۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
بانک‌ها پرداخت تسهیلات به اجاره‌نشینان را تعطیل کرده‌اند
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

بانک‌ها پرداخت تسهیلات به اجاره‌نشینان را تعطیل کرده‌اند

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: هم‌اکنون دو مشکل اصلی در جامعه اعم از معیشت و مسکن وجود دارد که در خصوص معیشت باید تیم اقتصادی دولت پاسخگو باشند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی، در انتقاد نسبت به وضعیت بازار مسکن و بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به رفع بحران تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه، گفت: بنده در این زمینه طرح سوالی از وزیر راه و شهرسازی مطرح کردم چرا که متاسفانه آقای بذرپاش توان خود را بر تامین مسکن به عنوان اصلی‌ترین مساله روز جامعه متمرکز نکرده است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون دو مشکل اصلی در جامعه اعم از معیشت و مسکن وجود دارد که در خصوص معیشت باید تیم اقتصادی دولت پاسخگو باشند و آقای مخبر در چینش این بخش به درستی عمل کند اما در حوزه مسکن، وزیر راه و شهرسازی در راس قرار دارد و باید برای برون‌رفت از این وضعیت تدبیری اساسی بیندیشد.

وی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که مشکل کنونی در این حوزه از داخل وزارت راه و شهرسازی شروع می‌شود چرا که از معاونت‌های مختلف تا سطح مدیران کل این وزارتخانه با یکدیگر هماهنگ نیستند و اصلا انگیزه، جهت‌گیری و تلاشی در خصوص ساماندهی بازار مسکن در آنها مشاهده نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: تاکنون باید سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شد اما در ۱۱ سال گذشته تنها حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است یعنی از زمانی که مسکن مهر تعطیل شده است مشکلات عدیده‌ای در تامین مسکن برای طبقاتی ایجاد است که صاحب خانه نیستند و اگر در گذشته به دنبال خرید مسکن بودند امروز نگران این هستند که در چادر زندگی نکنند و بتوانند هزینه‌های اجاره مسکن را بپردازند و این در حالی است که اگر سال گذشته ۵۰ میلیون تومان برای رهن مسکن پرداخت کرده بودند امسال باید ۱۵۰ میلیون تومان بپردازند.

حاجی دلیگانی بیان کرد: متاسفانه بانک‌ها نیز پرداخت تسهیلات به اجاره‌نشینان را تعطیل کرده‌اند، در این شرایط مستاجران چگونه باید مبلغ رهن مسکن را افزایش دهند؟

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، تاکید کرد: بنده به دلیل وضعیت کنونی بازار مسکن طرح سوالی را از وزیر راه وشهرسازی مبنی بر اینکه در اجرای قانون جهش تولید مسکن و در راستای تحقیق عرضه سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی، پس از گذشت ۲۲ ماه از تصویب این قانون چرا وعده‌های داده شده، محقق نمی‌شود؟ پس از تصویب قانون مذکور، بفرمایید چه تعداد مسکن در ذیل طرح نهضت ملی، اقدام ملی مسکن و یا مسکن مهر تاکنون عرضه شده و چه تعداد مرحله فونداسیون آن به اتمام رسیده است؟ چه تعداد متقاضی واجد شرایط تاکنون ثبت نام کرده‌اند و آورده نقدیشان چه میزان است؟ در اجرای ماده ۴ این قانون، بانک‌ها موظفند که ۲۰ درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. چند درصد از درخواست‌های وزارت راه و شهرسازی از بانک‌ها منجر به اعطای تسهیلات شده است؟ آمار مذکور برای تسهیلات خودمالکی به چه شکل بوده است؟ به استناد ماده ۷ این قانون تاکنون چه تعداد قطعه زمین به متقاضیان طرح‌های حمایتی مسکن اختصاص سافته است؟ همچنین لازم است تا در خصوص میانگین متراژ قطعات واگذار شده و نحوه واگذاری مانند انفرادی و گروهی شفاف‌سازی گردد. در اجرای ماده ۸ قانون جهش تولید مسکن، شورای عالی معماری و شهرسازی و مراجع استانی موظف هستند پرونده‌های تغییر کاربری را تا دو ماه بعد از وصول تعیین تکلیف کنند. میانگین زمان پاسخگویی چه میزان است؟ چند درصد پیشنهادات تایید شده است؟ و عمده علت رد شدن پیشنهادات چیست؟ در اجرای مواد ۹ تا ۱۲ قانون جهش تولید مسکن که بر تامین زمین از راه‌های مختلف تاکید دارد، مساحت زمین تامین شده برای قانون جهش تولید مسکن چقدر است و این مقدار برای ساخت چه تعداد واحد مسکونی و با چه تراکمی کافی است؟ میزان همکاری نهادهای مذکور در بندهای ۹ تا ۱۰ در این خصوص چگونه بوده است؟ براساس ماده ۱۹ این قانون وزارت راه و شهرسازی موظف است هر سه ماه یکبار نسبت به انتشار عمومی و ارائه گزارش مکتوب عملکرد اجرای قانون مذکور به کمیسیون عمران مجلس اقدام نماید. علت عدم اجرای این بند چیست؟ در اجرای ماده ۲۰ قانون مذکور وضعیت ارائه دستورالعمل الگوی اسلامی-ایرانی در شیوه ساخت و سازها چگونه است؟ مطرح کردم.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha