۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«قطعی برق» درد مزمن صنایع گلستان | «تولید» تاوان کمبودها را می دهد
بازار گزارش می دهد؛

«قطعی برق» درد مزمن صنایع گلستان | «تولید» تاوان کمبودها را می دهد

گرگان- مسئولان گلستان راهکار رفع کمبود برق را خاموشی یک روز در هفته واحدهای تولیدی می دانند و معتقدند رضایت آنها جلب شده اما صاحبان صنایع ضمن تکذیب این رضایتمندی منتقد چنین مدیریتی هستند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: با وجود وعده های مسئولان در سنوات گذشته، امسال هم واحدهای تولیدی استان به واسطه ناترازی برق تولیدی کشور درگیر خاموشی هستند. مطابق آمارهای مسئولان، حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی تولید برق در کشور داریم به همین دلیل در زمان اوج مصرف، امکان تامین برق خانگی و صنایع با هم میسر نیست و به این ترتیب مدیریت مصرف برای واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی اعمال شده است اقدامی که با تبصره سه ماده سه مصوبه هیأت وزیران در تیرماه ۱۴۰۰ مغایرت دارد زیرا بر اساس این مصوبه شهرک‌های صنعتی از شمول اعمال خاموشی برق معاف هستند.

گذشته از اینها بحث ناترازی برق موضوعی نیست که به یکباره ایجاد شده باشد چراکه پیشتر در برنامه ششم توسعه افزایش ۲۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق دیده شده بود که ظاهرا عملی نشده است. به هر ترتیب تاوان این کاستی را صنایع در شرایط سخت اقتصادی کشور و دقیقا در بازه زمانی که به حوزه تولید تاکید زیاد شده، می دهند.

به باور کارشناسان ایجاد زیرساخت هایی نظیر برق و گاز وظیفه حاکمیت است و دولت نباید مسئولیت این کاستی ها را به دوش بخش خصوصی بگذارد.

چالش صنایع گلستان

مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: در حال حاضر کمبود گاز در زمستان و برق در تابستان به عنوان مانع نیست بلکه چالشی پیش روی صنعت است که در دراز مدت تبدیل به مانع خواهد شد.

حامد مهرزادی ادامه می دهد: اینکه برای تامین برق یا گاز مشترکان خانگی، یک روز کاری صنایع هدر برود بسیار آزار دهنده است چراکه در این مدت به واسطه کمبود زیرساخت ها بسیاری از صنایع استان متضرر شدند.

مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان: در استان تنها صنایع کوچک و متوسط فعال هستند و بنابراین باید تجدید نظری در سیاست های کلان مبنی بر قطعی برق صنایع خُرد و متوسطی مانند گلستان اتخاد شود

او با بیان اینکه تاکنون دولت اقدامی برای جبران خسارت نکرده، می افزاید: این روند با ماده ۲۵ قانون بهبود کسب و کار منافات دارد زیرا بر اساس این قانون اگر برق یا گاز صنایع قطع شود دولت موظف به جبران خسارت های وارده به صنایع است.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست‌ و استراتژی‌ جدیدی در این رابطه تعریف کند، می افزاید: به نظر می رسد با توجه به اینکه در استان تنها صنایع کوچک و متوسط فعال هستند باید تجدید نظری در سیاست های کلان مبنی بر قطعی برق صنایع خرد و متوسطی مانند گلستان با هدف مدیریت مصرف انرژی اتخاد شود.

هرچند که فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع قطعی برق یک روز در هفته را منجر به خسارت تولید و آسیب به اقتصاد استان می دانند اما مدیران متولی درباره قطعی برق ۱۲ ساعته صنایع نظری متفاوت دارند.

قطعی یکروزه برق حاصل درایت است

مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان به خبرنگار بازار، می گوید: قطعی یکروزه برق در هفته حاصل درایت و سیاست وزیرنیروست چراکه در سنوات گذشته این خاموشی ها غیرقابل پیش بینی و بدون اطلاع قبلی انجام می شد.

سید احمد موسوی می افزاید: تمام مشترکان صنعتی کوچک که خارج از شهرک صنعتی هستند به صورت تمام وقت قادر به استفاده از برق هستند و تنها محدودیت برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی است.

«قطعی برق» درد مزمن صنایع گلستان | تولید تاوان کمبودها را می دهد

وی ادامه می دهد: بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت صمت و وزارت نیرو امضا شده صنایع مستقر در شهرک های صنعتی، مشترکان بالای ۵۰۰ مگاوات خارج از شهرک صنعتی و آن دسته از مشترکان خارج از شهرک صنعتی که با شرکت توزیع برق تفاهم دارند در هفته یک روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب برق آنها قطع می شود.

او با بیان اینکه صنایع می توانند این تعطیلی در هفته را جایگزین روز جمعه کنند، می افزاید: صنایع بزرگ از اجرای این سیاست راضی هستند و معتقدند نسبت به سال گذشته امسال ۴۰ درصد بیشتر کار کردند.

برخی مدیران مفهوم تولید را نمی دانند

با وجود اظهار نظر مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان درباره رضایت صنایع از قطعی یک روزه برق در هفته و جایگزینی آن به جای روز تعطیل پایان هفته، رئیس خانه صنعت و معدن گلستان این اظهارات را به شوخی تشبیه می کند و آن را برای صنایع غیرممکن می داند.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان به خبرنگار بازار، می گوید: گویا برخی از مدیران مفهوم تولید را نمی دانند و اقتصاد را بلد نیستند.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان: به ازای هریک روز تعطیلی صنعت، کارکرد ۱۵ روز یک واحد تولیدی را از بین می رود

رمضان بهرامی معتقد است: به ازای هریک روز تعطیلی صنعت، کارکرد ۱۵ روز یک واحد تولیدی را از بین می رود.

وی با بیان اینکه مدیریت استان جوابگوی توسعه گلستان نیست، می افزاید: مسئولان حاضر به تعامل با بخش خصوصی نیستند چراکه نپذیرپند به جای قطعی برق در ساعت ۱۱ ظهر برق صنایع را در ساعت ۱۴ ظهر قطع کنند.

او اضافه می کند: واحد تولیدی که ۱۰۰ کارگر در آن فعال است باید نزدیک به دو میلیارد تومان ماهانه برای حقوق و بیمه کارگران پرداخت کند و راه جبران این هزینه ها از طریق تولید است که با قطعی برق این امکان پذیر نیست.

این سال ها به واسطه برخورد با کمبود زیرساخت هایی مانند برق اغلب مسئولان به استفاده صنایع از سوخت جایگزین در زمان خاموشی تاکید دارند موضوعی که به باور تولیدکنندگان برای خیلی از صنایع غیرممکن است چراکه صرفه اقتصادی ندارد.

استفاده از سوخت جایگزین غیرمنطقی است

یک کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار بازار، می گوید: استفاده از سوخت جایگزین را برای بسیاری از واحدهای تولیدی غیرمنطقی است زیرا مصرف برخی از واحدهای تولیدی استان حدود دو مگاوات است بنابراین برای چنین صنعتی استفاده از سوخت جایگزین اصلاً توجیه اقتصادی ندارد.

ابوالفضل رضایی می افزاید: بسیاری از صنایع استان فصلی است و اعمال سوخت جایگزین برای چنین واحدهای تولیدی صرفه ندارد تا در این مدت کم فعالیت از دیزل ژنراتور برای کار استفاده کنند.

او ادامه می دهد: اینکه زیر ساختی مثل برق یا گاز که ایجاد آن وظیفه حاکمیت بوده و به واسطه عدم سرمایه‌گذاری ابتر مانده را دولت یا مسئولان نباید بر دوش سرمایه‌ گذار بگذارند.

با توجه به اهمیت تولید در اقتصاد استان گلستان و فعالیت صنایع کوچک و متوسط در این منطقه، به نظر می رسد مدیران استانی باید توجه بیشتری نسبت به این بخش داشته باشند تا همین میزان تولید هم در استان از پا نیافتد و امکان توسعه صنعت در اقتصاد استان بیش از گذشته شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      0 0
      بابا گرگان تعطیله ... هنوز که هنوزه شبا آب رو تو بعضی مناطق قطع می کنن ... برید زیر همون پرچم مازندارن دیگه ..این جدا شدنتون چی بود .