۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
استاندارد مهم‌ترین رکن تسهیل تجارت

استاندارد مهم‌ترین رکن تسهیل تجارت

قلاسی، مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی گفت: آشنایی و آگاه بودن صادرکنندگان از استانداردهای کشورهای مقصد باعث افزایش و تسهیل تجارت می‌شود.

به گزارش بازار، فرحناز قلاسی مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی گفت: در بحث صادرات مهم‌ترین رکن اصلی در تجارت استانداردها است؛ یعنی استانداردها ابزار اصلی برای ارزیابی انطباق محصولات در مبدا و مقصد هستند. برای صادرات کالا از کشورمان مهم این است که کشورمقصد ما چه استانداردهایی را مورد استفاده و کاربرد قرار داده است.

قلاسی در ادامه افزود: صادرکنندگان ابتدا باید استانداردهای کشور مقصد را باید شناسایی کنند. در برخی اوقات ملاک کشورهای مقصد استانداردهای خودشان و یا استاندردهای بین المللی و منطقه‌ای مانند اتحادیه اروپا یا استانداردهای کشورهای اسلامی است.

وی گفت: صادر کننده ما باید این استانداردها را شناسایی کند و با اطمینان به اینکه کالای صادر شده مطابق با خواسته مشتری در کشور مقصد است آن را صادر کنند.

در ادامه مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی بیان کرد: صادر کنندگان بخصوص صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید به آلاینده‌ها، باقی مانده سموم و داروهای دامپزشکی توجه کنند ممکن در کشور سم و آفتی استفاده شود که در کشور مبدا ممنوع است یا برعکس.

همچنین قلاسی در پایان با اشاره به نقش دولت به استانداردسازی محصولات صادراتی گفت: وظیفه دولت این است که دلایل برگشت محصولات را مطالعه و شناسایی کند و به دنبال این باشد که بستر را طوری هماهنگ کند که این مشکلات برطرف شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha