۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
۲۲ کشور برای تجارت با روپیه هندوستان حساب ویژه باز کردند

۲۲ کشور برای تجارت با روپیه هندوستان حساب ویژه باز کردند

روپیه هند در سال های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و به نظر می‌رسد که جهان در مسیر دلارزدایی گام برمی‌دارد زیرا بانک‌های ۲۲ کشور حساب‌های ویژه روپیه‌ای را در بانک‌های هند افتتاح کرده‌اند.

به گزارش بازار، سایت تحلیلی ارگانایزر، در گزارشی به تحلیل افزایش اشتیاق کشورها برای تجارت با روپیه هند پرداخت و نوشت: روپیه اکنون در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می شود، بانک های ۲۲ کشور حساب های ویژه روپیه ای را در بانک های هند افتتاح کرده اند تا به عنوان بخشی از طرح های کاهش تدریجی نفوذ دلار، به ارز محلی مبادله کنند. این کشورها عبارتند از بلاروس، بوتسوانا، فیجی، آلمان، گویان، اسرائیل، کنیا، مالزی، جزایر موریس، میانمار، نیوزیلند، عمان، روسیه، سیشل، سنگاپور، سریلانکا، تانزانیا، اوگاندا، بنگلادش، مالدیو، قزاقستان و بریتانیا.

حساب‌های ووسترو (Vostro) چیست؟
به زبان ساده، حساب‌های ووسترو، به بانک‌های داخلی این توانایی را می دهد تا خدمات بانکی بین‌المللی را به مشتریانی که نیازهای بانکی جهانی دارند ارائه دهند.

مقامات اقتصادی هند اعلام کرده اند که دولت هند با جامعه تاجران این کشور از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) برای ساده‌سازی رویه‌های اداری در راستای اجرای این مکانیسم تعامل دارد.

بانک مرکزی هند در سال گذشته برنامه ای را معرفی کرد که به معاملات ارزهای داخلی اجازه داد رشد تجارت جهانی را با تاکید بر صادرات از هند و افزایش استقبال از روپیه افزایش دهد. بین المللی شدن روپیه به دنبال اعلام بانک مرکزی هند در مورد مکانیزمی برای تسویه پرداخت های بین المللی افزایش یافت. کارشناسان به طور گسترده بر این باورند که اگر این مکانیسم به ثمر بنشیند، ممکن است در درازمدت به بین المللی کردن روپیه کمک زیادی کند البته این نتیجه مشروط بر این است که روپیه به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان یک وسیله مبادله پذیرفته شود.

بانک مرکزی هند، یک گروه بین‌بخشی (IDG) را در دسامبر ۲۰۲۱ برای بررسی مسائل مربوط به بین‌المللی‌سازی روپیه، تشکیل داده بود، این هیئت اخیراً گزارشی ارائه کرده است که در آن توصیه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مختلفی ارائه شده است.

در کوتاه مدت، اعضای گروه پیشنهاد کردند که روپیه به عنوان ارز تسویه باقی مانده حساب ها در مکانیسم های چندجانبه موجود فعال شود.

ادغام سیستم های پرداخت هند با سایر کشورها برای تراکنش های فرامرزی؛ گنجاندن G-Secs (یا اوراق قرضه دولتی) در شاخص های اوراق قرضه جهانی و ارائه مشوق های عادلانه به صادرکنندگان برای تسویه حساب تجاری با روپیه، در این برنامه پیشنهاد شده است.

در بلندمدت، توصیه های این گروه شامل بررسی مالیات بر اوراق قرضه ای بود که با نام ماسالا شناخته می شوند، اوراق قرضه ماسالا اوراق قرضه روپیه ای هستند که در خارج از هند توسط نهادهای هندی منتشر می شوند.

استفاده بین المللی از تسویه ناخالص بلافاصله (RTGS) برای معاملات تجاری فرامرزی؛ بررسی مسائل مالیاتی در بازارهای مالی برای هماهنگ کردن برنامه های مالیاتی هند و سایر مراکز مالی و اجازه دسترسی به خدمات بانکی به روپیه در خارج از هند از طریق شعبه های خارجی بانک های هند، پیشنهادات بلندمدت این گروه به شمار می آیند.

این کارگروه، با بیان اینکه هند به عنوان یکی از کشورهایی که سریع‌ترین رشد اقتصادی را دارد و حتی در مواجهه با چالش ها۰، انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی از خود نشان داده و اضافه کرد: به نظر می رسد روپیه پتانسیل تبدیل شدن به یک ارز بین‌المللی را دارد.

کد خبر: ۲۳۳٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha