۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
فرصت‌های تجاری ایران در شرق آفریقا و تانزانیا
مرکز تجاری ایران تانزانیا فراهم کرد

فرصت‌های تجاری ایران در شرق آفریقا و تانزانیا

تهران- اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای شرق آفریقا هستید یا می‌خواهید بازیگران اصلی اقتصادی در این کشور باشید، مرکز تجاری ایران تانزانیا این فرصت را برای شما فراهم کرده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی مرکز تجاری ایران تانزانیا، مرکز تجاری ایران تانزانیا دروازه جدید تجارت برای ورود سرمایه‌گذاران ایرانی به آفریقا است. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای شرق آفریقا هستید یا می‌خواهید بازیگران اصلی اقتصادی در این کشور باشید، اکنون بهترین فرصت برای یک آینده پیش‌بینی شده است.

بد نیست بدانید که دقیقا در ۱۷ اردیبهشت ماه سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم روابط ایران با کشورهای آفریقایی را در اولویت‌ سیاست‌های خارجی قلمداد کرد و گفت: این دولت قصد دارد که همکاری با کشورهای آفریقایی در حوزه‌های اقتصادی تجاری و سیاسی را با جدیت بیشتری دنبال کند.

در همین راستا چندی بعد یعنی در خرداد ماه به گفته خبرگزاری دنیای اقتصاد؛ حسین الوندی کاردار سفارت ایران در تانزانیا با اشاره به روابط سیاسی بین دو کشور اعلام کرد: زمینه‌های متنوعی در حوزه تجارت کالا و سرمایه‌گذاری میان فعالان اقتصادی ایران و تانزانیا وجود دارد.

با توجه به این اخبار می‌توان به این نتیجه رسید که سرمایه گذاری در این کشور گامی بلند برای صادرات محصولات و خدمات ایرانی خواهد بود. در ادامه به مزیت‌های سرمایه گذاری در این کشور و فعالیت‌های مرکز تجاری ایران تانزانیا در این زمینه خواهیم پرداخت.

چرا آفریقا و تانزانیا را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

همانطور که اشاره شد اکنون شرق آفریقا و تانزانیا بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران ایرانی است. تانزانیا که در شرق کشور آفریقا قرار دارد با داشتن ۶۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان هاب ورود به منطقه شناخته می‌شود. اما هدف سرمایه داران ایرانی این جمعیت نخواهد بود. قرار گفتن این کشور در نزدیکی دیگر کشورها باعث شده آن را دروازه‌ای برای یک بازار ۳۵۰ میلیون نفری در شرق و جنوب آفریقا در نظر بگیرند.

کشورهای آفریقایی در حال حاضر عقب ماندگان از تجارت و توسعه جهانی هستند، بنابراین بهترین بستر برای رشد را خواهند داشت و بخش‌های خصوصی و دولت‌ها نیز به فکر سرمایه‌گذاری در این منطقه افتاده‌اند. این کشور با داشتن سرمایه‌های بزرگ بهترین فرصت برای سرمایه‌داران ایرانی است.

موقعیت جغرافیایی تانزانیا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری

در بالا نیز اشاره شد که این کشور به دلیل داشتن جمعیت بالا می‌تواند بهترین بازار مصرفی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی ایجاد کند. تانزانیا تامین‌کننده کالا برای ۶ کشور در مجاورت خود است که راهی به دریا برای تعامل با کشورهای دیگر ندارند. این کشور با قرار گرفتن در خاور افریقا و سواحل غربی اقیانوس هند از شمال با کشورهای اوگاندا و کنیا از خاور به اقیانوس هند و از جنوب به موزامبیک همسایه است. از جنوب غربی نیز به زامبیا و مالاوی و از غرب به کنگو کینشاسا، بوروندی و رواندا می‌رسد. بنابراین سرمایه‌گذاری در این کشور به معنای دستیابی به بازار هر ۶ کشور دیگر است.

اشاره به این نکته ضروری است که تانزانیا با داشتن سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات و رقابت محدود در بازار بهترین فرصت برای ارائه خدمات و صادرات ایرانی است.

فرصت‌های تجاری ایران در شرق آفریقا و تانزانیا

آیا مسیر تجاری برای ایران با تانزانیا وجود دارد؟

برای صادرات به تانزانیا می‌توان به خط کشتیرانی مستقیم بین این دو کشور و بندر دارالسلام اشاره کرد. مرکز تجاری ایران وتانزانیا با هدف توسعه تبادل بین این دو کشور و همچنین راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در آفریقا فضایی بین‌المللی و رقابت تجاری را برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم کرده است. این مرکز با داشتن تجربه طولانی در فعالیت‌های تجاری در آفریقا و همچنین اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت توانسته ارتباطات گسترده‌ای را با دولت‌مردان تانزانیا برقرار کند.

شرکت‌های ایرانی می‌توانند با شرکت در نمایشگاه‌های تاسیس شده توسط شرکت توسعه تبادل تجاری آفریقا در شهر دارالسلام تانزانیا برای شروع تجارت و صادرات کالا و خدمات ایرانی اقدام کنند.

طبق اظهارات در یک نشست خبری حسین الوندی کاردار سفارت ایران در تانزانیا: با توجه به تولیدات صنعتی پیشرفته و باکیفیت ایران و نیازهای وارداتی و تولیدات کشاورزی تانزانیا، اقتصاد دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر باشد.

در این نشست خبری شهرام خاصی‌پور، مدیر عربی آفریقایی اتاق ایران نیز بیان کرد: اگر این شرایط فراهم شود، با توجه به بسترها و ظرفیت‌های موجود در تانزانیا در بخش‌هایی نظیر کشاورزی و کشت فراسرزمینی، ایجاد صنایع غذایی تبدیلی و نیازهای وارداتی تانزانیا در زمینه دارو، قیر و محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات کشاورزی و همچنین خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی و معادن فرصت مناسبی برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی فراهم است.

فرصت‌های تجاری ایران در شرق آفریقا و تانزانیا

برنامه‌های مرکز تجاری ایران در تانزانیا

  • ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایران در تانزانیا
  • انجام مطالعات بازار در تانزانیا
  • پیدا کردن شرکای تجاری برای بخش خصوصی ایران در تجارت و سرمایه¬گذاری
  • در صورت نیاز نمایندگی از بخش خصوصی در کشور هدف به منظور کاهش هزینه¬های اجرایی بخش خصوصی
  • ارائه خدمات در حوزه رویدادهای تجاری
  • ارائه خدمات مشاوره تجاری
  • ارائه خدمات حقوقی، مالکیت فکری و ثبت علائم تجاری
  • ارائه خدمات اطلاع رسانی، تبلیغات و آموزشی
  • ارائه خدمات پشتیبانی و لجستیک
  • ارائه خدمات در حوزه انتقال فناوری، تامین مواد، قطعات و تجهیزات از کشور هدف

یادداشت پایانی

توجه داشته باشید مرکز تجاری ایران در تانزانیا طیف وسیعی از خدمات را به شرکت‌های ایرانی متقاضی حضور در بازار شرق آفریقا ارائه می‌کند که متقاضیان می‌توانند از طریق سایت irantanzania.ir و یا تماس با شماره تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۱۰۳۳ ازین خدمات بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۲۳۷٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha