۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸
افزایش سرمایه قدرت وام دهی بانک‌های دولتی را افزایش می‌دهد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش سرمایه قدرت وام دهی بانک‌های دولتی را افزایش می‌دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عدم افزایش سرمایه و عدم امکان دریافت مطالبات بانک‌های دولتی از دولت موجب شده قدرت وام‌دهی بانک‌ها به شدت کاهش یابد.

به گزراش بازار به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی درباره پرداخت تسهیلات خُرد، گفت: موضوع بحث عدم تعادل بین منابع و مصارف نظام بانکی یکی از چالش‌های امروز اقتصاد کشور است؛ بانک‌های دولتی طی سال‌های اخیر افزایش سرمایه ندادند و کفایت سرمایه آن‌ها عدد ناچیزی است و بعضاً منفی شده، از سوی دیگر بانک‌های دولتی مطالبات قابل توجهی از دولت دارند و برآورد ما این است که مطالبات بانک‌های دولتی از دولت بیش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و می‌توان مطرح کرد که دولت بزرگترین بدهکار بانکی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم افزایش سرمایه و عدم امکان دریافت مطالبات بانک‌های دولتی از دولت موجب شده قدرت وام‌دهی بانک‌ها به شدت کاهش یابد البته انتظار ما از نظام بانکی این است که کنار تسهیلات بزرگی که ارائه می‌کنند، پوشش تسهیلات خُرد را نیز در دستورکار قرار دهند.

وی در تشریح راهکار اصلی برای تامین تسهیلات خُرد، توضیح داد: از یک سو باید افزایش سرمایه بانک‌های دولتی را پیگیری کنیم که خوشبختانه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت ویژه دو بانک، ملی و سپه دیده شده است به این معناکه براساس قانون بودجه سال جاری، هر یک از این بانک‌ها ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داد که مراحل تکمیلی آن در حال انجام است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر موضوع پرداخت بدهی‌های دولت به نظام بانکی جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در قانون برنامه هفتم توسعه نیز این موضوع پیگیری می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر این دو موضوع در بانک‌های دولتی حل شود، گشایش‌های بسیار خوبی در حل مشکل ارائه تسهیلات به مردم اتفاق می‌افتد، افزود: الویت ما نیز پرداخت وام‌های خُرد برای حل مشکل مردم است؛ بنابراین حتما در کمیسیون اقتصادی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

کد خبر: ۲۳۸٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha