۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
۵۱ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در استان سمنان اجرا شده است
رئیس جهاد کشاورزی سمنان در گفتگو با بازار:

۵۱ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در استان سمنان اجرا شده است

سمنان- قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای ۵۱ هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: ۱۱ هزار هکتار سیستم آبیاری فقط در سال ۱۴۰۱ اجرا شده است.

محمد رضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده برای مقابله با تاثیر خشکسالی و کم آبی در کشاورزی سمنان و ضمن بیان اینکه ۲۳ مورد پروژه آبیاری نوین در هفته جهاد کشاورزی سال جاری در استان مورد بهره برداری قرار گرفت، تاکید کرد: ۱۷۵ میلیارد ریال برای این طرح ها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در همین ایام همچنین شش استخر ذخیره آب نیز در سازمان های کشاورزی استان سمنان مورد بهره برداری قرار گرفت، افزود: برای این طرح ها نیز ۱۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با بیان اینکه لایروبی ۴۵ قنات تا هفته جهاد کشاورزی سال جاری صورت گرفت، گفت: ۱۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این طرح ها هزینه شده تا شاهد ارتقای آبدهی قنوات باشیم.

قاسمی با بیان اینکه جمع کل طرح های عمرانی در حوزه آب کشاورزی استان سمنان که تا هفته جهاد کشاورزی سال ۱۴۰۲ مورد بهره برداری رسیدند، ۸۶ طرح است، گفت: ۳۴۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برای این طرح ها مجموعاً هزینه شده است.

افزایش بهره وری کشاورزی بدون افزایش سطح زیر کشت یکی از مهمترین اولویت های جهاد کشاورزی استان در برهه کنونی است

وی با بیان اینکه شش طرح مرمت و لایروبی قنات با اعتبار ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در استان سمنان اجرا شده است، ابراز داشت: ۱۱ طرح بند سنگی ملاتی با اعتبار ۱۱۶ میلیارد ریال نیز توسط منابع طبیعی صورت گرفته است همچنین شاهد اجرای دو طرح مدیریت هرزاب با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با بیان اینکه حدود یک چهارم یا ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی و باغی استان سمنان به آبیاری نوین مجهز هستند، گفت: ۵۱ هزار هکتار از ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تحت آبیاری نوین قرار دارند.

قاسمی همچنین گفت: توسعه سیستم های آبیاری در زمره اولویت های جهاد کشاورزی استان سمنان محسوب می شود تا جایی که ۱۲ هزار و ۳۳۴ هکتار سامانه آبیاری نوین تنها در سال ۱۴۰۱ در سراسر استان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه آبیاری بارانی و قطره‌ای دو نوع آبیاری تحت فشاری هستند که در استان به عنوان سامانه‌های نوین اجرایی می‌شوند، تاکید کرد: آبیاری غرقابی ۳۵ درصد راندمان دارد در صورتی که آبیاری قطره‌ای ۷۰ و آبیاری بارانی ۹۰ درصد راندمان دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان همچنین گفت: افزایش بهره وری کشاورزی بدون افزایش سطح زیر کشت یکی از مهمترین اولویت های جهاد کشاورزی استان در برهه کنونی است که خشکسالی در تمام استان وجود دارد.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha