۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
قیمت آهن آلات در گرو نرخ شمش

قیمت آهن آلات در گرو نرخ شمش

روز گذشته اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد داخلی قیمت روز آهن آلات بدون تغییر عرضه کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد داخلی قیمت روز آهن آلات بدون تغییر عرضه کردند و برخی از مبادی فروش هم قیمت محصولات خود را کاهش دادند، افزایش قیمت جزئی هم در چند کارخانه مشاهده شد.

فعالیت بازار ارز در ابتدای صبح با روند افزایش آغاز شد به این صورت که قیمت دلار از کانال ۴۸ هزار تومان وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شد و پس از نوسانات جزئی روی ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان بسته شد.

در تحلیل قبلی ذکر شد که قیمت دلار با وجود شکست روند نزولی، در مقابل مقاومت ۵۰-۵۱ هزار تومان متوقف شده است. خوشبختانه، قیمت در محدوده فوق مانعی برای حرکت به سمت بالا شده است. پس از آزادسازی منابع ارزی در خارج از کشور، قیمت دلار تا کانال ۴۸ هزار تومانی عقب نشینی کرد اما امکان کاهش بیشتر قیمت دلار وجود نداشت.

بنابراین، دیروز شاهد واکنش سوم به روند نزولی بودیم، اما این بار به صورت پولبک بوده است. با توجه به رفتار دیروز قیمت دلار و در صورت نبود محرک و رویداد خاصی حرکت مجدد قیمت به کانال ۵۰ هزار تومان در روزهای آینده بعید نیست و احتمالاً این نوسان محدود را در کوتاه مدت خواهیم داشت.

بررسی اوضاع بازار آهن
قیمت روز میلگرد در بازار آهن دیروز عمدتا ثبات اعلام شد و تعدادی از کارخانه‌ها هم بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند همچنین افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی هم در چند کارخانه مشهود بود.

قیمت روز تیرآهن در تعدادی از مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن اصفهان و تیرآهن فایکو در برخی سایزها بین ۲۰ تا ۸۰ هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی شیروانی و قیمت ورق استیل و انواع ورق‌های سرد در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند؛ قیمت روز ورق آهن نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل صنعتی، قیمت پروفیل سبک و سایر پروفیل‌ها هم در کلیه مبادی فروش بدون تغییر عرضه شدند، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوله‌ها هم تغییر قیمتی نداشتند. علاوه‌بر این قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت سپری و قیمت ناودانی اروپایی نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

شنیده‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است که روز گذشته حدود ۱۶۱ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که حدود ۸۰ درصد آن به فروش رسید که بیانگر افزایش ۱.۸ درصدی قیمت این محصول نسبت به آخرین عرضه بود.

امروز نیز حدود ۱۱۳ هزار و ۹۵۰ تن انواع شمش عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از این محصول ۱۹ هزار و ۶۲۸ تومان تعیین شده است که نسبت به آخرین عرضه ۳۵۵ تومان افزایش قیمت داشته است اما حجم عرضه امروز شمش حدود ۲۹ درصد کاهش دارد.

طبق روال هر هفته دوشنبه‌ها روز عرضه شمش بلوم در بورس کالا است محصولی که نرخ معاملاتی آن اساس تعیین قیمت محصولات زنجیره فولاد است. گزارش‌ها از بورس کالای هفته گذشته حاکی از معاملات ۹۰ درصدی شمش بلوم است که دلیل استقبال از شمش بلوم در عرضه بورسی امکان خرید شمش در بورس بدون محدودیت سامانه بهین یاب اعلام شد.

در واقع اگر قیمت شمش را بالاتر ثبت کنند محصولات بالادستی و پایین‌دست صنعت فولاد نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت از همین رو نرخ معاملات شمش بلوم برای کلیه صنایع فولادی حائز اهمیت است؛ به عبارتی دیگر افزایش قیمت محصولات بالادست زنجیره فولاد به افزایش قیمت محصولات پایین دست منجر خواهد شد حتی اگر تقاضای چندانی هم برای این محصولات ثبت نشده باشد.

همانطور که در گزارش تحلیل روز گذشته هم اشاره شد انتشار خبر قطعی برق در صنایع فولادی بزرگ، در کنار آزادسازی خرید شمش بدون محدودیت سامانه بهین یاب و عرضع اعتباری شمش ممکن است به تحریک جزئی قیمت روز آهن در کوتاه مدت منجر شود.

در رابطه با خبر قطعی برق فولادسازان بزرگ که دیروز منتشر شد باید گفت، برخی از شرکت‌های بزرگ فولادی به دلیل تشدید محدودیت‌های برقی قصد تعطیلی دارند یا تعطیل شده‌اند. این خبر در شرایطی که بازار در حال رکود و کمبود تقاضا است، منتشر شده است. برخی از کارشناسان بازار فولاد این خبر را به این شکل تفسیر کرده‌اند که حجم عرضه شمش فولادی ممکن است کاهش یابد و تقاضای چشمگیری که در عرضه‌ای پیشین شمش مشاهده شد گویا از همین خبر نشأت می‌گیرد.

منتشر شدن این خبر در شرایط فعلی بازار، که به نوعی در حالت رکود است و قیمت‌ها در سطح پایینی قرار دارند، باعث نگرانی برخی از فعالان بازار شده است. این نگرانی باعث شده تا برخی از مبادلات میلگرد با تغییرات قیمتی کوچک، از افزایش ۱۰۰ تومانی تا کاهش تخفیفات روبرو شوند. با وجود این، در بازار فعلی، قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار استاندارد همچنان در حدود ۲۳ تا ۲۳.۵ هزار تومان قابل خرید است.

در پایان قابل ذکر است که براساس برخی شنیده‌هاکه محدودیت برق ذوبی‌ها و تولیدکنندگان شمش احتمالا تا ابتدای شهریور ماه تداوم داشته باشد، حال اگر در ابتدای ماه آینده گرما همچنان ادامه داشته باشد احتما دارد محدودیت برق فولادسازان تا ۱۵ شهریور ادامه داشته باشد.

اگرچه احتمال دارد این محدودیت‌ها بازار شمش را در بورس امروز و هفته آینده کمی متأثر کند؛ اما دپوی خوب میلگردسازان دولتی و کمبود تقاضا در حوزه میلگرد را نیز مدنظر قرار دهید؛ همچنین دامنه نوسان احتمالی شمش فولادی در محدوده دو هفته می‌باشد بنابراین توصیه می‌شود معاملات خود را با توجه به مواردی که ذکر شده به درستی مدیریت کنید.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha