۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
افتتاح پنج طرح پتروشیمی تا پایان سال| پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهره برداری می شود
وزیر نفت:

افتتاح پنج طرح پتروشیمی تا پایان سال| پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهره برداری می شود

یاسوج- وزیر نفت گفت: تا پایان سال جاری، پنج طرح پتروشیمی در کشور به بهره‌ برداری می‌ رسد و پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز پس از دو دهه بلاتکلیفی با حضور رئیس جمهور افتتاح رسمی می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، جواد اوجی ظهر دوشنبه در آیین بهره‌ برداری رسمی از طرح پتروشیمی گچساران اظهار کرد: ماهانه یک پروژه بزرگ صنعت نفت برای بهره برداری آماده می شود.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه نفت عزم خود را جزم کرده است، گفت: پروژه‌ های فاز دوم پتروپالایشگاه آبادان، پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی و پروژه‌ های جمع‌ آوری گازهای مشعل از جمله پروژه‌ هایی هستند که در ماه‌ های اخیر به بهره‌ برداری رسیدند.

اوجی اظهار داشت: پتروشیمی گچساران سومین طرح الفین کشور است که پس از چند سال به بهره برداری رسید و گازهای همراه میدان‌ های نفتی در جنوب کشور در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان فرآوری و اتان تولیدی به کارخانه پتروشیمی گچساران ارسال می‌ شود.

وی افزود: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی به وزارت نفت واگذار شد و این رقم در سفر دوم رئیس جمهور به این استان به بیش از دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان می رسد که وزارت نفت متعهد شده این پروژه ها را طبق برنامه جلو ببرد.

اوجی اظهار داشت: حجم نفت در میدان‌ های نفتی موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۲ میلیارد بشکه است و این استان توان تولید روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

وی افزود: وزارت نفت طی دو سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی برای این استان طراحی کرده و براساس برنامه‌ ریزی انجام شده طرح پتروشیمی دهدشت که خوراک آن از پتروشیمی گچساران تامین خواهد شد نیز تا پایان سال آینده به بهره‌ برداری می‌ رسد.

اوجی با بیان اینکه امکان اشتغال کارگران شاغل در پتروشیمی گچساران در سایر طرح‌ های پایین دستی این پتروشیمی ایجاد می شود، گفت: در این پروژه سه هزار نفر اشتغال دارند که قرار است در فاز دوم این پروژه و توسعه میدان‌ های نفتی و گازی موجود در این استان به کارشان ادامه دهند.

وزیر نفت یادآور شد: برای اجرای طرح اقتصادی پتروشیمی گچساران بیش از ۱.۳ میلیارد یورو هزینه شده و جهت اجرای این طرح بیش از ۸۳ درصد بومی و داخل سازی شده و بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha