بخش خصوصی، خواستار کاهش تعرفه‌ واردات صربستان برای محصولات ایرانی است
در همایش بررسی فرصت‌های تجاری صربستان تأکید شد

بخش خصوصی، خواستار کاهش تعرفه‌ واردات صربستان برای محصولات ایرانی است

تعرفه‌های بالای گمرکی برای محصولات ایرانی، امکان رقابت در بازار صربستان را از تجار ایرانی سلب کرده است. به همین دلیل بر تسریع در امضای توافق تجارت آزاد میان دو کشور تاکید شد.

به گزارش بازار، نیلوفر اسدی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات تجار ایرانی برای حضور در بازار صربستان تعرفه‌های بالای گمرکی این کشور برای ایرانی‌هاست، ابراز امیدواری کرد: مذاکرات دولت‌های ایران و صربستان برای توافق تجارت آزاد به نتیجه برسد و مشکل بازرگانان بخش خصوصی برای توسعه مراودات مرتفع شود.

اسدی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در همایش بررسی فرصت‌های تجاری صربستان، افزود: بخش خصوصی خواستار پیگیری امضا و اجرایی شدن توافق تجارت آزاد بین دو کشور است و اتاق ایران به نمایندگی از بخش خصوصی خواستار حضور در این مذاکرات است.

به عقیده او، ایران می‌تواند هاب کشورهای منطقه و صربستان هم می‌تواند هاب اروپا باشد و همین مساله، تجارت آزاد دو کشور را توجیه می‌کند.

اسدی با اشاره به اینکه معاونت بین‌الملل تلاش می‌کند با برگزاری همایش‌ها و اعزام و پذیرش هیات‌ها زمینه آشنایی بیشتر تجار با کشورهای را هدف را فراهم کند ادامه داد: حوزه‌های گردشگری به ویژه گردشگری سلامت و گردشگری ورزشی و حوزه کشاورزی از زمینه‌های پرظرفیت برای همکاری میان دو کشور است. صربستان با توجه به کم‌آبی در ایران و تمایل ما به کشت فرا سرزمینی پتانسیل بسیار خوبی برای همکاری در این بخش دارد.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اینکه مبادلات پولی و بانکی از موانع اصلی همکاری‌های تجاری ایران و صربستان است بیان کرد: از سفرا و دستگاه‌های مرتبط دو کشور می‌خواهیم زمینه‌هایی برای تسهیل مبادلات بانکی فراهم کنند. تهاتر می‌تواند جایگزین مبادلات پولی دو کشور شود. می‌توانیم اتاق تهاتر ایجاد کنیم تا بتوانیم با معاملات پایاپای این مشکل را رفع کنیم. همچنین پیمان‌های دو جانبه پولی می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

به گفته او ایران و صربستان می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک اجرای پروژه‌های مشترک، تولید محصولات مشترک و صادرات به منطقه اروپا و یا خاورمیانه می‌توانند روابط خود را توسعه دهند.

دراگان تودورویچ، سفیر صربستان در تهران نیز با اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور گفت: در یک ماه گذشته سه هیات مهم سیاسی صرب به ایران آمدند و پتانسیل بسیاری زیادی برای همکاری وجود دارد. شانزدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور آخر اکتبر (۹ آبان) در تهران برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه بیشترین پتانسیل همکاری در بخش کشاورزی است تأکید کرد: این پیشنهاد را به وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور ارائه کردیم که یک کمیته یا کمیسیون مشترک فقط در حوزه کشاورزی بین دو کشور ایجاد شود.

تودورویچ ادامه داد: می‌توان هم‌زمان با برگزاری کمیسیون مشترک، همایش تجاری ایران و صربستان را نیز به همراه نشست‌های B۲B برگزار کنیم. می‌توانیم درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران و صربستان بیشتر گفت و کو کنیم. چرا که صربستان می‌تواند پایگاهی برای تجار ایرانی باشد تا کالاهای خود یا کالاهای مشترک را از صربستان به کشورهای اروپایی صادر کنیم. ایران هم متقابلاً می‌تواند برای صربستان یک هاب ورود به منطقه خاورمیانه و آسیا باشد.

او با اشاره به اینکه از دو سال پیش بررسی‌ها برای رفع موانع بانکی با ایران را شروع کردیم، ادامه داد: دستاوردهای خوبی هم داشتیم. به زودی ایرانی‌ها می‌توانند در صربستان شرکت تأسیس کرده و حساب بانکی باز کنند.

رشید حسن‌پور، سفیر ایران در بلگراد نیز گفت: به زودی قرار است یک رایزن بازرگانی به سفارت ایران در صربستان اعزام شود.

او با اشاره به مزیت‌های اقتصادی مختلف صربستان برای ایران گفت: مشکلات حمل‌ونقل، صدور ویزا، بالا بودن تعرفه‌های گمرکی برای محصولات ایران، مشکلات نقل و انتقالات مالی، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در صربستان تحت تأثیر تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین موانعی است که برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری باید مرتفع شوند.

او افزود: استفاده از سازوکار تهاتر یکی از راه‌حل‌هاست. متأسفانه هنوز این موضوع عملیاتی نشده است. انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد و امضای اسناد دوجانبه برای ارائه کالاهای تولید شده کشور به ویژه تولیدات دارویی در صربستان می‌تواند به رفع این موانع کمک کند.

سیروزی، مدیرکل اروپای سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست گفت: پیش‌نویس توافق تجارت آزاد میان ایران و صربستان تبادل شده اما متأسفانه پیگیری نشده بود. با این حال به بهانه برگزاری کمیسیون مشترک در آبان ماه در دستور کار قرار داریم و امیدواریم ظرف یک سال آینده به نتیجه برسد.

او با اشاره به اینکه ایجاد دفاتر تجاری در کشورهای هدف با محوریت بخش خصوصی در اولویت دولت سیزدهم است ادامه داد: چند متقاضی برای ایجاد مرکز تجاری در صربستان داریم که تا پایان امسال آن را نهایی کرده و دفتر تجاری ما در بلگراد افتتاح خواهد شد.

سیروزی با دعوت از اتاق ایران برای به‌روزرسانی نقشه راه تجارت با اروپا گفت: چند مؤلفه در تدوین و به‌روزرسانی این نقشه راه مدنظر است؛ اینکه کدام پروژه‌ها در چه بازه زمانی باید انجام شوند و ذی‌نفع بخش خصوصی آن پروژه چه کسی است. دوم اینکه منابع این پروژه‌ها باید دیده شود. سوم زیرساخت و حمل‌ونقل مورد نیاز باید مورد توجه قرار گیرد. در نهایت اینکه تبادل مالی با چه شکل و کیفیتی باید انجام شود.

او از آمادگی اعزام یک هیات تجاری سطح بالا تا پایان امسال (۱۴۰۲) به صربستان خبر داده و افزود: اخیراً در سازمان توسعه تجارت بر روی ایجاد یک پلتفرم همرسانی ذی‌نفعان حوزه تجارت خارجی متمرکز شده‌ایم که صربستان هم یکی از کشورهای هدف در این رابطه است.

مهدی بخشنده، رئیس کمیته مشترک ایران و صربستان هم در این نشست تأکید کرد: تعرفه‌های بالای گمرکی برای محصولات ایرانی در صربستان امکان رقابت را از ما گرفته است. درخواست ما این است که در کمیسیون مشترک توافق تجارت آزاد امضا شود.

او افزود: یکی از خواسته‌های ما ایجاد خط پروازی مستقیم به صربستان است. صربستان می‌تواند کشوری باشد که مبادلات ما با سایر کشورها در آن انجام شود و این فرصت را نباید به راحتی از دست داد.

کد خبر: ۲۳۷٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha