۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
۷۸ هزار میلیارد برای توسعه پالایشگاه‌ها اختصاص یافت| بدهی ۱۵۷ هزار میلیاردی دولت به شرکت های پالایشی
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش:

۷۸ هزار میلیارد برای توسعه پالایشگاه‌ها اختصاص یافت| بدهی ۱۵۷ هزار میلیاردی دولت به شرکت های پالایشی

عاشوری دبیر انجمن صنعت پالایش نفت کشور از بدهی ۱۵۷ هزار میلیارد تومانی دولت به شرکت های پالایشی خصوصی خبر داد و گفت: بند (ر) تبصره ۱ قانون بودجه، زمانی محقق می‌شود که ما بتوانیم طلب خود را بگیریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۱۰ پالایشگاه، ۹ پالایشگاه عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور و خصوصی هستند.

او با اشاره به اهمیت توسعه زنجیره ارزش و کیفی سازی تولیدات پالایشی، گفت: بیان اینکه بند (ر) تبصره یک قانون بودجه به پالایشگاه‌ها تکلیف می‌کند که ۴۰ درصد از سود حاصله را در حساب‌های اندوخته برای کیفی‌سازی و طرح‌هایی که مصوب شده و می‌تواند به افزایش فرآورده‌های اصلی و ویژه کمک کند، در نظر بگیرند.

وی افزود: در خصوص اجرای این تبصره در ماه گذشته، همه پالایشگاه‌ها ۴۰ درصد سود سهم سال گذشته خود را تعیین تکلیف و در حساب‌های اندوخته خود نگه داشتند. جمع این ۴۰ درصد تقریباً ۷۸ هزار میلیارد تومان شد.

عاشوری با بیان اینکه سود خالص پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بود، اظهار داشت: از این میزان، ۷۸ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه تخصیص یافت و حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان تسهیم سود برای سهامداران (سهام عدالت، بازنشستگان و ...) در نظر گرفته شده بود.

او همچنین از طلب ۱۵۷ هزار میلیارد تومانی شرکت های پالایشی خصوصی از دولت خبر دادو افزود: بند (ر) تبصره ۱ قانون بودجه، زمانی محقق می‌شود که ما بتوانیم طلب خود را از دولت بگیریم ضمن اینکه در صورتی که نتوانیم سود سهام را بپردازیم باید به دادگاه پاسخگو باشیم.

وی گفت: ما از بزرگ‌ترین مؤدیان مالیاتی کشور هستیم و همه پالایشگاه‌های خصوصی، سودده هستند. در صورتی که بخواهیم طرح‌های بند (ر) تبصره ۱ (۱۳ پروژه) را به بهره‌برداری برسانیم، به بیش از ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمندیم.

کد خبر: ۲۳۵٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha