در ایران تولید می‌شود.

به گزارش بازار، علی نقیب فعال صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی گفت: توانمندی مراکز تحقیقات داخلی در صنعت شوینده‌ها و آرایشی و بهداشتی به گونه‌ای است که تنوع کامل محصولات موجود این صنعت در بازارهای داخلی و جهانی را تولید می‌کنند.

وی به همکاری خوب صنعت شوینده با مراکز تحقیقات دانشگاهی اشاره کرد و افزود: با وجود این مراکز تحقیقاتی نه فقط در تولید محصولات نهایی بلکه در زمینه کالاهای واسطه‌ای وارداتی اقدامات مثبتی انجام شده تا در صورت دارا بودن توجیه اقتصادی این کالاها هم در داخل تولید شود.

این فعال صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی عقب ماندگی سازمان‌های متولی از مسائل جهانی را چالش تولید محصولات جدید عنوان کرد و گفت: نبود ساختار در نهادهای تصمیم گیری مانند وزارت بهداشت و سازمان استاندارد که بر کالاهای غذایی، دارویی و بهداشتی نظارت دارند و همچنین عقب ماندگی از مسائل جهانی، مانعی بر سر راه تولیدکنندگان صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی به ویژه در تولید محصولات ارگانیک است.

نقیب با بیان اینکه ترکیه هم اکنون ۱۴۰ نوع محصول ارگانیک در صنعت بهداشتی تولید می‌کند، ادامه داد: با وجود فعالیت و برنامه ریزی چندساله فعالان صنعت شوینده کشور در تولید محصولات ارگانیک و دریافت تاییده از مراکز جهانی، تا به امروز موسسه‌ای داخلی که محصول ما را تایید و وزارت بهداشت بر آن صحه بگذارد وجود ندارد، در حالی که سازمانی مانند استاندارد در ظاهر از مراجعه ما استقبال می‌کند، اما متولیان امر می‌گویند نمی‌توانیم تایید کنیم و این یکی از ضعف‌های کشور است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص اینکه اگر سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو محصولی را تایید نکنند این وظیفه بر عهده چه سازمانی است؟ گفت: وقتی یک محصول ارگانیک تولید می‌شود موسساتی در دنیا بر تولید این محصولات باید نظارت داشته باشند چه در مواد اولیه مصرفی و چه در جریان تولید و ماشین آلات که به مواد شیمیایی آلوده نباشد، پس از طی این مراحل این مراکز اجازه درج نشان ارگانیک را بر محصول تولیدی می‌دهند. درخواستی که از مسئولان وزارت بهداشت و موسسه استاندارد داریم این است که وقتی ما از موسسات معتبر جهانی نشان ارگانیک را دریافت و درج می‌کنیم این‌ها باید موسسه را به رسمت بشناسند و اجازه دهند ما نشان دریافتی را در محصول مصرفی به عنوان کالای ارگانیک درج کنیم، اما مراکز داخلی می‌گویند همه این‌ها با مسئولیت خود تولیدکنندگان است.

وی نبود تاییده محصولات از سوی موسسات نظارتی داخلی را سدی بر سر راه صادرات محصولات عنوان کرد و افزود: همچنین سوء استفاده‌های تولیدکنندگان زیرپله‌ای و عرضه محصولات دست ساز با عنوان کالای ارگانیک به بازار از دیگر مضرات نبود تاییده موسسات داخلی است در حالی که اصلا این‌ها تولید کننده نیستند.

نقیب در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسیما در خصوص برخورد با تولیدکنندگان زیرپله‌ای گفت: تشکل‌های صنفی به صورت ناظر و مشاور هستند و اجازه دخالت ندارند، اما بازرسی‌ها صورت می‌گیرد.

قوانین حمایت از صنعت در دست انداز اجرا
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران بی برنامگی، تغییرات مستمر و نبود ثبات در برنامه‌ها را چالش تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: نبود و یا کمبود ثبات رویه در برنامه‌ها هم اکنون چالش پیش روی صنعتگران است، به عنوان نمونه بخشنامه‌ای را ارائه می‌کنند و فعال اقتصادی براساس آن برنامه ریزی و اقدام می‌کند، اما بعد از ۶ ماه و یا یک سال و یا با تغییر مسئولی برنامه و بخشنامه تغییر می‌کند. ما قوانین خوبی برای حمایت از صنعت داریم، اما به خوبی اجرا نمی‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص بخشنامه‌ها و مقررات خلق الساعه (یکباره) در تولید، صادرات و عرضه مواد اولیه در بورس گفت: بدون مشورت با اتاق بازرگانی و انجمن‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی اعلام کردند که به جای قیمت مصرف کننده باید قیمت تولیدکننده را روی محصول درج کنید، جلساتی در اتاق تشکیل شد و از مسئولان دعوت و ایرادات کار را گوشزد کردیم حتی به ما قول بررسی دادند، ولی اقدامی صورت نگرفت و باعث آشفتگی در بازار شد، زیرا شخصی که کالایی را خریداری می‌کرد نمی‌دانست که این قیمت تولیدکننده است و برای پرداخت قیمت مصرف کننده به فرشنده کالا اعتراض می‌کرد و چالش‌های بسیاری برای فروشندگان ایجاد شد. پس از تشکیل جلسات متعدد در نهایت گفتند قیمت مصرف کننده را هم درج کنید در واقع همه جا بر همین اساس است و بعضی جاها قیمت مصرف کننده با ارزش افزوده و برخی قیمت مصرف کننده بدون ارزش افزوده را درج می‌کنند.

نقیب ادامه داد: این نوع قیمت گذاری هم از نظر حجم ریالی و هم از لحاظ برخورد مشتریان آسیب‌هایی را به این صنعت وارد کرد.

به گفته این فعال صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی اخیرا دستگاه‌های اجرایی دیدگاه‌های تولیدکنندگان و اعضای اتاق را می‌پرسند، اما گویا این نظرسنجی جنبه تشریفاتی دارد، زیرا بعد از نظرخواهی متوجه می‌شویم بخشنامه خود را اعمال و اجرا کرده اند.

قیمت گذاری دستوری؛ چالش صنعت شوینده
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران قیمت گذاری دستوری را چالش تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: این نوع قیمت گذاری بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور به کاهش و یا توقف تولید کرده است. تولیدکنندگان مشکلی با کنترل قیمت‌ها ندارند و مشتاق به کنترل و افزایش کیفیت محصولات هستند، اما مگرمی شود در کشوری قیمت نهایی را ثابت نگه داشت و قیمت مواد اولیه مورد استفاده در محصول متغییر باشد؟ به طور نمونه بورس در حال تغییر قیمت است یعنی به صورت رسمی خیلی از مواد اولیه محصول و مواد اولیه بسته بندی مورد استفاده در صنعت شوینده و بهداشتی قیمت بورسی دارد ممکن است امروز یک قیمت داشته باشد و فردا ۱۰ درصد افزایش یا کاهش پیدا کند و متاسفانه بعضا وقتی که تولیدکنندگان با چالش مواجه می‌شوند شاید بیش از ۳ تا ۵ ماه طول بکشد تا بتوانند کارشناس سازمان حمایت را قانع کنند که به دلیل این افزایش ها، افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اگر قیمت مواد اولیه، هزینه برق، آب و کارگر و هزینه‌های پشتیبانی ثابت بود مشکلی نداشتیم ادامه داد: این‌ها ثابت نیست و تورم یکی دو سال اخیر بر محصول تولیدی ما هم اثر گذار بوده است، زیرا قیمت مواد اولیه روزانه افزایش می‌یابد و باعث آسیب جدی به صنعت می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص تغییر قیمت روزانه، هفتگی و ماهانه صنایع شوینده و بهداشتی که در سال‌های اخیر محسوس و مشهود بوده است گفت: تورم چند سال اخیر به صورت روزانه بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است و وقتی مصرف کننده به داروخانه یا مراکز خرید مراجعه می‌کند با مشاهده تغییر قیمت باید بداند که تولید کننده مقصر تغییر قیمت نیست، در این وضع یا باید قیمت مواد اولیه با حمایت و دخالت دولت ثابت نگه داشته شود یا برای کنترل قیمت، برای کالاهای ضروری یارانه لازم به تولید کننده اختصاص یابد و برای برخی کالاها که اثری بر سبد مصرفی مردم ندارد اجازه داده شود قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

کد خبر: ۲۳۹٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha