۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
طرح الگوی کشت کاملا اجرایی نشده است

طرح الگوی کشت کاملا اجرایی نشده است

مدیرکل امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: الگوی کشت تدوین شده ولی چون اعتبار اجرای طرح تخصیص نیافته، به صورت کامل اجرایی نشده است.

به گزارش بازار، علیرضا نیکویی، مدیرکل امور اقتصادی سازمان تات، درباره تدوین الگوی کشت و نظارت بر آن، گفت: وظیفه اجرا بر عهده معاونت زراعت و سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها، وظیفه پیگیری پشتوانه‌های مالی و سیاست‌گذاری بر عهده معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی و وظیفه نظارت بر عهده سازمان تات گذاشته شد.

وی افزود: تدوین الگوی کشت برای سال ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲ توسط سازمان تات انجام شد بخش اجرا و تامین پشتوانه مالی بر عهده معاونت‌های دیگر است که متاسفانه این بخش‌ها به دلیل تامین اعتبار نشدن اجرایی نشد و جهادکشاورزی استان‌ها با وجود اینکه الگوی کشت به آن‌ها ابلاغ شد، اما اینکه چگونه باید آن را اجرا کنند و چگونه به کشاورزان انگیزه دهند، راهکاری نداشتند.

نیکویی اضافه کرد: الگوی کشت علاوه بر تغییر سطوحی که در برخی از محصولات می‌دهد هدف‌گذاری برای افزایش بهره‌وری در واحد سطح کلیه محصولات را دارد که این هدفگذاری در قالب کاروان‌های ترویج الگوی کشت و آموزش سازمان تات است.

به گفته وی اینکه ادعا کنیم الگوی کشت تاکنون توانسته جهت‌ها را تغییر دهد، باید اعلام کنیم که موفق نبودیم، زیرا منابع مالی آن تامین نشده و این طرح به صورت کامل اجرایی نشده است.

نیکویی به مشوق‌ها برای کشاورزان در اجرای الگوی کشت اشاره و تصریح کرد: بخشی از مشوق‌ها توسط وزارت جهادکشاورزی در حال پیگیری است که امیدواریم به نتیجه برسد، کشاورزان اگر رغبت به کاشت محصولی که به آن‌ها پیشنهاد شده نداشته باشند حق دارند، زیرا آن‌ها دیدگاه اقتصادی دارند و باید به آن توجه کنند ما باید شرایط لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم اگر توقع داریم به جای کاشت برخی محصولات که استراتژیک نیستند به سمت کاشت محصولات استراتژیک برویم باید برای کشاورزان مزیت سازی کنیم اگر این اتفاق صورت نگیرد کشاورز هم انگیزه‌ای ندارد.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha