۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
بازنگری در اقلیم بندی های مصرف گاز مشترکان بخش خانگی
مدیر امور برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز خبر داد

بازنگری در اقلیم بندی های مصرف گاز مشترکان بخش خانگی

مدیر امور برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران از عقد قراراداد با سازمان هواشناسی برای تقسیم بندی جدید اقلیم های مصرف گاز بخش خانگی خبر داد.

به گزارش بازار، محمد حسینی با اشاره به قدیمی بودن نظام اقلیم بندی مصرف گاز، این اقدام را برای تخصیص عادلانه یارانه گاز به مشترکان و تشویق به مصرف بهینه در کشور برای مقابله با چالش ناترازی گاز ضروری عنوان کرد.

مدیر امور برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به لزوم تدقیق نظام تعرفه گذاری مصرف گاز کشور گفت: این اقدام در برنامه هفتم پیگیری می‌شود و عواملی چون تفاوت فاحش دما بین بخش های یک استان یا حتی شهرستان و اضافه شدن تجهیزات هواشناسی جدید به ظرفیت کشور، حاکی از ضرورت تسریع در این امر است.

با توجه به گستره آب و هوایی در کشور، محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی در اقلیم های پنجگانه فعلی به ۳ اقیلم سرد، یک اقلیم معتدل و یک اقلیم گرمسیری تقسیم بندی شده که ۱۲ دامنه مصرف گاز نیز در هر اقلیم تعریف شده است و بر همین اساس مشترکان در سه گروه کم مصرف، مصرف متوسط و پر مصرف جای می گیرند.

مطابق قانون، وزارت نفت مکلف است بهای گاز مشترکان خانگی را با رعایت اقلیم‌های جغرافیایی مختلف در کشور تنظیم کند و تعرفه مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای و مشترکان پرمصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و با الگوی افزایش پلکانی تعیین شود.

در حال حاضر از نظر فراوانی تعداد مشترکان و مصرف گاز، اقلیم ۳ بیشترین سهم و اثرگذاری را در کشور دارد.

کد خبر: ۲۳۴٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha