۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
صنعت پول‌ساز در انتظار دستان حمایت‌گر؛ مهد صنایع دستی بازارچه ندارد
تولید ثروت با هنر دست؛

صنعت پول‌ساز در انتظار دستان حمایت‌گر؛ مهد صنایع دستی بازارچه ندارد

بوشهر- استان بوشهر با داشتن زیرساخت‌های لازم مهد تولید محصولات صنایع‌دستی است به‌گونه‌ای که هنرمندان بوشهر محصولات زیبای دستی خلق می‌کنند و این یک فرصت ممتاز و طلایی برای تولید ثروت است.

محمد غلامحسینی؛ بازار: بوشهر از شهرهای بندری در جنوب غربی ایران است که بر اساس یافته‌های باستانی، قدمت این شهر به دوره اردشیر ساسانی برمی‌گردد که این شهر علاوه بر جاذبه‌های مختلف، دارای سوغات و صنایع‌دستی بسیاری است که صنایع‌دستی دریایی و زیراندازی از جمله گبه، گلیم، عبا و کالاهای حصیری از جمله محصولات صنایع‌دستی استان بوشهر است.

شرایط اقلیمی منحصربه‌فرد استان بوشهر فرصتی طلایی برای تولید محصولات صنایع‌دستی در عرصه‌های گوناگون فراهم کرده است.

وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج‌فارس قابلیت مهمی برای تولید محصولات دریایی دستی با استفاده از سواحل شنی است.

حال با گذشت زمان و تغییر شیوه و سبک زندگی غبار فراموشی بر چهره هنرهای سنتی و صنایع‌دستی نشسته و رفته‌رفته با گذشت زمان رنگ نابودی بر رخسار این هنرها نمایان‌تر می‌شود.

استان بوشهر بازارچه صنایع دستی ندارد
یکی از مهمترین مشکلات و کمبودها در استان بوشهر، نبود بازارچه صنایع دستی است که بر اساس وعده مسئولان امسال شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان بوشهر بازارچه و سرای صنایع دستی نداریم و تلاش داریم این کمبود را رفع کنیم.

محمدحسین ارسطوزاده اضافه کرد: در همین راستا در سال جاری عمارت تاریخی مبارکی تبدیل به بازارچه صنایع دستی و عمارت تاریخی رفیعی که در حال مرمت است تبدیل به خانه صنایع دستی در شهر بوشهر خواهد شد.

در استان بوشهر بازارچه و سرای صنایع دستی نداریم و تلاش داریم این کمبود را رفع کنیم

وی از تداوم ثبت ملی روستاها و شهرهای صنایع دستی استان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: ایجاد کارگاه‌ها و بازارچه‌های دائمی در سراسر استان و برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد زمینه های صادرات صنایع دستی از برنامه‌های مهم امسال است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از کسب ۱۷ نشان ملی مرغوبیت در استان خبر داد و افزود: دریافت جایزه چهارمین جشنواره سراسری صنایع دستی فجر و ثبت ملی روستای بحیری به عنوان روستا ملی صنایع دستی در سال گذشته محقق شد.

وی ادامه داد: ۲۷۰ کارگاه آموزشی صنایع دستی طی سال گذشته در استان بوشهر برگزار شد که به زودی شاهد نقش آن در رونق تولید خواهیم بود.

صنایع‌دستی مدرن تولید ثروت می‌کند
کارشناس گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با تبلیغ و آموزش بیشتر و تغییر کاربری می‌توان صنایع‌دستی را احیا و کاملاً قابل بهره‌برداری کرد.

صنایع‌دستی مدرن تولید ثروت می‌کند و این چرخه نباید همیشه از روستا به شهر باشد که ما مجبور باشیم همه وسایل را از شهر خریداری کنیم و به روستا ببریم

غلامرضا خواجه بیان کرد: صنایع‌دستی مدرن تولید ثروت می‌کند و این چرخه نباید همیشه از روستا به شهر باشد که ما مجبور باشیم همه وسایل را از شهر خریداری کنیم و به روستا ببریم.

وی اضافه کرد: باید افرادی که در شهر هستند به روستا بیایند و از صنایع‌دستی، محصولات و فروشگاه‌های آنجا خرید کنند، چون اقامتگاه‌های بوم گردی ما، اقامتگاه بوم گردی نیستند بلکه اقامتگاه‌های روستایی هستند که نیاز به چنین بازاری دارند.

خواجه افزود: وجهه اقتصادی نسبت به وجوه فرهنگی در اقامتگاه روستایی پررنگ‌تر است و از نظر من اقتصاد را اولویت قرار می‌دهم.

وی بیان کرد: هدف از ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی این بوده که صنایع‌دستی احیاء شوند و بازار خود را پیدا کنند.

احیای صنایع دستی استان
خواجه اضافه کرد: خیلی از این صنایع‌دستی فراموش‌شده با احیای بوم گردی‌ها احیا شده‌اند و کارگاه‌های بزرگ صنایع‌دستی در روستاها مانند حصیربافی که البته تغییر کاربری داده و تا حدودی مدرن‌تر شده و سر از خانه‌های جدید درآورده و به عنوان لوستر، میز و وسایل تزئینی... استفاده می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری توضیح داد: اگر حصیربافی و صنایع‌دستی در همان استفاده‌هایی که قبلاً از آن می‌شد، می‌ماند و تغییر کاربری نمی‌داد، فراموش می‌شد، زیرا وسایل جدیدتر، مدرن‌تر و به‌صرفه‌تری به وجود آمده است، برای همین باید بیشتر به سمت لوکس بودن وسایل تزیینی تغییر کاربری می‌دادند که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

خواجه اضافه کرد: وقتی گردشگران در روستا حضور پیدا می‌کردند، کم‌کم آموزش دیدند که باید از روستاییان خرید کنند و همین شد که صنایع‌دستی در مناطق مختلف کشور از جمله بوشهر سر و سامان بهتری گرفته است و اگر به همین شکل پیش برود بهتر از این هم خواهد شد.

مشاور و کارشناس گردشگری بوشهر اظهار کرد: صنایع‌دستی به وسیله اقامتگاه‌های بوم گردی دوباره مطرح و در حال حاضر کمی احیاء شده‌اند.

توجه به صنایع دستی برای اشتغال پایدار
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به اینکه استان بوشهر از لحاظ موجودی مواد اولیه در تولید کالاهای صنایع‌دستی غنی هست ما باید در کشور نسبت به این امر پیشتاز باشیم.

ترویج و توسعه صنایع‌دستی هم به رونق تولید کمک خواهد کرد و می‌تواند بخشی از دغدغه اشتغال استان را سامان ببخشد

عبدالکریم گراوند بیان کرد: ترویج و توسعه صنایع‌دستی هم به رونق تولید کمک خواهد کرد وهم می‌تواند بخشی از دغدغه اشتغال استان را سامان ببخشد.

وی تصریح کرد: بوشهر باید در خصوص عرضه کالای صنایع‌دستی خود نگاه جهانی داشته باشد و با یک برنامه‌ریزی مدون باید جایگاه واقعی صنایع‌دستی استان بوشهر در سطح کشور و دنیا احیا شود.

استاندار بوشهر با بیان اینکه صنایع‌دستی برای تولید ثروت باید از توان بالقوه به بالفعل تبدیل شود افزود: صنایع‌دستی هویت عمیق فرهنگی و اجتماعی است و نشان از رنگین‌کمانی از طرح، نقش، محبت، مهربانی، لهجه و گویش‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال پایدار حمایت از صنایع‌دستی استان بوشهر در بسیار مهم و ارزشمند است بیان کرد: بازاریابی صنایع‌دستی مبتنی بر دریا امری مهم است.

گراوند گفت: با شهرداری تهران مذاکراتی برای در اختیار گرفتن فضا به منظور ارائه صنایع‌دستی داشتیم که با تحقق این مهم، صنایع‌دستی مبتنی بر دریا نیز می‌توانند در این مجموعه معرفی شوند که کمک مهمی به بازاریابی و فروش بیشتر این محصولات است.

توجه به دغدغه‌های فعالان صنایع دستی
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بوشهر با توجه به پتانسیل بالای فرهنگی و طبیعی بی‌شک و بی‌تردید در حوزه صنایع‌دستی موفق بوده و باید با برنامه‌ریزی و چشم‌انداز کوتاه مدت و بلندمدت زمینه توسعه صنایع‌دستی را گسترش دهیم.

لیلا رحیمی افزود: سعی شده است دغدغه‌های صنعتگران هم استانی در زمینه‌های فراهم کردن مواد اولیه، چگونگی تولید، آموزش و فروش محصولات کاهش دهیم.

وی گفت: توجه دولت تدبیر و امید به بخش صنایع‌دستی باعث شده امروز دست بافته‌های فعالان این بخش در استان بوشهر جایگاه خود را در سطح ملی بیابد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: امروز به واسطه سیاست‌ها و توجه دولت حال صنایع‌دستی استان بوشهر خوب است و فعالان این استان توانستند خود را در سطح ملی اثبات کنند.

صنایع‌دستی استان بوشهر برای احیای شکوه مجدد خود نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است و برای اینکه جایگاه خود را در بین مردم و گردشگران را پیدا کند نیازمند تبلیغ و آموزش بیشتر به جامعه محلی و گردشگرها است.

کد خبر: ۲۳٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha