۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
برخی محصولات لبنی ۲۰درصد گران شده ولی «گرانفروشی» نیست!
مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی:

برخی محصولات لبنی ۲۰درصد گران شده ولی «گرانفروشی» نیست!

بنی طبا، مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی گفت: ۲۰ درصد محصولات لبنی که مصرف عام ندارند و قیمت گذاری‌شان دستوری نیست طی روزهای اخیر گران شده اما این همان تعبیر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به «گرانفروشی» نیست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد رضا بنی طبا مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی کشور با اشاره به صحبتی از سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی که چندی پیش اعلام کرد در بخش محصولات لبنی گران فروشی صورت گرفته است، این طور واکنش نشان داد: محصولات گرانفروشی نشده بلکه گران شده است.
وی افزود: ۷۵ تا ۸۰ درصد کل محصولات لبنی که پرفروش ترین و همه گیرترین محصولات لبنی هستند توسط دولت قیمت گذاری دستوری می‌شود که این حجم ۸۰ درصد فروش محصولات را شامل می‌شود و قیمت در این بخش تغییری نکرده است.

گرانی ۲۰ درصد محصولا غیرعام
مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه بخشی از محصولات لبنی که قیمت گذاری دستوری شده و ارز ترجیحی می‌گرفته، تغییر قیمتی پیدا نکرده است این طور ادامه داد: برای ۲۰ درصد محصولات لبنی که کالای عام نیستند و قشر متوسط به بالای جامعه آنها را خریداری می‌کند، افزایش قیمت رخ داده است. به عنوان مثال پنیر سنتی، ماست رویه دار، ماست میوه‌ای، ماست رویه دار یا شیر غنی شده با ویتامین D
بنی طبا با اشاره به تغییر قیمت نداشتن لبنیات در سال گذشته ادامه داد: گرانی این بخش دلیلش این است که شاخص‌های کلان اقتصادی‌مان طی مدت یکسال گذشته تغییر کرده است. نسبت به دوماه گذشته قیمت مسکن ۲۵ درصد تغییر داشته، قیمت دلار نیمایی افزایش داشته است. همچنین نرخ تورم در مرکز آمار ۳۰ درصد رسمی اعلام شده است. حقوق و دستمزد ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است. در دلار هم تغییر قیمت را ملاحظه می‌کنیم به طوری که قیت دلار نیمایی از اسفند تا کنون سه هزار تومان بیشتر شده است.

افزایش هزینه‌ها با تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی
وی ادامه داد: وقتی شاخص‌های کلان اقتصادی تغییر می‌کند و هزینه‌های سربار تولید را افزایش می‌دهد طبیعی است که قیمت تولید محصولات هم گران شود.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت به اولین کسی که ضرر وارد می‌کند شخص تولید کننده است، گفت: او سودش در تولید انبوه است وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند مصرف و تقاضا کم می‌شود و تولید کننده است که ضربه می‌خورد. مجبور شدیم که در بعضی محصولات افزایش قیمت داشته باشیم و این منجر به تعدیل نیرو می‌شد.
در ادامه وی گفت: همه مشکل از دخالت دولت درقیمت گذاری و به هم زدن نظام عرضه و تقاضاست. دلیل دولت این است که می‌گوید ارز ۴۲۰۰ به نهاده دامی می‌دهد پس انتظار دارد در لبنیات قیمت بالا نرود. در حالی که دامدار راضی نیست و فساد دراد. این قضیه مثل این است که «به همسایه پول بدهند اما از شما انتظار دارند که بگیرند! »

ارز دولتی را به شیر مدرسه بدهید
مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه ۹ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده دامی دادند، گفت: تفاوت بالایی بین ارز دولتی با ارز نیمایی هست. اگر این عدد حذف شود می‌توان طرح شیر مدرسه را که زمین مانده است و کل بودجه‌اش ۴۵۰ میلیارد تومان است اجرایی کرد.
وی گفت: خودمان براساس مسئولیت اجتماعی و حساسیت نسبت به دهک‌های پایین تر به دولت پیشنهاد دادیم ۲ میلیون تن شیر را به ماست پنیر تبدیل کنیم با سود سه درصد به شرطی که شبکه توزیع در اختیارمان قرار بگیرد.

دولت پایش را از خرخره‌مان بردارد!
وی با اشاره به اینکه درد کارگران را احساس می‌کنیم، در بخش دیگری از دولت خواست که دولت پایش را خرخره تولید کنندگان محصولات لبنی بردارد و گفت: در سال ۷۶ تا ۸۴ دولت –اصلاحات- تنظیم گری بازار را به فعالان صنایع لبنی سپرد. به شرطی که افزایش قیمت سالی یکبار اتفاق بیفتد و بیش از ۱۲ درصد گران نشود. بعد هشت سال میانگین افزایش قیمت محصولات لبنی ۹ درصد بود. علاوه براینکه در محصولات پرمصرف ۵ تا ۸ درصد افزایش قیمت داشتیم و توسعه صنعت هم در آن دوران اتفاق افتاد.
مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی با اشاره به یک گزارش مطبوعاتی درباره صنعت فولاد گفت: دولت از قیمت گذاری فولاد کنار رفت این بازار شفاف شد، بهمن ماه سال قبل دولت از قیمت گذاری گوشت قرمز کنار رفت، دیدیم قیمت از ۱۰۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان رسید.

لبنی‌ها باید مراقب مردم هم باشید!
در بخش دیگری محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: تعزیرات یک مجموعه دادرسی محور است که موقع تخلف ورود پیدا می‌کند، واقعیت این است که در صنعت لبنیات شاخص‌های اقتصادی دخیل هستند و موثر بر تعیین قیمت و این را می‌پذیریم. قائل هستیم که اگر بخواهیم صنعتی حفظ شود باید همراه با دنیا شویم و از تکنولوژی جدید استفاده کنیم اما باید در این بخش با درآمد مردم هم همراه بشویم به عبارتی آنها هم باید درآمدشان افزایش پیدا کند که بتوانند خرید کالا انجام دهند.
وی افزود: مردمی که مشتری خرید محصولات لبنی هستند همان مردمی‌اند که هزینه‌هایشان چند برابر شده است. به عنوان مثال می‌توان دید مستأجران امسال چقدر افزایش اجاره بها داشتند. وقتی اینها کنار هم گذاشته می‌شود گرانی کمر شکن می‌شود.

به هر قیمتی نمی‌توان لبنیات فروخت
اسفنانی سپس گفت: کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید لبنیات ۳۵-۳۸ قلم کالا تولید می‌کنند که سه مورد آن مشمول قیمت گذاری دولتی است که شامل شیر، ماست، و پنیر ساده می‌شود و البته اینها در انواع مختلف عرضه می‌شود و تبدیل به ۱۲ قلم می‌شوند. وقتی اینها از سایر محصولات کم می‌شود سایر محصولات در اختیار کارخانه‌های لبنی است. کارخانه‌های لبنی با تغییر قیمت این محصولات می‌توانند جبران افزایش هزینه‌هایشان و شاخص‌های اقتصادی افزایش یافته موثر بر صنعت‌شان را جبران کنند.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم نگاه جبرانی داشته باشیم باید مصرف کننده را ببینیم، گفت: سازمان حمایت هم باید درباره سایر اقلام نظارت کند و نمی‌شود هر قیمتی کارخانه‌های لبنی خواستند بگذارند به این دلیل که شرایط عرضه و تقاضا این اجازه را داده است در این خصوص اگر مواردی مشاهده شود باید سازمان حمایت قیمت نهایی را اعلام کند.

صادرات لبنیات به آمریکا و چین افتخاریست
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران تأکید کرد: تولید کنندگان لبنیات می‌دانند طی یکی دوسال گذشته همه همت‌مان را گذاشتیم که این صنعت حفظ بماند. ایران به آمریکا و چین صادرات محصولات لبنی دارد و این برای‌مان افتخار است. اما در عین حال کشورهای دنیا وقتی اقتصادشان به پیش می‌رود جانب صادرات و مردم‌شان را باه م می‌گیرند. اگر قرار باشد هرقیمتی که در خارج از کشور عرضه می‌شود مانند آنچه درباره شیرخشک مطرح شد نمی‌توان در داخل عرضه کرد. [اشاره به درخواست بنی طبا برای موضوع شیرخشک]

در پایان اسفنانی تصریح کرد: کاهش میزان مصرف لبنیات به افراد آسیب می‌زند.

کد خبر: ۲۳٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha