۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
صادرات خودرو در چه شرایطی باید انجام شود؟ | اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد مبنای محاسبه خودروها
بازار گزارش می دهد؛

صادرات خودرو در چه شرایطی باید انجام شود؟ | اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد مبنای محاسبه خودروها

جعفری کارشناس صنعت خودرو در خصوص صادرات خودروسازان به بازار گفت: زمانی که بازار داخل با کسری محصول مواجه نباشد و خودروسازان تعهد معوق نداشته باشند، باید تولید مازاد صادر شود.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی اخباری از نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو منتشر شده که نشان از نقد منفی رسانه های روسیه دارد. در این اخبار کیفیت برخی از خودروهای تولید داخل زیر سوال رفته و ظاهرا صنعت و بازار خودرو روسیه نسبت به همکاری با خودروسازان داخلی تغییر رویکرد در پیش گرفته است. کیفیت خودرو به عنوان مطالبه تمام مسئولان از صنعت خودرو بارها مطرح شده است، اما تاکنون هیچ روند بهبودی در این خصوص از سوی خودروسازان مشاهده نشده است.

صادرات خودرو در چه شرایطی باید انجام شود؟ | اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد مبنای محاسبه خودروها

جعفری: زمانی که بازار داخل با کسری محصول مواجه نباشد و خودروسازان تعهد معوق نداشته باشند، باید تولید مازاد را به صادرات اختصاص دهند

صادرات مشروط به تولید مازاد

مسعود جعفری کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت فعلی تولید و فروش خودرو به «بازار» گفت: مدتی است که معامله خودرو در بازار ضعیف ترین حالت خود رسیده است، از سوی خودروسازان با تعهدات معوق فراوان مواجه هستند. براساس آخرین آمار وضعیت تولید خودرو طی پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است، این موضوع سبب ایجاد نابسامانی صنعت خودرو شده است.

جعفری با بیان اینکه سامانه یکپارچه صنعت خودرو بزودی حذف خواهد شد، اظهار داشت: متقاضیانی که در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کردند، تاکنون نتوانستند محصول انتخابی خود را تحویل بگیرند. بنابراین خودروسازان به دلیل افت تیراژ به دنبال حذف قیمت گذاری دستوری هستند، هرچند زیان انباشت صنعت خودرو عامل محرک حذف قیمت گذاری دستوری است.

وی افزود: وضعیت فعلی دو خودروساز بزرگ کشور به گونه ای است که زنجیره تامین تمایل کمتری به تداوم همکاری دارند.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه صادرات خودرو در چه شرایطی درست است، بیان کرد: زمانی که بازار داخل با کسری محصول مواجه نباشد و خودروسازان تعهد معوق نداشته باشند، باید تولید مازاد را به صادرات اختصاص دهند. اما در شرایط فعلی بازار خودرو، صادرات امری قابل قبول برای تولیدکنندگان نیست.

جعفری در خصوص فروش سهام ایران خودرو و احتمال خصوصی شدن این تولیدکننده، گفت: در تمام دنیا شرکت های خصوصی نسبت به شرکت های دولتی پیشرفت بیشتری دارند، اما با در نظر داشتن زیان انباشت ایران خودرو، بخش خصوصی به دو سال زمان نیاز دارد تا این واحد را از زیان دهی به سود دهی برساند.

صادرات خودرو در چه شرایطی باید انجام شود؟ | اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد مبنای محاسبه خودروها

نعمت بخش: خودروهای مونتاژی در کشور ۲۰ هزار دلار ارزبری دارد و خودروهای داخلی نیازمند ۲ هزار دلار ارز هستند

تاثیر نامه ارزی وزارت صمت در گرانی خودرو

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص صادرات خودرو به «بازار» گفت: معتقدم کشور و صنعت خودرو نیازمند ارز است، وزارت صمت نیز به تازگی نامه ای در خصوص تامین نیاز ارزی صنایع خودروسازی از صادرات منتشر کرده است. بنابراین باید از صادرات خودروسازان حمایت های ویژه ای صورت گیرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان ارزبری محصولات تولید داخل حتی با داخلی سازی بیشتر از ۹۰ درصد، اظهار داشت: یک دستگاه دنا حدود ۲ هزار دلار ارزبری دارد، اگر ایران خودرو یک دستگاه از این خودرو را به قیمت ۱۰ هزار دلار صادر کند، با این مبلغ می تواند نیاز ارزی ۵ دستگاه خودرو تولیدی خود را برطرف کند.
نعمت بخش در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه تامین ارز از محل صادرات چه تاثیری در افزایش قیمت خودروها دارد، گفت: میزان ارزبری خودروها متفاوت است، به طور مثال خودروهای مونتاژی در کشور ۲۰ هزار دلار ارزبری دارد و خودروهای داخلی نیازمند ۲ هزار دلار ارز هستند. قیمت دلار آزاد در بازار ۵۰ هزار تومان و نرخ ارز نمایی نیز۴۲ هزار تومان است، به بیانی بهتر ۸ هزار تومان اختلاف ارزی وجود دارد. اگر این اختلاف نرخ ارز را در میزان ارزبری خودروها ضرب کنید، قیمت افزایش یافته خودروها ناشی از دستور جدیدی وزارت صمت را به دست می آورید.

کد خبر: ۲۳۹٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha