تهاتر کالا، یکی از راهکارهای ارتقای همکاری ایران و آفریقاست
در وبینار اتاق ایران و اتاق نیجریه مطرح شد

تهاتر کالا، یکی از راهکارهای ارتقای همکاری ایران و آفریقاست

در وبینار اتاق ایران و اتاق نیجریه ضمن برشمردن ظرفیت‌های دوجانبه برای توسعه مناسبات، بر بررسی امکان تهاتر کالا به‌عنوان یکی از راهکارهای ارتقای همکاری‌های بخش خصوصی با قاره آفریقا تأکید شد.

به گزارش بازار، وبینار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی نیجریه به همت معاونت بین‌الملل اتاق ایران و با همکاری وزارت امور خارجه برگزار شد. در این وبینار، نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران، ابراهیم سلیمان معاون اتاق بازرگانی نیجریه، دبیر کل اتاق بازرگانی نیجریه، مدیر اداره عربی آفریقایی معاونت بین‌الملل اتاق ایران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه، سفیر نیجریه در ایران، مدیر بین‌الملل اتاق بازرگانی نیجریه و کارشناس میز نیجریه در وزارت امور خارجه ایران نیز حضور داشتند.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری وبینار، به تشریح ساختار و عملکرد اتاق ایران در زمینه توسعه تجارت خارجی کشور پرداخت و گفت: اتاق ایران به‌عنوان فدراسیون اتاق‌های بازرگانی کشور با دارا بودن ۳۴ اتاق استانی ۳۰۰ تشکل و اتحادیه و ۴۰ اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و کشورهای خارجی مشغول فعالیت است و درعین‌حال اتاق ایران مشاور سه قوه بوده و نظرات و مشکلات بخش خصوصی را به دولت منتقل می‌کند.

نیلوفر اسدی، ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور را بالا دانست و گفت: بخش های خصوصی دو کشور می توانند در حوزه‌های کشت فرا سرزمینی و همکاری در زمینه تولید برنج، انتقال تکنولوژی و صادرات ماشین‌آلات کشاورزی ایران به نیجریه، در زمینه مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی (مواد سوختی)، محصولات معدنی و فلزات گران‌بها، کاکائو و همچنین در زمینه تولید دارو با یکدیگر همکاری کنند.

اسدی افزود: همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های زیرساختی نیجریه ازجمله پروژه‌های ساخت‌وساز اعم از مسکن و راه‌سازی و جاده‌سازی در نیجریه از پتانسیل‌های همکاری میان دو کشور است.

وی ادامه داد: امکان تهاتر کالا به‌عنوان یکی از راهکارهای ارتقاء همکاری‌های بخش خصوصی ایران و افریقا می‌تواند به‌طورجدی موردبررسی قرار گیرد.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران افزود: در تجارت دو کشور مشکلات کلی مانند مشکلات حمل‌ونقل، عدم وجود روابط پولی و بانکی و همچنین عدم شناخت کافی بخش‌های خصوصی دو کشور از پتانسیل‌های موجود و پروژه‌های همکاری وجود دارد که لازم است بخش‌های دولتی از طریق کمیسیون‌های مشترک زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های بخش‌های خصوصی را فراهم آورند.

همکاری دو اتاق در زمینه تبادل مستمر اطلاعات و فرصت‌های تجاری، اطلاع‌رسانی و تشویق فعالان اقتصادی دو کشور جهت شرکت در نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی در ایران و نیجریه، برگزاری همایش تجاری مشترک ایران و نیجریه و همچنین درخواست اطلاعات تجار و پروژه‌های اقتصادی و همکاری در زمینه تبادل هیات‌های تجاری از موارد مطروحه در وبینار بود.

ابراهیم سلیمان، معاون اتاق بازرگانی نیجریه نیز ضمن تشکر از ابتکار اتاق ایران در برگزاری این وبینار خواستار تداوم این جلسات به‌منظور ارتقای همکاری میان اتاق‌های دو کشور گردید.

او با پیشنهاد انعقاد یادداشت تفاهم همکاری میان دو اتاق، گفت: زمینه‌های همکاری زیادی بین دو کشور داریم. ایران پتانسیل بالایی برای همکاری دارد و از فناوری بالایی در بخش صنایع برخوردار است.

وی تأکید کرد: بخش خصوصی نیجریه علاقه‌مند به همکاری با بخش خصوصی ایران در زمینه تجهیزات دارویی و پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، فناوری پیشرفته، انجام پروژه‌های مختلف و تولید محصولات مشترک است از سوی دیگر کالاهای زیادی ازجمله کاکائو در نیجریه داریم که می‌تواند به ایران صادر شود.

علی بک، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه نیز در این نشست به عضویت نیجریه در مجامعی همچون دی هشت و از سوی دیگر عضویت ایران در اکو و سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه از ارتقاء همکاری‌ها بخش‌های خصوصی دو کشور حمایت می‌کند. سفیر ایران به روابط نزدیک بین ایران و نیجریه با قدمت ۵۰ ساله اشاره کرد و اینکه زمینه‌های همکاری فراوانی بین ایران و نیجریه وجود دارد. در طی دو سال حجم تجارت فمابین از ۸۰ میلیون دلار به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده و نشانگر پتانسیل بالا جهت گسترش فعالیت‌های تجاری دو کشور است.

وی ادامه داد: مرکز تجاری ایران در نیجریه- ابوجا افتتاح شده و شروع بکار خواهد کرد. امیدواریم منجر به کشف پتانسیل‌های تجارت در دو کشور و شناخت تجار از یکدیگر شود.

وی پیشنهاد داد: ملاقات‌های حضوری بین اتاق‌ها و تجار برگزار شود.

یاکوبو سنتوراکی، سلیمان سفیر نیجریه در ایران نیز خواستار تردد تجار ایرانی به نیجریه و تجارت با همتایان خود درآن کشور شد. و اشاره داشت در زمینه تکنولوژی، نانوتکنولوژی و سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط نیجریه، ایران می‌تواند فعال باشد.

مدیر کل بین‌الملل اتاق نیجریه گفت: تقویت و تحکیم روابط دو کشور از اهم برنامه‌های اتاق نیجریه است و این وبینار به ابتکار معاونت بین‌الملل اتاق ایران، قدم محکمی در تقویت روابط دو اتاق است. سرمایه گذاری مشترک بین کارخانه‌ها و شرکت‌های دو کشور اهمیت دارد. محصولات زیادی داریم که دو کشور می‌توانند با هم همکاری کنند ازجمله سیمان و پلیمر که از پتانسیل‌های صادراتی ایران به نیجریه است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تردد تجار دو کشور به کشورهای یکدیگر، از تجار ایرانی دعوت کرد به نیجریه سفر کنند و ظرفیت‌های نیجریه را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند.

وی افزود: اتاق نیجریه دو زیر مجموعه دارد. یکی ناوان که اتاق بازرگانی زنان تاجر نیجریه است و دیگری LYE که اتاق بازرگانی جوانان تاجر نیجریه است.

نماینده وزارت امور خارجه ایران به موافقتنامه موجود بین اتاق ایران و اتاق ایران مربوط به سال ۲۰۰۱ اشاره داشت. ضمن اشاره به وجود مرکز تجاری ایران در نیجریه، اهمیت این مرکز در ارتقاء تجارت دو کشور را بیان داشت.

در پایان مقرر شد میز ایران و نیجریه به‌عنوان نقاط تماس در اتاق‌های دو کشور تشکیل شود. ضمناً طرفین توافق کردند با توجه به قدیمی بودن یادداشت تفاهم قبلی نسبت به تنظیم یادداشت تفاهم همکاری روزآمد میان دو اتاق‌های دو کشور اقدام کنند.

کد خبر: ۲۳۴٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha