۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
قم ظرفیت بالایی در تولید ماهیان خاویاری دارد/ جبران خسارت سیل و تگرگ
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

قم ظرفیت بالایی در تولید ماهیان خاویاری دارد/ جبران خسارت سیل و تگرگ

قم - پورمیدانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با توجه به اقلیم خاص و شرایط شوری آب در قم، این استان ظرفیت بالایی در تولید ماهیان خاویاری و آبزیان را در کشور دارد.

بازار، گروه استان‌ها: تولید و پرورش ماهیان خاویاری در استان قم با بهره‌گیری از آب شور ظرفیت بسیار بالایی است که باید از این صنعت بهترین استفاده را برد.

از مهم‌ترین اهداف برای رسیدن به این صنعت راه‌اندازی استخرهای پرورش این نوع ماهیان در دل کویر آن هم در شهری مانند قم است که دارای آب شور است، این صنعت ظرفیت صادرات داشته و در بازارهای جهانی هم به خوبی به فروش خواهد رفت.

هرچند در استان قم بحران آب و اقلیم خشک و کویری آن مشکلاتی برای تولیدات محصولات زراعی و باغی دارد اما در طی سال‌های اخیر استان قم به سمت توسعه گلخانه‌ها و هم‌چنین اصلاح الگوی کشت و سیستم آبیاری خود قدم برداشته تا ضمن بهره‌وری و صرفه جویی در مصرف آب در زمینه تولیدات زراعی و باغی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ظهر چهارشنبه در آستانه هفته جهاد کشاورزی، در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از بخش‌های مختلف تولیدی، دامی و زارعی استان، از رشد تولیدات زراعی و باغی قم با کاهش مصرف آب و نهادهای پایه خبر داد.

تولید ۱۴۰ کیلو گوشت خاویار در کویر قم

عباس پورمیدانی گفت: در قم ۳۰ تولیدکننده مهم ماهیان خاویاری فعالیت می‌کنند که ۶ واحد تولید ماهی خاویاری با همکاری آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) فعال است و با توجه به شوری آب و اقلیم خاص قم ۱۴۰ کیلو خاویار در سال و ۶۰ تن گوشت ماهی خاویار در قم تولید می‌شود.

حرکت به سمت توسعه گلخانه‌ها در قم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش گلخانه‌ها در توسعه کشاورزی، بیان کرد: توسعه گلخانه و ایجاد صنایع تبدیلی آن از برنامه‌های راهبردی جهاد کشاورزی استان قم است که با همکاری بخش دولتی و خصوصی در مناطق استان اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با توجه به کویری بودن استان کشت‌های گلخانه‌ای و ایجاد صنایع تبدیلی در کنار مزارع باعث ارتقای سطح تولید محصولات، ارزش افزوده اقتصادی و سودآوری کشاورزان خواهد شد؛ توسعه گلخانه‌ها در قم ضروری است با توجه به اینکه گیاه از سختی محیط و تنش‌ها در امان مانده و در مصرف آب هم صرفه جویی خواهد شد.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی قم با استفاده از بسته‌های حمایتی متنوع همچون تسهیلات بانکی، در حد توان از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در بخش‌های مختلف کشاورزی استان به خصوص در حوزه ایجاد گلخانه و صنایع تبدیل و تکمیلی، حمایت خواهد کرد و در زمینه صدور مجوزهای لازم، شرایط را تا جایی که قانون اجازه دهد تسهیل می‌کند.

پورمیدانی با بیان اینکه سطح گلخانه‌ای استان قم ۳۲ هکتار است که تعداد محدودی هم شخصی است، عنوان کرد: در سال ۹۸ گلخانه‌های استان به ۱۸ هزار هکتار افزایش یافته است و در حال پیگیری برای صدور مجوز فعالیت بهره‌برداران این گلخانه‌ها هستیم.

خسارت‌های سیل و تگرگ به اراضی باغی و زراعی

وی با اشاره به اینکه سیل و تگرگ در سه نوبت به بخش کشاورزی استان قم خسارت زد که ما برآوردها را تهیه و به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کردیم، گفت: به ۲۱ هزار هکتار از اراضی زراعی قم ۱۵ میلیارد تومان خسارت و به تولیدات دامی هم ۳۷۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، در فروردین‌ماه امسال ۴۸ میلیارد تومان و در اردیبهشت‌ماه هم بیش از ۳۳ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی خسارت وارد شد که قرار است اعتباراتی در آینده برای جبران این خسارت‌ها اختصاص یابد.

رشد تولیدات زراعی و باغی با کاهش مصرف آب

وی از رشد استان قم در بعضی شاخص‌ها و آیتم‌ها با وجود سختی اقلیم و کمبود آب خبر داد و گفت: با توجه به بارش‌های خوبی که امسال با آن روبرو بودیم تولیدات باغی ما ۵۸،۶ هزار تن و تولیدات زراعی هم به ۸۱،۵ هزار تن افزایش یافته است که این رشد به همراه کاهش مصرف آب و نهادهای پایه رخ داده است.

پورمیدانی بیان کرد: در زمینه تولید تخم مرغ در حالی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که به دلیل آنفلوآنزا تولید تخم مرغ به شدت کاهش یافته و به صفر رسیده بود اما در سال ۹۸ بهبود یافته و به ۳۲ هزار تن در سال رسید این امر در سه ماهه نخست سال ۹۹ به ۸۷ هزار تن در سال افزایش یافته است.

افتتاح ۳۲ پروژه مهم کشاورزی

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های مهم کشاورزی در قم همزمان با هفته جهاد کشاورزی، گفت: در این هفته ۳۲ پروژه مهم با اعتبار ۴۱ میلیارد تومان در زمینه‌های بسته بندی، تهیه خوراک دام و توسعه دام‌های صنعتی و پرورش اسب به بهره‌برداری می‌رسد که ۶۲۷ بهره‌بردار دارد.

لازم به ذکر است که میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

هم‌چنین در هفته جهاد کشاورزی قرار است ۳۲ پروژه مهم کشاورزی به بهره‌برداری برسد که ۴۱ میلیارد تومان اعتبار داشته است.

کد خبر: ۲۳٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha