۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
غفلت از راه اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی در ایلام
یادداشت؛

غفلت از راه اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی در ایلام

ایلام- «وجود چند پتروشیمی در استان ایلام زمینه را برای راه اندازی واحدهای پایین دستی پتروشیمی فراهم کرده است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پربازده در کشور است که تاثیر زیادی بر اشتغال زایی و توسعه اقتصادی دارد. این صنعت به صورت عمده در دو گروه صنایع بالا دستی و پایین دستی تقسیم می‌شود که امروزه صنایع پایین دستی به علت مزایا زیادی که به همراه دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

یقینا گسترش تولید در این صنعت می‌تواند مزایای بسیاری از جمله ایجاد فرصت مناسب برای حضور در بازارهای بین المللی، جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش صادرات و اشتغال زدایی به دنبال داشته باشد.

ظرفیت‌های استان ایلام در حوزه تفت و گاز و پتروشینی

استان ایلام نیز از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برخوردار است، به گونه‌ای که ۱۱ درصد از منابع نفت و گاز کشور را به خود اختصاص داده است، که در همین راستا ظرفیت بالایی در زمینه تولیدات صنایع پایین دستی دارد.

به رغم اینکه پتانسیل زیادی در ایلام برای ایجاد صنایع پایین‌دستی وجود دارد اما به علت بی‌توجه مسئولان و عدم حمایت کافی، متاسفته تعداد صنایعی که در این استان ایجاد شده بسیار پایین هستند و نیاز است صنایع کوچک و پایین دستی بیشتری در استان احداث شود.

جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات غیر نفتی، ایجاد ارزش افزوده، تقسیم عادلانه ثروت در کشور، توزیع و تقویت تعاونی در سطح ملی از دیگر مزایای راه‌اندازی صنایع پایین دست پتروشیمی محسوب می‌شوند

برسی‌ها نشان داده عدم توجه کافی به توسعه صنایع پایین دستی با هدف تکمیل زنجیره ارزش افزوده، عدم شناخت دقیق و کافی از زنجیره ارزش و تکمیل آن در ایران، فقدان استراتژی مدون برای توسعه صنعت پتروشیمی به طور کلی و صنایع پایین دستی به طور خاص، فقدان دانش فنی و نیروی انسانی متخصص مسلط به دانش روز، تنگناهای مالی، عدم شفافیت گردش اطلاعات در صنایع بالادستی، میان‌ دستی و پایین دستی از دلایل عدم پیشرفت و توسعه صنعت پتروشیمی در ایلام است.

غفلت از راه اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی در ایلام

همچنین از دیگر عدم پیشرفت صنعت پتروشیمی در ایلام می توان به فقدان شبکه بازاریابی مدرن برای محصولات پتروشیمی، نبود سرمایه گذار، وجود تحریم‌ها و همچنین عدم برخورداری از تکنسین ماهر اشاره کرد که متاسفانه موجب شده این صنعت به خام‌فروشی روی آورد که کم‌ترین ارزش افزوده و سودآوری را به دنبال دارد.

مزایای راه‌اندازی صنایع پایین دست پتروشیمی

به گفته کارشناسان صنعت پایین دست پتروشیمی که شامل شیرهای پلاستیکی، کفپوش‌های نرم، سنگ مصنوعی، چسب‌های فنلی، چمن مصنوعی، کفپوش زمین بازی، کیسه خون، ست سرم، انواع کودهای کشاورزی، نوار چسب نامرئی، نوار چسب پنچرگیری و... می‌شوند، به عنوان یکی از پربازده‌ترین صنایع کشور بسته به نوع خوراکی که تولید می‌کند از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند وعلاوه به اینکه نیازهای کشور را برآورده می‌کند، می‌تواند تاثیر بسزایی در اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در استان محروم ایلام داشته باشند.

جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات غیر نفتی، ایجاد ارزش افزوده، تقسیم عادلانه ثروت در کشور، توزیع و تقویت تعاونی در سطح ملی از دیگر مزایای راه‌اندازی صنایع پایین دست پتروشیمی محسوب می‌شوند.

تسهیل در مراودات بانکی، توسعه سرمایه گذاری خارجی، شکل گیری شبکه های عمودی و افقی در صنایع پتروشیمی، فعال سازی نهادهای تامین مالی تخصصی، تمرکز بر صادرات و جلوگیری از واردات بی رویه، تقویت رقابتی بودن محصولات تولیدی در این صنعت و آموزش نیروهای متخصص از راهکارهای توسعه صنایع پایین دستی در استان به شمار می‌روند.

از طرفی دیگر نیز پتروشیمی می‌تواند برای حمایت از توسعه صنایع پایین دستی در استان محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر به نیروهای بومی به فروش برساند.

یکی از مطالبات مردم استان ایلام اشتغال جوانان بومی این استان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است؛ از این رو ضروری است مسئولان مربوط با جذب سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی و ارائه مشوق‌های مالی به آن‌ها زمینه ایجاد این صنایع را در این منطقه فراهم کنند.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha