۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
بازار خرید و فروش بلیت هواپیما همچنان ناآرام| چارتری ها به استانداردهای بین المللی نزدیک می شوند؟
«بازار» گزارش می دهد

بازار خرید و فروش بلیت هواپیما همچنان ناآرام| چارتری ها به استانداردهای بین المللی نزدیک می شوند؟

بازار خرید و فروش بلیت هواپیما در حالی این روزها ناآرام و با کمبود مواجه است که سازمان هواپیمایی بعد از مسدود سازی برخی وبگاه های غیر مجاز فروش بلیت این بار پروازهای چارتری را ممنوع کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ظاهرا قرار نیست ناوگان هوایی روزهای خوش و آرامی داشته باشد. از اردیبهشت ماه امسال و زمانی که ستاد تنظیم بازار افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت را ابلاغ کرد ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی به عناوین مختلف تلاش کردند وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی را مجاب کنند تا قیمت بلیت افزایش یابد.

این تلاش ها و فشارها تا حدودی تاثیر داشت و باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی موافقت کند از اواخر تیر ماه امسال افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت را با موضوع مالیات بر ارزش افزوده اعمال کند.

اما این افزایش ها نتوانست میزان کمبود بلیت و معضل هواپیماهای زمینگیر را برطرف کند. افزایش هواپیماهای زمینگیر به خصوص برای شرکت هواپیمایی ایران ایر این روزها این شرکت هواپیمایی دولتی را ناگزیر کرده است تا از دولت و وزارت راه و شهرسازی تقاضای کمک و توجه بیشتر کند.

بازار خرید و فروش بلیت هواپیما همچنان ناآرام| چارتری ها به استانداردهای بین المللی نزدیک می شوند؟

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در آیین تکریم از دست‌اندرکاران حج ۱۴۰۲ با بیان اینکه همواره یکی از منتقدان حمل‌ونقل هوایی بودم و شاید از این صنعت روزانه بیشتر نقد شنیده می‌شود که یکی از منتقدان خود بنده هستم گفت: روزانه ۱۲۰۰ پرواز در کشور انجام می‌شود و بیش از ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. توسعه ناوگان هوایی یکی از اولویت‌ها است. تعداد هواپیماهای زمینگیر «ایران ایر» به دلیل مشکلاتی افزایش یافته است و باید تعداد ناوگان فعال ایران‌ایر را افزایش دهیم.

روزانه ۱۲۰۰ پرواز در کشور انجام می‌شود و بیش از ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. توسعه ناوگان هوایی یکی از اولویت‌ها است

اما این اظهارات به خوبی نشان می داد که وزیر راه و شهرسازی از عملکرد شرکت هواپیمایی هما راضی نیست. هر چند که معتقد است ایران سالهای سال است که در مقابل شدیدترین تحریم‌ها در صنعت هوانوردی مقابله می‌کند.

بذرپاش در تازه ترین اقدام خود و طبق دستوری که به سازمان هواپیمایی کشوری داده است مقرر کرده است که فروش چارتری بلیت هواپیما تا پایان شهریور امسال ممنوع شود

بذرپاش در تازه ترین اقدام خود و طبق دستوری که به سازمان هواپیمایی کشوری داده است مقرر کرده است که فروش چارتری بلیت هواپیما تا پایان شهریور امسال ممنوع شود.

بذرپاش معتقد است این تصمیم بر مبنای مقررات اتخاذ شده تا آرامش به بازار خرید و فروش بلیت هواپیما برگردد. ممکن است این تصمیم بعداً تغییر کند اما تا برگشتن آرامش به بازار خرید و فروش بلیت هواپیما جاری خواهد بود.

عرضه و تقاضا در بخش حمل‌ونقل هوایی همخوانی ندارد، یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بر اساس دستور رئیس‌جمهوری طی امسال و سال آینده توسعه ناوگان است

اگر چه اکثر شرکت‌های هواپیمایی با این تصمیم وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری همراه هستند اما طبق گفته های وزیر راه و شهرسازی تا رسیدن به نقطه مطلوب و دسترسی آسان همه مردم به بلیت پروازها فاصله وجود دارد. با توجه به این‌که عرضه و تقاضا در بخش حمل‌ونقل هوایی همخوانی ندارد، یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بر اساس دستور رئیس‌جمهوری طی امسال و سال آینده توسعه ناوگان است.

نکته ای که مورد تاکید بذرپاش در چند ماه گذشته بوده است همانا توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی است که با وجود شرایط تحریمی تلاش می‌ شود درصد قابل توجهی هواپیما وارد ناوگان شود. هر چند بذرپاش از اعلام ورود دقیق این هواپیماها خودداری کرده و اعلام کرده است که عدد -ورود هواپیماها- را تا یکماه آینده منتشر خواهد کرد.

بازار خرید و فروش بلیت هواپیما همچنان ناآرام| چارتری ها به استانداردهای بین المللی نزدیک می شوند؟

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در حالی توقف عرضه بلیت ها و پروازهای چارتری را تایید کرده است که عرضه پروازهای چارتری تا پایان شهریور سال جاری ممنوع است.

او معتقد است که نظارت‌ها بر عملکرد حمل‌ونقل هوایی کشور مستمر است؛ با توجه‌ به این‌که می‌خواهیم کنترل بازار خرید و فروش بلیت را در دست بگیریم بر اساس بررسی‌های صورت گرفته فعلا تا پایان تابستان فروش چارتری بلیت هواپیما متوقف شده و ممنوع است.

محمدی بخش: برای پروازهای عتبات تصمیم را هفته آینده اعلام می‌کنیم؛ موضوعات مربوط به اربعین از جمله شرایط کشور عراق، زمان، قیمت، شروع پروازها، فرودگاه‌ها و... را طی یک نشست ویژه خبری اطلاع‌رسانی خواهیم کرد

وی با بیان "این ممنوعیت به شرکت‌ها ابلاغ شده و آنها همراهی کرده‌اند" در پاسخ به این پرسش که توقف فروش چارتری برای پروازهای داخلی یا این‌که پرواز عتبات عالیات هم مشمول آن می‌شود، افزود:‌ برای پروازهای عتبات تصمیم را هفته آینده اعلام می‌کنیم؛ موضوعات مربوط به اربعین از جمله شرایط کشور عراق، زمان، قیمت، شروع پروازها، فرودگاه‌ها و... را طی یک نشست ویژه خبری اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

اما بعد از اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ممنوعیت پروازهای چارتری برخی مدیران آژانس های فروش بلیت هواپیما اعلام می کنند که این ممنوعیت شاید در ظاهر بتواند به نفع برخی مسافران باشد اما قطعا به ضرر ایرلاین هایی خواهد بود که زیان ده هستند.

بازار خرید و فروش بلیت هواپیما همچنان ناآرام| چارتری ها به استانداردهای بین المللی نزدیک می شوند؟

چرا که برخی شرکت‌های هواپیمایی برای پرداخت‌های دستمزد و تامین هزینه‌های تعمیر و نگهداری اقدام به فروش چارتری به چارترکنندگان اصلی می‌کنند و در واقع صندلی‌های پروازی خود را پیش فروش می‌کنند. این ممنوعیت فروش پرواز اگر چه به ضرر مافیای چارتر کنندگان خواهد بود اما نمی تواند بازار خرید و فروش بلیت را آرام و به دور از التهاب کند.

شرکتهای چارترکننده صندلی‌ها را برای روزها و ماه‌های آینده به صورت کامل خریداری و خود با نرخ‌های مختلف و در قالب بسته سیاستی گردشگری عرضه می‌کند در حالیکه به اعتقاد اکثر کارشناسان در کشور فروش چارتری تنها به نفع چارترکننده ها خواهد بود

این شرکتهای چارترکننده صندلی‌ها را برای روزها و ماه‌های آینده به صورت کامل خریداری و خود با نرخ‌های مختلف و در قالب بسته سیاستی گردشگری عرضه می‌کند در حالیکه به اعتقاد اکثر کارشناسان در کشور فروش چارتری تنها به نفع چارترکننده ها خواهد بود چرا که هیچ سرویس دیگری به جزء بلیت به مسافران نمی دهد. در حالیکه در اکثر کشورها این اقدام همراه با عرضه هتل و سرویس رفت و آمد و پکیج گردشگری است.

امید است که دولت و وزارت راه و شهرسازی حال که ممنوعیت فروش چارتری را اعمال کرده است یک بار برای همیشه موضوع فروش چارتری را ساماندهی کرده و شرکتها را ملزم به رعایت استانداردهای بین المللی کند.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha