۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
تخلف صرافی‌ها و نقش آن‌ها در بازار ارز
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

تخلف صرافی‌ها و نقش آن‌ها در بازار ارز

بغزیان، اقتصاددان گفت: ­‌صرافی‌های متخلف در بحران‌های ارزی سودهای کلان کسب می‌کردند

به گزارش بازار، آلبرت بغزیان گفت: صرافی‌های متخلف در دوران نوسانات ارزی، ارز را خارج از شبکه رسمی و قانونی به فروش می‌رساندند یا تعدادی از آن‌ها نیز اقدام به پولشویی و کسب سودهای کلان می‌کردند و به نوسانات دامن می‌زدند.

بغزیان اظهار کرد: نرخ ارز هم اکنون که بانک مرکزی به دنبال سیاست تثبیت است، در محدوده مشخصی کنترل شده و در آن محدوده هم نوسان چندانی ندارد، بنابراین در حال حاضر که سیاست تثبیت دنبال می‌شود، می‌توان عوامل ایجاد نوسانات ارزی را در ماه‌های قبل شناسایی و بررسی کرد.

وی ادامه داد: تخلفات صرافی‌ها موجب ایجاد گرد و خاک در بازار ارز می‌شود به نحوی که در دوران نوسانات ارزی، گاهی صرافی‌ها ارز را خارج از شبکه رسمی و قانونی به فروش می‌رساندند یا تعدادی از آن‌ها نیز اقدام به پولشویی و کسب سودهای کلان می‌کردند و به نوسانات دامن می‌زدند که لازم بود برخورد جدی و قاطعی با آن‌ها بشود.

این استاد اقتصاد افزود: گاهی صرافی‌ها اقدام به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خارج از مقررات در انتقال یا خرید و فروش ارز می‌کردند، درواقع صرافی‌ها روی نوسانات ارزی ایجاد شده، موج سواری می‌کردند که به ضرر اقتصاد و بازار و فعالان اقتصادی و مردم تمام می‌شد.

بغزیان اضافه کرد: نقش صرافی‌های متخلف در نوسانات ارزی غیر قابل انکار است، اما به هر حال بانک مرکزی با سیاست‌های ارزی مانند ضرورت افتتاح حساب ارزی در تقاضاهای ارز سهمیه‌ای و ایجاد مرکز مبادله طلا و ارز توانست روند صعودی نرخ ارز را نزولی و سپس سیاست تثبیت را اجرایی کند.

کد خبر: ۲۳۶٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha