برای توسعه تجارت با آفریقا باید بر سازوکارهای مالی نوآورانه تمرکز کنیم
رئیس اتاق ایران در نشست مشترک با سفیر نیجریه در تهران:

برای توسعه تجارت با آفریقا باید بر سازوکارهای مالی نوآورانه تمرکز کنیم

رئیس اتاق ایران، مشکلات حمل‌ونقلی و مالی را دو مانع اصلی در مسیر توسعه روابط تجاری ایران و نیجریه برشمرد و تأکید کرد: باید بر یافتن سازوکارهای مالی نوآورانه تمرکز کنیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست مشترک الحاجی یاکوبو سنتوراکی سلیمان، سفیر نیجریه در تهران و حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی؛ صنایع، معادن و کشاورزی ایران، موانع موجود در مسیر گسترش همکاری‌های تجاری میان دو کشور و راهکارهای افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و نیجریه مورد بررسی قرار گرفت.

حسین سلاح‌ورزی در این نشست با بیان اینکه استراتژی اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی متناسب با سیاست‌های کلی دولت ایران مبنی بر توسعه روابط با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آفریقایی است، افزود: قاره افریقا به ویژه نیجریه به عنوان دروازه غرب آفریقا از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است و آن را تنها به عنوان یک کشور بزرگ تولیدکننده و صادرکننده نفت نمی‌شناسیم و از ظرفیت‌های متنوع نیجریه از جمله عضویت این کشور در اتحادیه غرب آفریقا و یکسان بودن تعرفه گمرکی بین این کشورها که می‌تواند ظرفیت خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی باشد، مطلع هستیم.

او افزود: در این راستا علاقه‌مند هستم هم‌زمان با اراده خوبی که بین دولت‌های دو کشور برای تقویت روابط سیاسی وجود دارد، اتاق‌ها و بخش خصوصی دو کشور نیز قدم‌های بزرگی برای توسعه روابط خود بردارند تا مبادلات تجاری همگام با روابط سیاسی توسعه یابد.

سلاح‌ورزی به زمینه‌های دارای مزیت برای همکاری‌های تجاری اشاره کرده و ادامه داد: ما در ایران شرکت‌های توانمندی در زمینه خدمات فنی و مهندسی داریم که می‌توانند در ساخت مسکن، راه و جاده‌سازی و تأسیسات زیربنایی مشارکت کنند. همچنین از آنجا که بازار نیجریه تقاضای رو به افزایشی برای گاز مایع دارد علاوه بر پروژه‌های نفت و گاز می‌توانیم در زمینه تأمین گاز مایع در نیجریه هم شرکت‌های خود را معرفی کنیم. همچنین با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات، می‌توانیم همکاری‌های خوبی در صادرات و انتقال تکنولوژی ماشین‌آلات کشاورزی داشته باشیم.

او با اشاره به نیاز ایران به محصولات اصلی کشاورزی از جمله برنج گفت: فعالیت حول این محصول از جمله انجام پروژه‌های کشت فراسرزمینی هم می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های خوب همکاری میان دو کشور باشد.

به گفته سلاح‌ورزی، دارو و تجهیزات پزشکی هم از دیگر حوزه‌هایی است که می‌توان صادرات، انتقال تکنولوژی و یا تولید مشترک را در مورد آن پیش برد.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه به زودی اقدامات لازم برای ارتباط با اتاق نیجریه انجام خواهد شد تا بخش خصوصی دو کشور از طریق یک ویدئو کنفرانس تبادل اطلاعات و ظرفیت‌ها را انجام دهند افزود: از دست‌اندرکاران اتاق نیجریه دعوت خواهیم کرد که در کنار هیات تجاری بزرگی برای پیگیری این ظرفیت‌ها به ایران سفر کنند. ما در اتاق ایران از اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های محصولات ایرانی در نیجریه حمایت می‌کنیم.

سلاح‌ورزی افزود: در کنار مذاکرات بخش‌های دولتی تلاش می‌کنیم با همکاران نیجریه‌ای در زمینه مبادلات بانکی و تعیین سازوکار پرداخت‌های مالی به عنوان یکی از موانع مهم توسعه همکاری‌های مشترک، بتوانیم راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای تسهیل مراودات تجاری و بی‌اثر کردن تحریم‌ها پیدا کنیم. مشکل دیگر حمل‌ونقل و کشتیرانی میان دو کشور است که هر دو طرف باید بر حل آن تمرکز کنند.

سفیر نیجریه در تهران نیز با تبریک به حسین سلاح‌ورزی به دلیل انتخاب او به عنوان رئیس اتاق ایران گفت: حجم روابط تجاری ایران با نیجریه کم است و امیدوارم با نقش‌آفرینی این اتاق به ویژه بعد از سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران، دروازه‌های جدیدی برای گسترش روابط تجاری بین ایران و نیجریه باز شود.

او با تأکید بر اینکه با استقرار دولت جدید در نیجریه مسائل مطرح شده از سوی رئیس اتاق ایران با عزم جدی دنبال خواهد شد افزود: ایران ظرفیت‌های مختلفی در حوزه‌های علم و فناوری، نانو تکنولوژی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی دارد و همکاری در این حوزه‌ها می‌تواند به نفع نیجریه و قاره افریقا باشد.

سفیر نیجریه گفت: مسئله اصلی انتقال پول و حمل‌ونقل است که باید برای رفع این موانع فکر کنیم.

او با اشاره به وقفه‌ای که در راه‌اندازی خط پرواز تهران لاگوس پیش آمده بیان کرد: به محض برقراری این پرواز مشکلات حمل‌ونقل تا حد زیادی حل خواهند شد. تصور غلطی در میان تجار نیجریه وجود دارد که نباید به ایران سفر کنند. امیدوارم با تبادل اطلاعات بین اتاق‌های دو کشور این ذهنیت‌ها اصلاح شده و راه برای همکاری‌های بیشتر هموار شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha