۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
ایجاد شبکه جهانی مدیریت هوش مصنوعی؛ لزوم توجه به فرهنگ بومی در قوانین دیجیتال
گلوبال تایمز تحلیل کرد

ایجاد شبکه جهانی مدیریت هوش مصنوعی؛ لزوم توجه به فرهنگ بومی در قوانین دیجیتال

هدف شبکه جهانی مدیریت هوش مصنوعی باید به نفع اکولوژی جهانی و جامعه با آینده ای مشترک برای بشر باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «زنگ ایی» استاد و مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی اخلاق و حکمرانی هوش مصنوعی آکادمی علوم چین با عنوان «ایجاد شبکه جهانی مدیریت هوش مصنوعی» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

توسعه اخیر و کاربردهای فناوری هوش مصنوعی (AI) بسیار سریع است و چارچوب‌های نظارتی موجود جهت همگام شدن با سرعت آنها بسیار محدود است. پیشرفت زیاد در فناوری هوش مصنوعی مانند هوش مصنوعی مولد چالش‌های بیشتری از آنچه جامعه جهانی بتواند به موقع حل کند، ایجاد کرده است.

اطلاعات نادرست مصنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر منفی زیادی بر اعتماد در اینترنت و جامعه ایجاد کرده است و حتی تهدیدی برای سیاست جهانی است

به عنوان مثال اطلاعات نادرست مصنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر منفی زیادی بر اعتماد در اینترنت و جامعه ایجاد کرده است و حتی تهدیدی برای سیاست جهانی است. علاوه بر این از آنجایی که هوش مصنوعی فعلی یک ابزار پردازش اطلاعات با خطرات ایمنی و امنیتی بسیار است، استفاده نادرست و سوء استفاده ممکن است خطرات فاجعه باری را برای انسان به همراه داشته باشد. مکانیسم‌های فنی و اجتماعی مؤثر باید برای ایمنی و امنیت هوش مصنوعی پیاده‌سازی شوند.

بسیاری از شاخه‌های هوش مصنوعی مانند هوش مصنوعی مولد عمیقاً با فرهنگ‌ها ادغام شده‌اند، زیرا محتوای تولید شده بر اساس محتوایی از ملت‌ها و افراد با فرهنگ‌های مختلف یا در خدمت آن‌ها است.

مقررات مدرن هوش مصنوعی باید با ملاحظات منطقه ای و داخلی بسیار فراگیر و سازگار باشد

از این رو مقررات مدرن هوش مصنوعی باید با ملاحظات منطقه ای و داخلی بسیار فراگیر و سازگار باشد. در عین حال بسیاری از صنایع و محصولات هوش مصنوعی در سطح جهانی خدمات ارائه می دهند و هنگام ارائه خدمات به کشورها و مناطق مختلف باید از چارچوب های نظارتی متفاوتی پیروی کنند. از این رو قابلیت همکاری در میان چارچوب های نظارتی منطقه ای مختلف برای جهانی شدن ضروری است.

چندین سازمان بین دولتی وجود دارند که هدفشان هماهنگی توسعه و مقررات هوش مصنوعی است، مانند OECD و مشارکت جهانی در زمینه هوش مصنوعی .GPAIاین نهادها همه تلاش های منطقه ای هستند و در حال حاضر به دلیل سیاست های فعلی برای عضویت و مشارکت، به اندازه کافی باز و فراگیر نیستند تا به عنوان یک پلت فرم واقعا جهانی برای هماهنگی جهانی عمل کنند.

تلاش یونسکو در زمینه توصیه‌هایی برای اخلاق در هوش مصنوعی با توجه به مشارکت جهانی آن در فرآیند مشارکت‌های کارشناسان و مذاکرات بین‌دولتی، فراگیرترین تلاش تاکنون بوده است. اکنون دو مسیر از تلاش ها باید در طول تلاش های یونسکو دنبال شود.

اول با توافق جهانی در مورد محتوای هوش مصنوعی، اجرای ملموس توصیه در هر کشور باید دنبال شود و این مهم مستحق حمایت جهانی است. ثانیاً باید از این تلاش ها استفاده کرد و تأثیر آن را فراتر از حوزه های آموزشی، علمی و فرهنگی گسترش داد. از منظر فنی تر مجموعه تلاش های اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در زمینه هوش مصنوعی خوب، ورودی های مهمی برای گفتگوی جهانی است.

بسیاری از تلاش‌های سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) بر روی استانداردهای هوش مصنوعی اجباری نیستند و عمدتاً بر فناوری تمرکز دارند، بنابراین به عنوان پایه‌های مهم نیز عمل می‌کنند. تلاش‌های اتحادیه بین‌المللی پارلمانی (IPU) در زمینه اخلاق علم و فناوری به عنوان ورودی‌های سیاستی مهم برای هماهنگی جهانی عمل می‌کند.

در حال حاضر هیچ چارچوب حکومتی مؤثری برای هماهنگی جهانی که برای حمایت از توسعه خوب و استفاده از هوش مصنوعی در سراسر جهان بسیار ضروری است، وجود ندارد

تلاش‌های یونسکو، اتحادیه بین المللی مخابرات و ... بر روی حکمرانی هوش مصنوعی عموماً تلاش‌های مدیریتی پراکنده‌ای هستند که بر دیدگاه‌های فنی، اجتماعی یا منطقه‌ای تمرکز دارند. انتظار می‌رود سازمان‌های بیشتری که تکمیل کننده تلاش‌های بالاتر باشند، مانند گروه‌های کاری بالقوه حکمرانی هوش مصنوعی تحت گروه۲۰، بریکس، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، طرح یک کمربند یک جاده و بسیاری دیگر راه‌اندازی شوند.

یک چارچوب حکمرانی جهانی واقعاً مؤثر هم از نظر فنی و هم از دیدگاه اجتماعی به طراحی سیستماتیک‌تری نیاز دارد - نه تنها برای ایجاد پل بین آنها، بلکه برای سازماندهی مجدد اتصالات آنها و گسترش پتانسیل آنها.

چارچوب جدید و مؤثرتر حکمرانی جهانی باید تلاش‌های حاکمیتی پراکنده موجود را در بر بگیرد. سازمان ملل متحد به عنوان مناسب ترین سازمان بین دولتی عمل می کند که می تواند این چارچوب های حکومتی پراکنده مختلف را گرد هم آورد.

واکنش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به استقبال یک نهاد جدید سازمان ملل برای حمایت از تلاش‌های جمعی برای اداره هوش مصنوعی باید مورد حمایت قرار گیرد. همچنین همانطور که آنتونیو گوترش استدلال کرد، مواد جدید نهاد مدیریت هوش مصنوعی باید از مدل‌هایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی یا هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی الهام گرفته شود، در حالی که مکانیسم این آژانس جدید باید سازگار و انعطاف‌پذیر باشد.

آژانس جدید سازمان ملل در زمینه هوش مصنوعی باید تلاش‌های حاکمیتی پراکنده موجود را در یک شبکه جهانی در زمینه حکمرانی هوش مصنوعی گردهم آورد. به علت اجتناب از خطرات، شبکه جهانی باید در مورد مسائل جهانی مانند جلوگیری از استفاده هوش مصنوعی از محدودیت های انسانی مانند نفرت و بی اعتمادی غیرمنطقی، نحوه ترویج و تضمین هوش مصنوعی برای صلح و امنیت بین المللی در دراز مدت هماهنگی و همکاری داشته باشد.

در این زمینه حداقل دو سطح از هماهنگی ضروری است، یکی اینکه سازمان ملل چگونه تلاش‌های سازمان‌های مختلف را هماهنگ می‌کند - در حالی که نحوه همکاری و هماهنگی سازمان‌های مختلف با یکدیگر به شیوه‌ای خود سازماندهی شده است.

از آنجایی که هیچ کس آینده هوش مصنوعی و نحوه اداره آن را نمی داند، یک مکانیسم حکمرانی تجربی جهانی باید از منظر عملی اعمال شود. علاوه بر تنظیم قوانین سخت منطقه‌ای و بهبود قابلیت همکاری برای تلاش‌های داخلی، آزمایش‌های اکتشافی جهانی باید مدل مورد انتظار باشد و حکمرانی تفصیلی باید مشمول بازنگری‌های دوره‌ای بر اساس شیوه‌های جهانی باشد.

هدف از هماهنگی حاکمیت جهانی هوش مصنوعی، ترویج توسعه سالم و استفاده از آن به نفع بشریت است. از این رو این شبکه جهانی با یک چارچوب حاکمیتی ساختاریافته علاوه بر هماهنگی توسعه داخلی و حکمرانی از منظر جهانی، باید هوش مصنوعی را برای توسعه پایدار، هماهنگی منابع بین‌المللی برای حل مسائل جهانی مانند حفاظت از تنوع زیستی، اقدامات آب و هوایی، میراث فرهنگی ارتقا دهد. از منظر چشم انداز بلند مدت، هدف این شبکه جهانی باید به نفع اکولوژی جهانی و جامعه با آینده ای مشترک برای بشر باشد.

کد خبر: ۲۳۴٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha