۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
وزارت جهاد نباید زیر بار قیمت های دستوری برود| نقش کمرنگ تشکل ها در تصمیم گیری های کلان کشاورزی
بازار گزارش می دهد

وزارت جهاد نباید زیر بار قیمت های دستوری برود| نقش کمرنگ تشکل ها در تصمیم گیری های کلان کشاورزی

فعالان کشاورزی معتقدند در شرایطی که بخش اعظم تولید توسط خصوصی ها انجام می شود، انتظار داریم وزارت جهاد تشکلها را در تصمیم گیری ها دخیل کند و همچنین زیربار قیمت های دستوری برخی محصولات همچون مرغ نرود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی در برخی حوزه ها به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتقاداتی وجود دارد که برخی مشکلات پیش آمده را صرفا به دلیل کم کاری های این وزارتخانه مرتبط نمی دانند و عوامل دیگری را نیز دخیل می دانند. با این وجود از اصلی ترین انتقاداتی که به این وزارت خانه وارد است در خصوص شرایط حاکم بر بازار نهاده ها و بازار گوشت و مرغ است به نحوی که «ناصر نبی پور» رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفتگو با بازار از عملی نشدن وعده های وزارت جهاد گلایه دارد و می گوید: یکی از مشکلات این بود که زمانی که طرح آزادسازی را اعلام کردند قول و قراری که گذاشتند از سوی وزارت جهاد هیچ کدام انجام نشد. به عبارت دیگر یکی از اصلی ترین قضایا این بود که قرار بود مساله نقدینگی مرغداران را حل کنند اما محقق نشد و الان مرغداران به طور وحشتناکی گرفتار نبود نقدینگی هستند.

بانک ها به مرغداران تسهیلات نمی دهند

نبی پور افزود: مشکل نبود نقدینگی در حالی دامن مرغداران را گرفته است که حتی بانک کشاورزی که متولی این بخش است و ما کشاورزان و تولید کننده ها غالبا اصلی ترین مشتری آنها هستیم تسهیلاتی ارائه نمی دهند.

وی ادامه داد: در اصل مشکل مرغداری ها نقدینگی و نهاده ها است؛ به طوری که در حوزه نهاده ها نتوانسته تنظیم شود به خصوص کنجاله سویا نتوانسته اند بازار را تنظیم کنند. ضمن اینکه قول و قرارهایی که راجع به قیمت ها گذاشتند انجام نشده است در واقع حمایتی نشده و یک رهاسازی در این حوزه اتفاق افتاده است. این در حالی است که در سال جاری که با افزایش ۶ برابری قیمت ها روبور هستیم، به جای حمایت از تولید کننده ها عملا رها کرده اند.

نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران: وزارتخانه نباید زیر بار قیمت های دستوری برود چون کالای ما تابع عرضه و تقاضا است

نبی پور همچنین خاطر نشان کرد: ضعف وزارت جهاد در واقع ضعف کل سیستم است؛ یعنی وزارت جهاد تابعی از یک سیستم است و باید به وارد کننده ها جهت واردات پول بدهد اما پولی ندارد. پس اصل مشکل مرغداران با بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشکل مرغداران با وزارت جهاد این است که معتقدند این وزارتخانه نباید زیر بار قیمت های دستوری برود چرا که قیمت های دستوری یکی از مشکلات عمده ما است. به این معنا که محصول ما یک کالای تابع عرضه و تقاضا است و لذا باید در اختیار مرغدار یا تشکل مربوطه بگذارند تا بازار را تنظیم کنند. نه اینکه همه اختیارات را به خود ما بدهند اما اختیار جوجه ریزی و قیمت ها را خود در اختیار بگیرند این دیگر نامش اختیار نیست بلکه بی اختیاری است.

همه کاستی ها نباید پای وزارت جهاد نوشته شود

بر اساس این گزارش در حالی به عملکرد وزارت خانه فارغ از اینکه چه وزیری بر مسند قرار بگیرد انتقاد می شود که برخی فعالان نیز معتقدند نمی توان کل امور و کاستی ها را از چشم این وزارت خانه دید. به خصوص اینکه در خصوص تصمیم گیری در این حوزه سازمان های دیگر نیز دخیل هستند. «محمد رحیم نیازی» سخنگوی انجمن سیب زمینی از جمله این افراد است که معتقد است عملکرد دیگر سازمان ها بر عملکرد وزارت جهاد اثر می گذارد لذا نباید همه را از چشم این وزارتخانه دید.

نیازی در گفتگو با بازار می گوید: همانطور که می دانید بخش کشاورزی در تمام دنیا یارانه پذیر است و از سوی بخش دولتی عملا نهاده می گیرد و لذا در قالب یارانه و کمک های مالی، فراهم کردن بستر صادرات، آسان گیری برای واردات، حمایت های مالی و تسهیلات کم بهره برای راه اندازی زنجیره های تولید، کمک به کاهش ضایعات بخش کشاورزی از ناحیه دولت به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی باید انجام شود. اما متاسفانه پذیریش این سیاست گذاری در دولت کم است؛ یعنی درست است که یک پای قضیه وزارت جهاد کشاورزی است اما پای بعدی بخش های دولت همچون سازمان برنامه بودجه، بانکها و غیره هستند. اما این رغبت در سایر بخش های دولت منهای وزارت جهاد وجود ندارد به این معنا که نسبت به بخش کشاورزی توجه کافی ندارند.

نیازی، سخنگوی انجمن سیب زمینی ایران: انتظار ما این است که وزارت جهاد کشاورزی تشکل ها را وارد تصمیم گیری ها کند، برخی امور را برون سپاری کند و به این ترتیب حمایت تشکل ها را جلب کند

وی با تاکید بر اینکه عدم حمایت هایی که در این بخش ها موجود است به وزارتخانه منتقل می شود افزود: با این وجود تشکل های بخش کشاورزی این کم و کاستی ها را کاملا از چشم وزارت جهاد کشاورزی می بینند در صورتی که این گونه نیست؛ یعنی وزارخانه تلاش می کند و شرایط حاکم بر تولید و بازار را درک می کنند اما سایر بخش های نامبرده کمک های ارزشمندی را به این حوزه ارائه نمی دهند.

نیازی خاطر نشان کرد: متاسفانه وزارت جهاد در برخی مقاطع واقعا مظلوم واقع می شود و کل فشارها بر این وزارتخانه است در صورتی که باید تامین اعتبار شود اما همانطور که گفته شد سازمان برنامه بودجه، بانکها و غیره انجام نمی دهند.

سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید تشکل ها را وارد تصمیم گیری کند، برون سپاری کند، حمایت تشکل ها را جلب کند و این فشار را به مجلس و سایر بخش ها بیاورند و مطرح کنند. در واقع بخش کشاورزی همواره مظلوم واقع می شود و نیاز به حمایت و یارانه هایی در قالب تسهیلات ارزان قیمت برای پویایی صنایع تبدیلی، خرید ماشین آلات و مکانیزه کردن بخش، خرید کود ارزان، آبیاری های تحت فشار و دیگر موارد دارد. این ها همه نیاز به اعتبار دارد و باید بخش دولتی به وزارتخانه بدهد اما دولت همیشه به بخش کشاورزی کم لطفی می کند.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha