۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
۲۰ درصد باغات تهران شناسنامه‌دار شدند| عرضه کود یارانه‌ای به باغات شناسنامه‌دار
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران:

۲۰ درصد باغات تهران شناسنامه‌دار شدند| عرضه کود یارانه‌ای به باغات شناسنامه‌دار

۲۰ درصد باغات استان تهران تاکنون شناسنامه و کد ۱۸ رقمی دریافت کرده‌اند.

به گزارش بازار، رضا نظری‌مقدم مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغ سیب ۸۰ هکتاری در منطقه آب‌سرد شهرستان دماوند در قالب تور رسانه‌ای این سازمان گفت: امسال بیش از ۵۰ درصد باغات این استان شناسنامه‌دار خواهند شد.

نظری‌مقدم افزود: قرار شده از امسال کود یارانه‌ای به باغاتی که شناسنامه و کد ۱۸ رقمی دریافت کرده‌اند، عرضه شود و در مرحله دوم، تسهیلات مکانیزاسیون باغی نیز منوط به این کد ۱۸ رقمی خواهد شد.

وی با بیان این که صدور شناسنامه برای باغات کشور از سال گذشته به طور جدی آغاز شده است، اظهار داشت: در شناسنامه باغات، تمام مشخصات اعم از نام تولید کننده، نوع محصول، مکان تولید، مقدار و نوع مصرف سموم و کود درج می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در آینده نزدیک، عرضه سایر نهاده‌ها نیز منوط به شناسنامه باغات خواهد شد.

وی توضیح داد: با شناسنامه‌دار کردن باغات، شغل کشاورزان هویت پیدا می‌کند و باغ به عنوان وثیقه بانکی مورد قبول واقع می‌شود.

نظری‌مقدم سطح باغات استان تهران را ۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ۸۴۲ هزار تن انواع محصولات هسته‌دار، دانه‌دار و دانه‌ریز همچون سیب، گلابی، انار، هلو و شلیل از باغات این استان تولید می‌شود.

به گفته وی، سطح باغات شهرستان دماوند ۷ هزار هکتار و میزان تولید نزدیک به ۱۴۰ هزار تن است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، سطح باغات سیب شهرستان دماوند را بیش از ۵ هزار هکتار عنوان کرد و اذعان داشت: میانگین تولید سیب در این شهرستان ۲۵ تن در هکتار است در حالی که باغدار نمونه این شهرستان ۱۵۰ تن در هکتار سیب تولید می‌کند.

وی با بیان این که توسعه سطح باغات به دلیل کمبود منابع آبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع شده است، تصریح کرد: ما به دنبال افزایش عملکرد تولید با روش‌های مختلف از جمله استفاده از پایه‌های رویشی در باغات هستیم.

نظری‌مقدم ادامه داد: باغات موجود به طور میانگین ۳۰۰ تا ۳۳۰۰ اصله درخت میوه در هر هکتار دارند و ما می‌توانیم توسط پایه‌های رویشی، تراکم باغات را تا ۶ هزار اصله درخت در هر هکتار افزایش دهیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اصلاح و بازسازی باغات استان تهران گفت: سال گذشته ۱۴ هزار هکتار اصلاح و بازسازی باغات انجام شد و هدفگذاری امسال، اصلاح و بازسازی ۱۶ هزار هکتار باغ در این استان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، با اشاره به مشکلات اعتباری برای اصلاح و بازسازی باغات استان تهران اظهار داشت: امسال برای اجرای اصلاح و بازسازی باغات باید روی خود باغداران حساب کنیم.

وی، تولید محصول سالم‌تر را از برنامه‌های بخش باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نام برد و تصریح کرد: ما تولید محصول سالم‌تر را در سطح ۳ هزار هکتار از باغات در سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

نظری‌مقدم خاطرنشان کرد: برای تولید محصول سالم‌تر با همکاری شبکه پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات، تعداد سمپاشی‌ها در این باغات کمتر و برای مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی از روش‌های بیولوژیک و حشرات مفید و همچنین کودهای ارگانیک استفاده می‌شود.

گفتنی است؛ در قالب این تور رسانه‌ای، خبرنگاران از یک گلخانه گل شاخه بریده، سردخانه سیب با ظرفیت ۳ هزار تنی و نهالستان میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار با پایه های رویشی بازدید کردند.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha