۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
ژنراتور راهکار خاموشی برای صنعت خودرو نیست| افت ۱۰ درصدی قطعه سازان با قطعی برق
بازار گزارش می دهد

ژنراتور راهکار خاموشی برای صنعت خودرو نیست| افت ۱۰ درصدی قطعه سازان با قطعی برق

مقتدری عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به بازار گفت: برق تولیدی از ژنراتور پاسخگوی نیاز خطوط تولید قطعه سازان یا خودروسازان نیست، قطعه سازان با چالش خرید سوخت برای ژنراتور مواجه شدند.

بازار؛ گروه خودرو: قطع برق هزینه تولید خودرو و قطعات را افزایش داده و برنامه وزارت صمت برای عرضه ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو را به چالش کشیده است. این تنها بخشی از ضررهای کمبود انرژی برای صنایع خودروسازی است. بنابراین باید انتظار داشت که فصل تابستان خودروسازان نسبت به سایر فصول سال محصولات کمتری به بازار عرضه کنند، در نتیجه مشتریان با افزایش قیمت ناشی از کمبود عرضه مواجه خواهند شد. بنابراین وزارت صمت باید تصمیم جدی برای تامین برق صنایع خودروسازی بگیرد تا روند تولید با افت تیراژ مواجه نشود.

ژنراتور راهکار خاموشی برای صنعت خودرو نیست| افت ۱۰ درصدی قطعه سازان با قطعی برق

نجفی منش: میزان مصرف برق در کشور سه برابر مصرف جهانی است، دولت باید برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت مصرف داشته باشد که جبران کسری برق منجربه زیان صنایع نشود

زیان صنایع ناشی از مصرف سه برابری برق

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص قطع برق صنایع خودروسازی به «بازار» گفت: متاسفانه علاوه بر صنعت خودرو، صنایع فولادسازی نیز با چالش قطع برق مواجه هستند. اگر هر یک از صنایع بالادستی یا پایین دستی با کمبود انرژی مواجه شود، فرآیند تولید خودرو روند افت تیراژ را در پی می گیرد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص آسیب صنعت خودرو از کوتاهی متولیان انرژی به خبرنگار «بازار» توضیح داد: دولت ها گذشته باید سالانه ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق را افزایش می دادند، متاسفانه به دلیل سهل انگاری در تحقق این برنامه اکنون کشور با کسری ۱۵ هزار مگاواتی در فصل گرما مواجه است.

وی افزود: بخش خصوصی فعال در تامین انرژی برق با چالش عدم دریافت پول از دولت یا عدم محاسبه مناسب نرخ مواجه است، نتیجه این موضوع ایجاد معضل قطعی دو تا سه روزه برق در هفته برای صنایع شده است. راهکارهای خروج از این بحران بارها به دولت ارائه شده و بخش خصوصی مشروط بر محاسبه و پرداخت قیمت های واقعی آماده همکاری است.

نجفی منش با اشاره به اینکه عدم اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف منجربه چالش قطع برق صنایع خودروسازی شده است، بیان کرد: میزان مصرف برق در کشور سه برابر مصرف جهانی است، دولت باید برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت مصرف داشته باشد که جبران کسری برق منجربه زیان صنایع نشود.

این فعال صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» منبی براینکه خودروسازان چه چالشی با قطع برق دارند، اظهار داشت: خودروسازان تعدادی محدود ژنراتور برای تامین برق برخی از ایستگاه های تولید دارند، اما مقدار آن پاسخگو نیاز نیست. همزمان با افزایش قطع برق برای زنجیره تامین، برخی از خودروسازان تعدادی ژنراتور به چند شرکت قطعه ساز جهت تامین اندک برق مورد نیاز دادند، متاسفانه این مورد راه حل تامین انرژی برای تولید خودرو یا قطعات نیست.

ژنراتور راهکار خاموشی برای صنعت خودرو نیست| افت ۱۰ درصدی قطعه سازان با قطعی برق

مقتدری: شرکت هایی که دارای ژنراتور هستند با چالش تامین و خرید گازوئیل مواجه شدند، چرا که تهیه سوخت نیاز به تاییدیه دارد و اکنون به سختی می توان آن را دریافت کرد

چالش دریافت تاییدیه برای خرید گازوئیل ژنراتورها

سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص چالش تامین برق به خبرنگار «بازار» گفت: واحد تولیدی ما در حال حاضر دو روز در هفته برق برای ساخت قطعات خودرو ندارد. در سایر روزهای هفته نیز به دلیل کاهش فشار برق مجبور به تعطیلی برخی از ایستگاه های تولید قطعه هستیم.

این قطعه ساز در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه استفاده از ژنراتور چه تاثیری در فرآیند تولید دارد، بیان کرد: برق تولیدی از ژنراتور پاسخگو نیاز خطوط تولید قطعه سازان یا خودروسازان نیست. علاوه بر آن ژنراتورها هزینه های خرید، تعمیر و نگهداری را به تولید کننده تحمیل می کند.

مقتدر در خصوص چالش استفاده از ژنراتور طی یک ماه گذشته به «بازار» توضح داد: شرکت های که دارای ژنراتور هستند با چالش تامین و خرید گازوئیل مواجه شدند، چرا که تهیه سوخت نیاز به تاییدیه دارد و اکنون به سختی می توان آن را دریافت کرد.

ژنراتور راهکار خاموشی برای صنعت خودرو نیست| افت ۱۰ درصدی قطعه سازان با قطعی برق

منصوری: واحدهای تولیدی و صنایع به دلیل افزایش دما و مصرف واحدهای تولیدی علیرغم برنامه ریزی از پیش، شاهد قطعی برق بیشتر از یک روز در هفته هستند، افزایش قطعی ها در طول هفته منجربه افت ۱۰ درصدی تولید شده است

بد عهدی وزارت نیرو در خاموشی ها

منصور منصوری دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در خصوص چالش های قطع برق به «بازار» گفت: وزارت نیرو ابتدا اعلام کرد که یک روز در هفته برق واحدهای تولیدی و صنایع قطع می شود، بنابراین بنگاه های اقتصادی برنامه ریزی تولید براساس یک روز قطعی برق را انجام دادند. اما به دلیل افزایش دما و مصرف واحدهای تولیدی علیرغم برنامه ریزی از پیش، شاهد قطعی برق بیشتر از یک روز در هفته هستند. صنایع خودروسازی در هفته شاید سه روز با قطعی برق مواجه باشند که این موضوع به تولید ضربه می زند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه طرح خرید ژنراتور برای صنایع قطعه سازی توسط خودروسازان و متولیان این صنعت به مرحله اجرا نرسید، بیان کرد: هر سال موضوع تمهید ژنراتور برای صنایع خودروسازی یا دیگر واحدهای تولیدی از سوی متولیان انرژی مطرح می شود، ولی این طرح تحقق نمی یابد. شاید برای حل این موضوع بهتر باشد در یک قرار داد سه جانبه میان قطعه سازان، تولیدکنندگان ژنراتور و خودروسازان بخشی از مطالبات زنجیره تامین صرف خرید ژنراتور شود. اگر این موضوع برای شرکت های خودروساز مقدور نیست، دولت و وزارت نیرو وام های بلند مدت اما با سود کم را جهت خرید ژنراتور به تولیدکنندگان اختصاص دهند.

منصوری در خصوص عدم تحقق برنامه تولید خودرو در سال جاری به دلیل قطعی های فراوان برق صنایع خودروسازی، اظهار داشت: تمام واحدهای تولید در جاده مخصوص افت تولید چشمگیری را تجربه کردند، پیرو منویات رهبری واحد های تولیدی باید در سال جاری افزایش تیراژ داشته باشند، اما کوتاهی متولیان انرژی در توسعه زیرساخت های تامین برق، مانع از تحقق این موضوع می شود.

وی افزود: زنجیره تامین خودروسازان با چالش نقدینگی مواجه است، این چالش توام با قطع برق مضاعف شده و روند تولید را با اخلال مواجه کرده است. متولیان انرژی باید توجه ویژه به سرمایه گذاری جهت تاسیس نیروگاه برای تامین برق مصرفی در کشور داشته باشند، متاسفانه طی چند سال اخیر سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است. شاید بهتر باشد متولیان انرژی از امروز نشست های تخصصی با تشکل ها جهت برنامه ریزی میان مدت یا ارائه راهکار مناسب برای بهبود وضع خاموشی ها در سال آینده داشته باشند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به بد عهدی متولیان و مسئولان انرژی در کشور به «بازار» گفت: براساس اعلام وزارت نیرو قرار بود در فصل گرما واحدهای تولیدی طبق برنامه ریزی یک روز در هفته برق نداشته باشند. اما وزارت نیرو به این قرار پایبند نبود و گاهی شاهد قطع سه روزه برق طی یک هفته هستیم. این قطعی بدون برنامه ریزی منجربه زیان برای تولیدکنندگان می شود. صنایع خودروسازی برای جبران کسری تولید یک روز قطع برق در هفته، برنامه ریزی کرده بودند. اما افزایش قطعی ها در طول هفته منجربه افت ۱۰ درصدی تولید شده است. متاسفانه خودروسازان نیز از با چالش توقف خط به دلیل قطع برق مواجه هستند.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha