۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
اهمیت اولین تجارت نفتی هند و امارات با روپیه؛ تلاش دو کشور در جهت دلارزدایی
المانیتور بررسی کرد؛

اهمیت اولین تجارت نفتی هند و امارات با روپیه؛ تلاش دو کشور در جهت دلارزدایی

تسویه تجارت نفتی هند با امارات از طریق روپیه، نشان دهنده اقدام جدی دو کشور برای دور زدن دلار و تقویت روابط بر اساس ارزهای محلی است.

به گزارش بازار به نقل از سایت خبری المانتیور، امارات و هند در این هفته اولین معامله نفتی خود را با استفاده از روپیه انجام دادند؛ در حالی که پالایشگاه هند، هند اویل، یک میلیون بشکه از این کشور خلیج فارس نفت خریده است. بر اساس بیانیه سفارت هند که روز دوشنبه توسط رویترز دریافت شد، شرکت ملی نفت ابوظبی مبلغی روپیه را از شرکت نفت هند دریافت کرد.

ماه گذشته، دو کشور در جریان سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به ابوظبی، توافق کردند که تجارت دوجانبه را به روپیه به جای دلار انجام دهند که از این طریق توانایی هند در جهت کاهش هزینه های مبادله با حذف تبدیل دلار افزایش خواهد یافت.

در اوایل ماه مارس نیز بانک مرکزی امارات اجرای استراتژی درهم دیجیتال خود را پس از توافقنامه همکاری مالی با هند در سال قبل آغاز کرد. در همین راستا، با استفاده از ارزهای دیجیتال، تراکنش های امارات و هند می توانند نیاز و هزینه تبدیل به یک ارز واسطه مانند دلار را دور بزنند.

محمد سلیمان، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن معتقد است که چنین تحولاتی، بازتابی از مشارکت اقتصادی رو به رشد امارات و هند است. وی در بیانیه ای کتبی درباره روابط دو کشور که تجارت دوجانبه آنها از سال گذشته تا سال ۲۰۲۳ به ۸۴.۵ میلیارد دلار رسیده است، به المانیتور گفت: «هر دو کشور از کاهش وابستگی به ارز شخص ثالث سود می برند و به طور بالقوه خطرات نرخ ارز و هزینه های مبادله را کاهش خواهند داد.»

استفاده از ارز محلی توسط هند و امارات، نشان دهنده تمایل گسترده برای تنوع بخشیدن به تجارت تحت سلطه دلار است، و ممکن است کشورهای دیگر را تشویق کند تا جایگزین های مشابه را کشف کنند

سلیمان همچنین گفت: «این امر همچنین نشان دهنده تمایل گسترده برای تنوع بخشیدن به تجارت تحت سلطه دلار است، و ممکن است کشورهای دیگر را تشویق کند تا جایگزین های مشابه را کشف کنند؛ ضمن اینکه این اقدام توسعه یک تغییر کلی در نحوه رویکرد کشورها به تجارت دوجانبه را نشان می دهد و به طور بالقوه موجب ایجاد بحث در مورد پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی در میان کشورهای درگیر خواهد شد.

روابط هند و امارات؛ برای ایالات متحده کمتر از چین مشکل ساز است

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، هنگامی که در دسامبر سال گذشته در ریاض با رهبران خلیج فارس دیدار کرد، گفت که کشورش به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، برای تجارت نفت و گاز با یوان تلاش خواهد کرد. چند ماه بعد، چین اولین قرارداد انرژی را با حدود ۶۵ هزار تن گاز طبیعی مایع اماراتی در مارس ۲۰۲۳ انجام داد و این معامله توسط شرکت ملی نفت فلات قاره چین و توتال انرژیز فرانسه از طریق بورس نفت و گاز شانگهای انجام شد.

در حالی که دولت بایدن مرتباً از نفوذ اقتصادی فزاینده چین در منطقه ابراز نارضایتی کرده است، سلیمان معتقد است که ایالات متحده از روابط رو به رشد بین هند و امارات حمایت کرده است. او اینگونه استدلال کرده که این امر با تأسیس گروه I۲U۲ در سال ۲۰۲۱ متشکل از ایالات متحده، هند، امارات و اسرائیل، برای انجام سرمایه گذاری های مشترک در آب، انرژی، حمل و نقل، فضا، سلامت و امنیت غذایی نشان داده شده است.

کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفته است که مشارکت هند در خاورمیانه یک حرکت خوشایند است، و این مورد بیشتر توسط ایالات متحده حمایت می شود؛ همانطور که ابتکار I۲U۲ نشان می دهد.

بر اساس گزارش موسسه خاورمیانه، بلوک I۲U۲ با هدف دولت بایدن برای اجرای استراتژی ایندو_پسیفیک ایالات متحده، که هدف آن تنظیم مجدد تعامل امریکا با خاورمیانه و غرب آسیا و کاهش نفوذ چین در هند و اقیانوسیه است، مطابقت دارد.

کد خبر: ۲۳۷٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha