۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
عرضه ۵۲۰ ماده موثره دارویی ساخت داخل تا پایان سال؛ باید نرخ برخی از مواد اولیه دارویی بازنگری شود
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی:

عرضه ۵۲۰ ماده موثره دارویی ساخت داخل تا پایان سال؛ باید نرخ برخی از مواد اولیه دارویی بازنگری شود

اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی به بازار گفت: تولید حدود ۵۰۰ ماده موثره دارویی در کشور داخلی سازی شده که این تعداد تا پایان سال به ۵۲۰ ماده می رسد.

بازار؛ گروه صنعت: فارمکس به عنوان بزرگترین رویداد دارویی کشور معرفی می شود که در آستانه برگزاری قرار دارد. رویدادی که در آن به معرفی دستاوردهای صنعت ماده موثره پرداخته می شود و نقش حیاتی در تامین سلامت جامعه و نسل ها ایفا می کند.

از طرفی با توجه به وجود منابع سرشار طبیعی و ظرفیت های بالایی که در زمینه تولید مواد موثره دارویی در کشور وجود دارد، این صنعت در ایران از رونق خاصی برخوردار است. ظرفیت هایی در راستای کاهش وابستگی به واردات و حتی بستر سازی برای ارز آوری از صادرات مورد بهره برداری قرار می گیرند.

همچنین صنعت ماده موثره به لحاظ اهمیت بعد از صنایع نفت، خودروسازی و فولادسازی قرار می ‌گیرد. این صنعت به دلیل تاثیر بالای داروها بر سلامتی انسان ‌ها و اهمیت بالایی که درمان بیماری‌ ها دارد مورد توجه است؛ صنعتی که همواره به به تکنولوژی های پیشرفته و سرمایه ‌گذاری بالا نیازمند است و مسیری توسعه ای را طی می کند.

تامین ۷۱ درصد نیاز کشور با ۵۰۰ ماده موثره دارویی

فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در خصوص برگزاری نمایشگاه فارمکس به عنوان بزرگترین رویداد دارویی کشور به بازار گفت: امید است نمایشگاه فارمکس امسال نسبت به دوره های قبل، مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد. رویدادی بزرگ که سال های گذشته هم برگزاری آن رضایت بخش بوده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود امسال شاهد حضور بیشتر دانشجویان، سرمایه گذاران، محققان و سایر علاقه مندان به حوزه دارویی کشور باشیم افزود: اطلاعاتی که آن ها جمع آوری می کنند و ایده هایی که ارائه می دهند می تواند در راستای توسعه صنعت داروسازی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

اختراعی در خصوص درصد داخلی سازی ماده موثره مورد نیاز کشور ادامه داد: بر اساس بررسی هایی که انجام داده ایم مشخص شده که حدود ۷۱ درصد نیازهای دارویی کشور را مواد موثره داخلی تامین می کند. همچنین در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ قلم ماده موثره دارویی در کشور تولید می شود و صدها قلم مواد جانبی نیز تولید می شود که در بخش مهمی از آن ها به خودکفایی کامل رسیده ایم.

گفتنی است صنعت مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در حال حاضر و فقط در بخش بسته بندی دارویی به خودکفایی ۱۰۰ درصدی رسیده است و انتظار می رود عمق ساخت داخل در سایر بخش های این حوزه هم هر روز پیش رونده باشد.

توسعه صنعت ماده موثره با ۲۰ ماده جدید

اختراعی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تولیدکنندگان این حوزه تا پایان سال جاری چه برنامه توسعه ای دارند گفت: یک زمانی سرعت توسعه صنعت به قدری آهسته پیش می رفت که می توانستیم بر روی تک تک پروژه ها نظارت داشته باشیم و از نزدیک با روند اجرایی آن ها آشنا شویم. اما امروز با توجه به افزایش تعداد شرکت ها و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند به قدری سرعت تولیدات افزایش یافته که در جریان برخی از آن ها از نزدیک قرار نمی گیریم.

می توان پیش بینی کرد که تا پایان امسال تعداد تولید ۵۰۰ ماده موثره دارویی به ۵۲۰ ماده برسد

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی افزود: بر اساس سرعت رشد تعداد مواد موثره کشور طی سال های اخیر می توان به طور قطع پیش بینی کرد که تا پایان امسال تعداد تولید ۵۰۰ ماده موثره دارویی به ۵۲۰ ماده برسد؛ موادی که می توانند از وابستگی کشور به واردات بکاهند و مسیر توانمندسازی را باز کنند.

وی در خصوص نحوه قیمت گذاری مواد موثره دارویی و لحاظ نشدن برخی از هزینه های تولید در قیمت های اعلامی بیان داشت: خوشبختانه طی ۲ ماه گذشته سازمان غذا و دارو مساعدت خوبی داشته و افزایش قیمت هایی که اعمال کرده مناسب بوده است؛ به طوری که اکنون برخی از شرکت ها نسبت به پایین بودن قیمت بعضی دیگر از شرکت ها در مقایسه با قیمت های اعلامی ابراز ناراحتی می کنند.

ضرورت اصلاح نرخ برخی از مواد موثره دارویی

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با اشاره به اینکه در بحث قیمت محصولات بعضی از شرکت ها در حال رقابت با یکدیگر هستند بیان داشت: امیدواریم روزی با پیشرفت هایی که در این صنعت حاصل می شود به جایی برسیم که سازمان غذا و دارو در قیمت گذاری عقب بیفتد و تولید با قیمت های مناسب تری نسبت به قیمت های دستوری ادامه یابد.

هنوز برخی از مواد موثره دارویی نیاز به اصلاح قیمت ها دارند و خطر تعطیلی تولید آن محصولات وجود دارد

اختراعی افزود: البته هنوز برخی از مواد موثره دارویی نیاز به اصلاح قیمت ها دارند و اگر مسئولان سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع به سرعت اقدام نکنند خطر تعطیلی تولید آن محصولات نیز وجود دارد. بنابراین در حوزه قیمت گذاری و تولید باید بین سازمان و تولیدکنندگان یک تعامل دو طرفه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تنها در این صورت است که ما هم می توانیم وعده کنیم نسبت به کاهش قیمت خیلی از محصولات با تولید مقرون به صرفه تر اقدام کنیم. در مقابل انتظار داریم سازمان نیز نسبت به اصلاح مواد موثره ای که تولید آن ها با قیمت های امروز توجیه اقتصادی ندارد اقدام کنند تا شاهد توقف هیچ کدام از خطوط تولید نباشیم.

اختراعی در خصوص جریان خبری که در خصوص معرفی زنجیره تولید دارو به دادگاه جرایم اقتصادی منتشر شده نیز گفت: حدود پنج شرکت تولید کننده ماده موثره دارویی به دادگاه جرایم اقتصادی معرفی شدند که با توجه به پیگیری هایی که انجام شده اطمینان داریم همگی آن ها تبرعه خواهند شد.

صنعت ۱.۲ تریلیون دلاری نیازمند توجه بیشتر

گفتنی است کل گردش مالی صنعت ماده موثره دارویی که بعد از صنایع نفت، خودروسازی و فولاد سازی قرار دارد در سال به حدود ۱.۲ تریلیون دلار می رسد. صنعتی که گردش مالی آن هر سال بر اساس رشد جمعیت جهان، افزایش بیماری های مزمن، حرکت صنعت در مسیر نوآوری های پزشکی در حال رشد است.

به همین تناسب این صنعت در ایران نیز به عنوان یکی از صنایع حائز اهمیت معرفی می شود. البته اطلاعات دقیقی از گردش مالی و رتبه صنعت ماده موثره دارویی کشور در مقایسه با سایر کشور ها به دلیل تحریم‌ های اقتصادی و محدودیت‌ های مالی در دست نیست.

پنج شرکت برتر فعال در عرصه تولید ماده موثره دارویی به ترتیب شامل آمریکا با ارزش تولید ۲۰۱ میلیارد دلار و تولید ۴ هزار ۷۸۳ ماده موثره، سوئیس با ارزش تولید ۶۷ میلیارد دلار و تولید هزار و ۲۷۵ ماده موثره، ژاپن با ارزش تولید ۴۶ میلیارد دلار و تولید هزار و ۱۷۹ ماده موثره، آلمان با ارزش تولید ۴۴ میلیارد دلار و تولید هزار و ۶۹ ماده موثره و فرانسه با ارزش تولید ۳۹ میلیارد دلار و تولید ۹۴۵ ماده موثره می شود.

با این تفاسیر که جایگاه صنعت ماده موثره دارویی در عرصه بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است انتظار می رود با توجه به ظرفیت های کشور، بیش از پیش به این حوزه توجه شود تا شاهد رونق روز افزون این صنعت باشیم. همچنین لازم به ذکر است که پنجمین دوره از نمایشگاه فارمکس که نسبت به معرفی دستاوردهای صنعت ماده موثره دارویی اقدام می کند به مدت چهار روز از ۳۱ شهریور ماه در مرکز نمایشگاهی ایران مال آغاز به کار خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۸٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha