۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
چراغ سبز ۲ وزیر برای بورس مسکن؛ اصرارها و انکارهای بورسی شدن یک کالای ناهمگن
بازار گزارش می دهد

چراغ سبز ۲ وزیر برای بورس مسکن؛ اصرارها و انکارهای بورسی شدن یک کالای ناهمگن

‌ورود مسکن به بازار بورس شاید دغدغه اصلی بخش مسکن نباشد اما ظاهرا جدی شدن آن باعث شده تا این روزها حتی عالی ترین مقام متولی بخش مسکن نیز به آن واکنش نشان دهد. حال سوال این است که آیا بورس مسکن به نفع مصرف کننده ها خواهد بود؟

اکبر محمودی؛ بازار: راه اندازی بورس مسکن ظاهرا به مراحل جدی تر خود در حال نزدیک شدن است. این جدیت را می توان از اظهارنظرهای مقامات دولتی و حمایت آنها از این اقدام متوجه شد. اگر چه در دنیا سابقه بورس مسکن بسیار نادر و کمیاب است اما به نظر می رسد در کشور به دلیل اینکه مسکن بک کالای سرمایه ای محسوب می شود شاید از مقبولیت خوبی برای آن ایجاد شود.  

در هیچ جای دنیا بورس مسکن نداریم
در خصوص نبود سابقه راه اندازی بورس مسکن در دنیا حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار  بازار می گوید: طبق مطالعاتی که انجام شده در هیچ جای دنیا بورس مسکن نداریم. چون مسکن یک کالای همگن نیست و همگن نبودن مسکن بر خلاف سایر کالاها مثل گندم و طلا و ... که همگن هستند یک ایراد اساسی برای بورس مسکن خواهد بود.
اظهارات مثبت محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بعد از موافقت و چراغ سبز وزیر اقتصاد برای راه اندازی بورس مسکن نشان می دهد که این دو وزیر دولت دوازدهم تا چه حد موافق این اقدام و ورود مسکن به بورس هستند.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اولین واکنش خود در خصوص  ورود مسکن به بورس می گوید که مردم به دلیل این که ارزش پولشان را حفظ کنند آن را به زمین و خانه تبدیل میکنند و این امر باعث افزایش قیمت‌ها می شود. ورود مسکن به بازار بورس باعث می شود تا سرمایه‌های مردم از طریق بورس تبدیل به مسکن شود، البته این کار سختی است و محل به محل و ساختمان به ساختمان متفاوت است.

او با بیان این که این طرح، پروژه محور است، افزود: اولین بار  نیز خود معاونت بورس این موضوع را مطرح کرد و قرار است ساز و کار آن از طریق بورس مشخص شود این امر میتواند نقدینگی را در اختیار ساخت و ساز مسکن قرار دهد.

موافقان راه اندازی بورس مسکن می گویند که این اقدام باعث افزایش شفافیت در معاملات و از بین رفتن قیمت کاذب مسکن در بازار خواهد شد

حسن محتشم نایب رئیس انجمن انبوه سازان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که ورود مسکن به بازار بورس، باعث تبدیل سرمایه‌های مردم به مسکن میشود اما این بدین معنی نیست که مردم تصور صاحب خانه شدن داشته باشند.
به هر سوی موافقان راه اندازی بورس مسکن می گویند که این اقدام باعث افزایش شفافیت در معاملات و از بین رفتن قیمت کاذب مسکن در بازار خواهد شد. آنان بر این باور هستند که مسکن و رونق این بخش می تواند سایر بازارهای موازی را که حدود ۳۰۰ شغل است را به خوبی به حرکت در بیاورد چرا که مسکن موتور محرکه اقتصادی است.

بورس مسکن موجب شفافیت و حذف رانت خواهد شد
سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نیز به عنوان موافق راه اندازی بورس مسکن و مزایای آن معتقد است که بورس مسکن تجربه کمتری نسبت به سایر بورس ها دارد چرا که مسکن کالایی است که همگن نیست اما اگر بخواهیم در مورد مزیت بورس کالا صحبت کنیم باید بگوییم که بورس مسکن موجب شفافیت و حذف رانت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در بورس کالا و فلزات نهادهای حاکمیتی در قیمتها دخالت می کنند اما در بورس مسکن به نظر می رسد که این اتفاق نیافتد اظهار داشت: بورس مسکن به اقتصاد کشور کمک می کند به شرط این که ساز و کارهایی که تعریف می شود ساز و کارهای مناسب با اقتصاد کشور باشد.
اسلامی بیدگلی خاطر نشان کرد: اگر از تمام فرصت های راه اندازی بورس مسکن استفاده کنیم می توانیم به آن افتخار کنیم چرا که این اقدام منجر به رشد سرمایه گذاری در بخش تولید مسکن خواهد شد.

اگر از تمام فرصت های راه اندازی بورس مسکن استفاده کنیم می توانیم به آن افتخار کنیم چرا که این اقدام منجر به رشد سرمایه گذاری در بخش تولید مسکن خواهد شد

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه بازار مسکن هر بار با ورود نقدینگی دستخوش تحولات قیمتی می شود و این رشد قیمت از سوی دیگر موجب کاهش قدرت خرید می شود اظهار داشت: کمبود تولید مسکن و عقب ماندن از تقاضا یکی از معضلات بخش مسکن است، بنابراین چنانچه سرمایه های خرد و کلان در بورس مسکن وارد شود می تواند به بخش تولید کمک خوبی کند.

هیچ الگویی در دنیا برای بورس مسکن نداریم
حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار  بازار با اشاره به اینکه بنده مخالف نظر موافقان و حامیان راه اندازی بورس مسکن هستم گفت: اینکه دو وزیر دولت دوازدهم موافق راه اندازی بورس مسکن هستند دلیل بر مناسب بودن این اقدام و بورس مسکن نمی شود. هیچ الگویی در دنیا برای بورس مسکن نداریم. طبق تحقیقی که در چند ماه گذشته در آمریکا و حتی کشورهای آسیایی شده است بورس مسکن وجود نداشته است. البته نبود بورس مسکن در این کشورها دلیل بر اینکه ما نیز در کشور آنرا نداشته باشیم نیست اما وقتی مسکن قابل ارائه در بورس نیست پس راه اندازی آن نیز اشتباه است.

وی افزود: کالایی در بورس قابل ارائه است که آن کالا یک کالای همگن باشد. در تمام دنیا گندم همان گندم است و یا طلا همان طلا است پس ورود آنها در بورس مشکلی ندارد اما وقتی یک کالایی مثل مسکن که یک واحد مسکونی در یک منطقه با مسکن دیگری در آن منطقه متفاوت است نمی تواند در بورس عرضه شود. 

قانونگذار تعریف مشخصی از فروش مسکن در قانون نظام صنفی دارد و برای آن شغل تعریف کرده است حال تعریفی که از بورس مسکن شده است تعریف جدید و خلاقانه ای نیست

عقبایی با اشاره به اینکه تعریف واضحی از بورس مسکن نشده است ادامه داد: تعریفی که از بورس مسکن شده و ما از آن متوجه شده ایم این است که این تعریف یک تعریف بنگاه داری است.

وی افزود: قانونگذار تعریف مشخصی از فروش مسکن در قانون نظام صنفی دارد و برای آن شغل تعریف کرده است حال تعریفی که از بورس مسکن شده است تعریف جدید و خلاقانه ای نیست. 

بورس مسکن می‌تواند به شفاف شدن قیمت مسکن کمک کند
از سوی دیگر احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز معتقد است که با راه‌اندازی بورس مسکن می‌توان شاهد تاثیرگذاری مثبت آن در بخش مسکن و افزایش تولید باشیم

خرم تاکید کرد: قطعا بورس مسکن می‌تواند به شفاف شدن قیمت مسکن کمک کند پس راه اندازی بورس مسکن می‌تواند بر افزایش تولید مسکن تاثیر بگذارد. اگر رشد تولید مسکن در کشور رخ دهد می توان با قاطعیت گفت که بورس مسکن مفید و تاثیرگذار است.

به نظر می رسد بخش مسکن با راه اندازی بورس مسکن دچار چالش های جدیدی شود و شاید تا حدودی بتواند سوداگران مسکن را که هر از گاهی در بازار مسکن التهاب قیمتی ایجاد می کردند را به گوشه رینگ هدایت کند.

کد خبر: ۲۳٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha