۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
صادرات بذر سیب زمینی از اردبیل به چین| چینی ها شهرک انرژی احداث می کنند
استاندار اردبیل خبر داد؛

صادرات بذر سیب زمینی از اردبیل به چین| چینی ها شهرک انرژی احداث می کنند

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: در قالب تفاهمنامه همکاری با استان چینگ های چین، صادرات بذر سیب زمینی به این استان از طریق تولیدکنندگان اردبیل انجام می شود.

سید حامد عاملی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در این تفاهمنامه قرار شده تا تولید مینی تیوبر که در چهار مرکز اردبیل در حال انجام است، به تعداد چهار میلیون عدد با رعایت استانداردهای مناسب به کشور چین صادر شده تا در استان چینگ های که مرکز تولید سیب زمینی کشور چین است، امکان تولید و پرورش سیب زمینی با بذر استان اردبیل فراهم آید.

وی تصریح کرد: علاوه بر صادرات بذر سیب زمینی، قرار است با همکاری سرمایه گذاران چینی شهرک انرژی پاک در اردبیل به ظرفیت ۴۰۰ مگاوات احداث و راه اندازی شود.

حضور ۵ هزار گردشگر چینی در اردبیل

استاندار اردبیل گفت: کل ظرفیت این شهرک معادل برق مصرفی استان در طول یک سال است و امیدواریم با تلاشی که سرمایه گذاران چینی انجام می دهند، این شهرک انرژی خورشیدی در کمترین زمان تکمیل و آماده بهره برداری شود.

عاملی حضور پنج هزار گردشگر چینی را در استان اردبیل با هدف رونق بخشی به صنعت گردشگری یادآور شد و افزود: البته راه اندازی تورهای گردشگری با کشور چین نیازمند احداث هتل پنج ستاره و مراکز اقامتی استاندارد است که باید هر چه سریعتر در استان راه اندازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه بازیافت پسماند، حمل و نقل عمومی و حوزه گردشگری نیز قرار است همکاری های مشترک با چینی ها انجام شود که عملیاتی شدن این تفاهمنامه می تواند بستر تحول اقتصادی را در این استان فراهم کند.

واحدهای تولیدی اردبیل در تأمین منابع مالی بانک محور هستند

عاملی تأمین تسهیلات بانکی را برای واحدهای تولیدی بسیار حیاتی اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی کشور و استان اردبیل در تأمین منابع مالی بانک محور هستند، از بانک های عامل انتظار می رود تسهیلات سرمایه در گردش و ایجادی خود را به سرعت پرداخت کنند.

وی ضرورت تدوین بسته های تشویقی و حمایتی وزارت صمت را از صنعتگران و تولیدکنندگان یادآور شد و اضافه کرد: باید تسهیلات تبصره ۱۸ نیز که در ۲ سال اخیر معوق مانده، پرداخت شود تا در کنار ارائه بسته های تشویقی، سرمایه گذاران با یک عقلانیت و منطق درست در بحث سرمایه گذاری مؤثر ورود پیدا کنند.

عاملی با انتقاد از گمرک و بانک مرکزی در عدم تخصیص تسهیلات ارزی برای واردات ماشین آلات واحدهای صنعتی بیان کرد: در این زمینه مشکلات و موانع جدی به وجود آمده که امیدواریم با تخصیص ارز به این مجموعه های تولیدی امکان راه اندازی طرح های تولیدی بیشمار فراهم آید.

اردبیل رتبه نهم در حوزه بهبود فضای کسب و کار را دارد

وی تعرفه بالای گاز مصرفی واحدهای صنعتی و تعدد سامانه های راه اندازی شده در وزارت صمت را از دیگر دغدغه ها اعلام کرد و گفت: باید این سامانه ها به معنای واقعی ساماندهی شوند تا سرمایه گذاران در ثبت اطلاعات خود دچار مشکلات و دوگانگی نشوند.

عاملی تاکید رئیس جمهور را در رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید و صنعتگران یادآور شد و افزود: ما خوشحال هستیم که در سایه راه اندازی ستاد تسهیل و کمیته حمایت قضایی بسیاری از موانع و مشکلات سرمایه گذاران در سال جاری برطرف شده است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما در ادارات، دستگاه های اجرایی و قوانینی که متعارض زمینه اختلال صدور مجوزهای سرمایه گذاری را به وجود می آورند، گله مند هستیم و انتظار می رود هر چه سریعتر این تعارض و منافع در دستگاه های اجرایی برطرف شود.

استاندار اردبیل بهبود فضای کسب و کار در استان را در سال های اخیر یادآور شد و خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین ارزیابی ها استان اردبیل رتبه نهم را در این حوزه کسب کرده است.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha