۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
کالا با ارز ترجیحی وارد و بر مبنای ارز آزاد قیمت گذاری میشود| افزایش قدرت خرید باکارت الکترونیک کالا
نماینده مردم شیراز در مجلس در گفتگو با بازار:

کالا با ارز ترجیحی وارد و بر مبنای ارز آزاد قیمت گذاری میشود| افزایش قدرت خرید باکارت الکترونیک کالا

قادری نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: به واقع دولت باید یک فکر اساسی برای ایجاد کالابرگ الکترونیکی داشته باشد تا وضعیت کالای اساسی در شرایط تثبیت شده قرار گیرد.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به توزیع نامناسب کالاهای اساسی مردم گفت: ما اگر بخواهیم کالای اساسی را با ارز آزاد وارد کنیم این مسئله قیمت کالاها را شدیداً افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: همچنین اگر ما کالای اساسی را با ارز نیمایی یعنی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد کنیم. مابه التفاوت قیمت کالای خارجی و داخلی عملاً باعث می‌شود تا قاچاق شکل گیرد از سوی دیگر محدودیت در منابع اجازه نمی دهد تا بیش از نیاز بازار کالا وارد کنیم و جلوی احتکار را بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس تاکید کرد: بنابراین چند مسئله برشمرده شده باعث شده تا عملاً کالا با ارز ترجیحی وارد و بر مبنای ارز آزاد قیمت گذاری شود.

قادری با بیان اینکه توزیع بر اساس کارت الکترونیک گره گشای کار است، تاکید کرد: کارت الکترونیک کالا می‌تواند جایگزین نظام کوپنی شود. ما از این طریق می‌توانیم قدرت خرید مردم را بیشتر کنیم.

قادری تاکید کرد: فرد از طریق کالا برگ می‌تواند طیف وسیع‌تری از کالاها را تهیه کند در این بخش فرد از کالاهایی که مورد نیازش نیست صرف نظر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به واقع دولت باید یک فکر اساسی برای ایجاد کالابرگ الکترونیکی داشته باشد تا وضعیت کالای اساسی در شرایط تثبیت شده قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید کف کالای مورد نیاز را در اختیار خانوار قرار دهیم تا مازاد بر آن، خانوار بتواند با نرخ آزاد خریداری کند بدین شکل ما می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که حداقل کالا در اختیار خانوار قرار می‌گیرد.

قادری تاکید کرد: مشابه این مسئله در بنزین و برخی از کالاهای دیگر همچون توزیع برق انجام شده، یعنی کسی که در حد الگوی مصرف، مصرف دارد یا این خدمات را مجانی دریافت می‌کند و یا با تخفیف و مازاد بر آن با قیمت آزاد محاسبه می‌شود.بنابراین ما در کالای اساسی هم همین مکانیزم را می‌خواهیم تا مشکلات در این بخش برطرف شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha