۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
«بریکس» مشتاق توسعه تجارت خارجی با ایران
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح کرد

«بریکس» مشتاق توسعه تجارت خارجی با ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ایران تا ابد در تحریم نخواهد ماند؛ بنابراین انتظار می‌رود در سالهای آینده شاهد رقابت کشورهای مختلف برای توسعه تجارت با ایران باشیم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مجید رضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص ظرفیت‌های مختلف ایران برای همکاری با سازمان همکاری تجاری واقتصادی بریکس اظهار کرد: ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری در بخش‌های مختلفی با اعضای این گروه دارد. علی‌رغم اینکه ایران تحت تحریم‌های گسترده و شدید آمریکاست، اما بسیاری از کشورهای صنعتی و رو به توسعه دنیا مایل به گسترش همکاری‌های تجاری با ایران هستند.

وی در پاسخ به اینکه اقتصاد ایران چه آورده و ظرفیت‌هایی برای همکاری با اعضای بریکس دارد، گفت: اقتصاد ما اقتصادی نیست که کشورهای مختلف به ویژه کشورهای توسعه‌یافته یا رو به توسعه از آن چشم پوشی کنند و به دلیل تحریم‌ها تمایلی به توسعه روابط تجاری با ایران نداشته باشند، ممکن است اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها در کوتاه مدت تحت فشار باشد، اما قطعا در میان مدت و بلند مدت کشورهایی که با ایران تجارت نکنند زیان‌های بزرگی می‌کنند.

حریری افزود: بازار ایران بازار بسیار بزرگی است که می‌تواند مورد توجه بسیاری از کشورها برای توسعه تجارت باشد؛ ضمن اینکه ایران دارنده بزرگترین منابع هیدروکربنی زیرزمینی به شمار می‌رود که منجر به امتیاز ایران نسبت به سایر کشورها در این موضوع شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین تصریح کرد: وضعیت به گونه‌ای پیش بینی می‌شود که از ۱۰ سال آینده بسیاری از کشورها نفت وگاز نخواهند داشت در حالی که تخمین زده شده و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد ایران تا ۱۰۰ سال آینده ذخایر خوبی از انرژی دارد.

وی همچنین توضیح داد: ایران دارنده معادن مس و آهن و دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی از فلزات کم یاب و گرانبهاست، یعنی دنیا نمی‌تواند از ظرفیت‌های عظیم ایران به دلیل تحریم‌ها چشم پوشی کند و به راحتی از آن عبور کند.

وی در پایان تاکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه ایران درمنطقه خلیج فارس و غرب آسیا دارنده بزرگترین اقتصاد است؛ درنتیجه، اینکه به صورت بالفعال به دلیل تحریم‌ها وفشارها اندازه اقتصاد ایران کوچک شده بدین معنا نیست که ایران اقتصاد کوچکی دارد، ضمن اینکه ایران برای ابد تحت تحریم باقی نمی‌ماند بنابراین انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد رقابت کشورهای مختلف برای توسعه تجارت با ایران باشیم.

کد خبر: ۲۳۶٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha