۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
کاهش کمبودهای دارویی به کمتر از چهار درصد؛ ۲ هزار میلیارد دلار به طرح دارویار اختصاص می‌ یابد
بازار گزارش می‌ دهد

کاهش کمبودهای دارویی به کمتر از چهار درصد؛ ۲ هزار میلیارد دلار به طرح دارویار اختصاص می‌ یابد

پنجمین نمایشگاه بین المللی فارمکس با حضور نماینده ۵۰ شرکت های خارجی و در راستای معرفی دستاوردهای حوزه ماده موثره دارویی و بسترسازی برای صادرات آغاز به کار کرد.

بازار؛ گروه صنعت: امروز ۳۱ مرداد ماه، نمایشگاه فارمکس با حضور مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت، سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، محمد پیکان پور مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی و جمعی از تولیدکنندگان ماده موثره دارویی در مرکز نمایشگاهی ایران مال افتتاح شد.

توقف تخصیص موقت ارز نیمایی و شروع کمبودها

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با گشایش بزرگترین رویداد دارویی کشور یعنی فارمکس بیان داشت: بعضی از دستگاه ها نقش تسهیل گری ایفا می‌کنند و بعضی دیگر همچون بانک مرکزی و سامانه نیکو محدود کننده هستند که باعث مشکلاتی برای شرکت های دارویی شده اند.

محمدی: سال گذشته به دلیل فاصله زیاد ارز نیمایی و با بازار آزاد تخصیص ارز با محدودیت رو به رو شد

وی افزود: سال گذشته با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو ارز نیمایی را به مقدار نامحدود در اختیار تولید کنندگان قرار می داد و فاصله ارز نیمایی ۲۸ هزار تومانی با ارز آزاد بیش از ۴۰ هزار تومانی زیاد شده بود محدودیت هایی اعمال شد و دسترسی به منابع ارزی کاهش یافت.

محمدی ادامه داد: بنابراین برنامه تخصیص ارز نیمایی متوقف و صنعت دارو به شدت دچار چالش شد و تولید کنندگان نتوانستند تا اردیبهشت ماه ارز دریافت کنند؛ مشکلی که برای سایر صنایع همچون صنایع کشاورزی هم بود اما چون موارد فعالیت‌ شان محدود تر بود با چالش های کمتری مواجه شدند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: برای تولید تا عرضه دارو در بازار حداقل شش ماهه زمان نیاز است و وقتی خللی در مسیر آن ایجاد می‌ شود ماه ها زمان نیاز است تا اثرات آن برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو به طور شفاف عمل می‌ کند و از سایر سازمان ها هم درخواست عمکرد به همین شیوه دارد افزود: بانک مرکزی و سامانه نیکو باید در تخصیص منابع ارزی کمک بیشتری کنند.

محمدی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه دارویی حواله شده است و سازمان برنامه و بودجه نیز ۱۲ هزار میلیارد دلار در خرداد و ۲ هزار میلیارد دلار در مرداد ماه تخصیص داده که در بیمه ها تزریق شده است.

وی افزود: شرایط خوبی از لحاظ وضعیت دارویی داریم، حواله های ارزی به موقع انجام می شود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی درخواست کرده ایم که مجموعه ها باید در این زمینه به ما کمک کنند.


تولید و صادرات دارو نیازمند همکاری بیشتر بانک مرکزی

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کاهش مشکلات کمبودهای دارویی بیان داشت: در حال حاضر مشکلی در تولید سرم های تزریقی وجود ندارد و کمبودی نیز در بخش آنتی بیوتیک ها، داروهای بایوتک، اعصاب و روان و سرم‌های تزریقی نداریم.

محمدی: کمبودهای دارویی به کمتر از چهار درصد رسیده است

وی افزود: اکنون کمبودهای دارویی به کمتر از چهار درصد رسیده است؛ از این رو بانک مرکزی و سایر دستگاه های مرتبط باید مشکلات انتقال ارز را برطرف کنند و نباید در حالت طبیعی کمبودی داشته باشیم؛ چرا که توان بسیار بالایی در صنایع دارویی با بیش از ۵۰ شرکت تولید کننده مواد اولیه داریم.

محمدی تصریح کرد: یک میلیارد دلار ارز برای تامین مواد اولیه داروسازان تخصیص یافته است که ۲۰۰ میلیون دلار از این رقم برای مواد پیش‌ ساز است ضمن اینکه ایجاد ارزش افزوده هم در راستای ارتقای توان صادرات دارویی کشور اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر شرکت ها توان صادراتی دارند تاکید کرد: ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات دارویی دارد و هر روز شاهد تولید داروهای جدیدی هستیم.

محمدی همچنین افزود: هدف سازمان غذا و دارو حمایت از تولید به خصوص در بخش مواد پیش‌ سازها است و می‌ توان گفت این سازمان کمترین حمایت را از واردات داروها به ویژه آن هایی که در داخل امکان تولید دارند، دارد.

تولید ۵۰۰ ماده موثره دارویی در کشور

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌ بندی دارویی با اشاره به اینکه ۵۰۰ مولکول از مواد موثره دارویی در کشور تولید می‌ شود بیان داشت: در زیرساخت های صنعت دارو به درجه‌ای از خودکفایی رسیده ایم که تا چند سال آینده به مرزهای صادرات دست پیدا خواهیم کرد.

اختراعی: امیدواریم تا سه سال آینده صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت ارز آور برای کشور معرفی شود

فرامرز اختراعی افزود: با توجه به نیروی انسانی و منابع طبیعی در کشور، دلیلی ندارد که یکی از ارکان اصلی صنعت تولید مواد مؤثره دارویی در دنیا نباشیم. بر این اساس امیدواریم در چند سال آینده شاهد رقابت در عرصه تولید مواد مؤثره دارویی در کشور باشیم و در سه سال آینده نیز، صنعت داروسازی کشور به عنوان یک حوزه های ارزآور برای کشور معرفی شود.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha