۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
گرانی خودروهای فرسوده در صورت واردات شایعه است| در اوج واردات ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شد
دبیر انجمن مراکز اسقاط در گفت و گو با بازار؛

گرانی خودروهای فرسوده در صورت واردات شایعه است| در اوج واردات ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شد

احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط در خصوص احتمال گرانی خودروهای فرسوده با واردات خودرو گفت: طرح این موضوع شایعه است، تجربه ثابت کرده در صورت واردات قیمت خودروهای صفر کیلومتر و اسقاطی کاهش می یابد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو گفته است؛ «باتوجه به اینکه خودروسازها مکلف به اسقاط خودرو نیستند و فقط معادل ارزش ریالی آن را پرداخت می کنند، در صورت اجرایی شدن طرح واردات، قیمت خودروهای اسقاطی که اکنون در سامانه اسقاط دولت ۲۰ میلیون تومان است به ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.» کارشناسان معتقد هستند که با در نظر داشتن ۸ میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور، نگرانی نسبت به افزایش قیمت خودروهای فرسوده غیرمنطقی است. از این رو برای بررسی موضوع گرانی خودروهای اسقاطی با توجه به بحث واردات خودروهای کارکرده و صفرکیلومتر، با سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کشور به گفت و گو پرداختیم:

قیمت خودرو فرسوده متاثر از نرخ خودرو صفر کیلومتر در بازار است

* به عنوان پرسش نخست، قیمت خودروهای فرسوده در بازار چگونه ارزیابی می شود؟

قیمت خودرو فرسوده متاثر از نرخ خودرو صفر کیلومتر در بازار است. به بیانی بهتر به هر میزان خودرو صفر کیلومتر رشد قیمت داشته باشد به ازای آن نیز خودرو فرسوده گران می شود. در صورتی که خودرو صفر کیلومتر نیز ارزان شود، به همان مقدار قیمت خودرو فرسوده کاهش می یابد.

مزید اطلاع قانون گذاران و سیاستگذاران باید اعلام کنم که در سال ۱۳۹۳ که واردات خودرو قابل توجهی به کشور انجام شد، ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد. این درحالی است که سال گذشته علیرغم تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو، فقط ۳۵ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد

* به تازگی یک نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که در صورت واردات خودروهای سواری به کشور قیمت خودروهای فرسوده افزایش می یابد، نظر شما در این خصوص چیست؟

ابتدا باید اشاره کرد که طرح این موضوعات شایعه است، چرا که تجربه ثابت کرده است با واردات خودرو به بازار کشور، قیمت خودروهای صفرکیلومتر و فرسوده کاهش می یابد. مزید اطلاع قانون گذاران و سیاستگذاران باید اعلام کنم که در سال ۱۳۹۳ که واردات خودرو قابل توجهی به کشور انجام شد، ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد. این درحالی است که سال گذشته علیرغم تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو، فقط ۳۵ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد. اگر قیاسی بین آمار خروج خودروهای فرسوده سال ۱۳۹۳ با سال گذشته انجام دهید، متوجه خواهید شد که یک دهم سال های واردات خودرو، ناوگان فرسوده از رده خارج شدند.

* اگر آمار واردات و تولید خودرو افزایش داشته باشد، آیا کمبود گواهی اسقاط برای فعالان این حوزه ایجاد می شود؟ در حال حاضر چند گواهی اسقاط خودرو در کشور وجود دارد؟

تجارب سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ نشان داده است که کمبود از نظر گواهی اسقاط وجود ندارد. پیشتر در گفت و گو با رسانه شما اعلام کرد که متولیان صنعت خودرو از تجارب سال های گذشته برای سیاستگذاری تولید و واردات استفاده کنند. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید اعلام کنم که حدود ۴۰ هزار گواهی اسقاط در کشور موجود است. بنابراین مسئولان نباید نسبت به کمبود گواهی اسقاط یا افزایش قیمت خودروهای فرسوده نگرانی واهی ایجاد کنند.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Mori0713 IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      بیا برو قیمت خودرو های اسقاط رو ببین جناب تجربه ! با خودروی صفر برابری میکند !
    • رضا IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      سلام کجای کارید برادر یه سر به دیوار و بازار بزنید متوجه میشید که پراید مدل ۷۸ شده ۳۰۰م و همه هم نوشتن مناسب طرح جایگزینی
    • سلطان IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      کاهش می یابد؟؟؟؟؟؟پی کی شده ۴۰۰ میلیون
    • سهراب خسروی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      خودرو فرسوده اگه گران بشودچه مشکلی پیش می آید.طرف بافروش خودروفرسود یک خودرو مدل بالاترمی خرد.به نفع دولت هم هست
    • ق ر IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      سلام بقران نمیدونم بعضی ها چی میزنن طرف پیکان مدل ۸۰ گذاشته تو دیوار۴۰۰۰۰۰۰۰۰چهارصد ملیون تومن داداش با این قیمت نفروش حیفه گرونتر میشه پشیمون میشی
    • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 1
      طرف با اعتماد به نفس،،، پراید قراضه و لگن خودش رو درسایت دیوار زده ۵۰۰ میلیون