۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
ثبت پلاک ۱۱ هزار پهپاد در سازمان هواپیمایی

ثبت پلاک ۱۱ هزار پهپاد در سازمان هواپیمایی

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پهپادها دو ماه فرصت دارند که پلاک گذاری شوند و بعد از این فرصت پلاک گذاری را به پهپادهایی می‌دهیم که تولید داخل باشند یا از مجاری قانونی وارد شوند.

به گزارش بازار، مهدی قرنلی رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری با اهالی رسانه در خصوص دسته بندی هواپیماهای فوق سبک گفت: طبق دستور دولت هر پرنده ای با وزن زیر۶۰۰ کیلوگرم در فضای کشور پرواز کند، در دسته بندی فوق سبک قرار می گیرد و هم اکنون ۲۶۰ تا ۲۷۰ فروند هواپیمای فوق سبک دونفره با کاربری آموزشی، تفریحی و شخصی وجود دارد. ثبت پلاک ۱۱ هزار پهپاد در سازمان هواپیمایی

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: فرودگاه های امام خمینی (ه)، مهرآباد، شیراز و اصفهان به علت ترافیک پروازی امکان پرواز پهپاد وجود ندارد اما به عنوان نمونه در تهران فرودگاه های پیام، آزادی و ایوانکی می توانند به این پرنده ها خدمت رسانی کنند.

قرنلی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۲۷۰ فروند هواپیمای فوق سبک رجیسترشده در کشور وجود دارد، افزود: حدود ۱۱ هزار پهپاد در سازمان هواپیمایی پلاک شده اند. البته پهپادها فقط با داشتن پلاک اجازه پرواز ندارند، بلکه باید از طریق شرکت های حقوقی برای عکس برداری و کشاورزی و موارد دیگر مجوز عملیات از سازمان هواپیمایی کشوری بگیرند.

اقای قرنلی تصریح کرد وقتی یک شرکت حقوق با تعدادی پهپاد در پروانه بهره برداری اش ثبت شد. هرکس بخواهد پرواز کند باید از این شرکت های مجوز بگیرد، بنابراین به این صورت نیست که هر پهپاد پلاک شده بتواند پرواز کند. وی در خصوص توقف پلاک گذاری پهپادها عنوان کرد: سازمان هواپیمای کشوری وظیفه ساماندهی این پروازها را دارد و برای ایمنی و کنترل فضای کشور تصمیم گرفتیم پهپادها را کنترل کنیم و اعلام کردیم کسانی که پهپاد دارند برای پلاک گذاری اقدام کنند. بنابراین برای کسانی که تاکنون موفق به پلاک گذاری نشدند فرصت دو ماهه گذاشتیم. پیش بینی می کنیم تا دو ماه آینده درصد زیادی به پهپادهای موجود اضافه شوند.

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: بعد از این فرصت هم پلاک گذاری را به پهپادهایی می دهیم که تولید داخل باشند و از مجاری قانونی وارد شوند. وی افزود بر اساس بررسی ها حدود ۶ شرکت در حوزه غیرنظامی و یک شرکت هم پهپاد کشاورز تولید می کنند. رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت تا دو ماه آینده به حدود شش شرکت تولیدکننده که استاندارهای سازمان را داشته باشند، مجوز تولید می دهیم که نیاز داخل برای تامین پهپاد برطرف شود و به واردات نیاز نداشته باشیم و حتی اقدام به صادرات کنیم.

کد خبر: ۲۳۶٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha