۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
اثر خرید شمش آزاد بر بازار آهن

اثر خرید شمش آزاد بر بازار آهن

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی است که اوضاع بازار کماکان طبق روال هفته‌های گذشته است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی است که اوضاع بازار کماکان طبق روال هفته‌های گذشته است و شاهد کاهش جسته و گریخته قیمت آهن کیلویی در برخی حوزه‌ها و ثبات نسبی در غالب مبادی فروش هستیم.

بازار ارز روز گذشته با کاهش قیمت همراه بود به طوری که قیمت دلار در اواسط روز تا ۴۸ هزار و ۲۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد ولی در پایان روز هر دلار بازار آزاد روی ۴۸ هزار و ۳۵۰ تومان بسته شد.

نگاه به روند بازار آهن آلات
در ادامه ریزش تدریجی قیمت آهن آلات، روز گذشته قیمت روز میلگرد هم در برخی شرکت‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت و در شمار زیادی از مبادی فروش هم ثابت اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز کماکان در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما کاهش قیمت تیرآهن ذوب آهن و فولاد یزد ادامه داشت و در هر شاخه حدود ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام شد. قیمت روز نبشی، قیمت انواع ناودانی و قیمت سپری هم با کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود و چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشتند اما نرخ این محصول در سایر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد، قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و قیمت ورق گالوانیزه رنگی نیز در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل صنعتی و ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت، همچنین قیمت لوله صنعتی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌ها هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که تقریبا نیمی از عرضه‌های روز گذشته مورد معامله قرار گرفت به این صورت که ۴۴۰ هزار تن از ۸۳۷ هزار و ۳۰۰ تن به فروش رسید. در این میان حدود ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت خریده شد که قیمت آن در هر کیلو ۱۲ هزار و ۴۷۲ تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود ۳۸۸ هزار و ۶۳۰ تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان ۱۶۰ هزار و ۲۳۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که قیمت آن در هر کیلو ۱۸ هزار و ۶۹۹ تومان در نظر گرفته شده است. حجم شمش بلوم در عرضه امروز حدود ۷ درصد و قیمت آن نیز حدود ۵ درصد در مقایسه با عرضه پیشین کاهش دارد.

طبق اخبار منتشر شده خرید شمش بلوم و بیلت از بورس کالا که با محدودیت همراه بود و تنها از طریق سامانه‌ بهین یاب میسر بود، آزاد شد و کسانی که کد بورسی دارند می‌توانند این محصول را خریداری کنند.

گفتنی است آزادسازی خرید شمش از بورس امکان دارد به افزایش نرخ این محصول منجر شود یا دستکم مانع از کاهش بیشتر قیمت آن شود، حال باید دید نتیجه معاملات امروز شمش چگونه خواهد بود و آیا قیمت شمش روی کانال ۲۰ هزار تومانی تثبیت می‌دهد یا خیر.

البته باید در نظر داشت با توجه به قیمت دلار که همچنان در مسیر نزولی قرار دارد، قیمت محصولات فولادی صادراتی که با دامپینگ روسیه سیر کاهشی دارد و همچنین سیاست‌های انقباضی پولی بازارساز و ضعف شدید تقاضا در بازار آزاد و بورس فاکتورهایی است که باید در کنار آزادسازی خرید شمش مدنظر داشت.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha