۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بحران آب در ۵۳ درجه| تنش گرمایی شهداد اوج گرفت
گزارش بازار؛

بحران آب در ۵۳ درجه| تنش گرمایی شهداد اوج گرفت

شهداد- دمای هوا در شهداد در حالی چندین روز متوالی به بالای ۵۰ درجه رسیده که مردم همزمان با مشکلات ناشی از کمبود و کاهش فشار آب هم دست و پنجه نرم می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: شهداد در جنوبی ترین نقطه کویر لوت و ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان این روزها دمای بالای ۵۰ درجه را با چاشنی کم آبی تحمل می کند. طی روزهای اخیر دمای هوا در شهداد به ۵۳ درجه هم رسیده است و استمرار کم سابقه گرما در منطقه باعث بروز مشکلاتی نظیر کمبود و افت فشار آب برای ساکنان بزرگترین بخش استان کرمان شده است.

خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی به بزرگترین بحران استان کرمان تبدیل شده و شهداد هم از این شرایط بی نصیب نمانده است که باعث شده مردم برای تامین آب شرب و کشاورزی با چالش مواجه شوند.

مردم شهداد اما این روزها از مشکلات ناشی از کم آبی در گرمای بی سابقه تابستان ۱۴۰۲ گلایه دارند و خواستار رسیدگی مسئولان به این مساله هستند.

با گرم شدن هوا مشکلات مردم در حوزه آب افزایش یافته است. مردم می گویند یا آب نیست یا اگر هم هست فشار آنقدر کم است که پاسخگوی نیازشان نیست.

شهداد هر چند به لحاظ گردشگری و کلوت هایش بیشترین شهرت را دارد اما در حوزه کشاورزی و تولید محصولاتی نظیر مرکبات، سیر، خرما و... هم شهره است.

کمبود آب حتی می تواند به گردشگری منطقه هم آسیب جدی وارد کند چرا که حداقل انتظار گردشگران از یک منطقه گردشگری وجود زیرساخت های مناسب از جمله تامین آب است. مساله ای که این روزها با چالش جدی مواجه است.

علی حسن زاده از ساکنان شهداد با اشاره به دمای بالای ۵۰ درجه به بازار گفت: در این گرما مجبوریم از کولر آبی استفاده کنیم اما به دلیل فشار کم آب استفاده این کولرها پاسخگو نیستند ضمن اینکه تعرفه بالای آب و برق باعث می شود در پایان ماه با فیش های سنگین آب و برق مواجه شویم.

وی ادامه داد: مشکل کمبود آب مختص این روزها نیست و سال های گذشته هم این مشکل وجود داشته است از مسئولان می خواهیم برای این وضعیت چاره اندیشی کنند.

رضا قربانی از کشاورزان شهداد هم به بازار چنین گفت: در شهر شهداد یک چاه تلمبه آب کشاورزی به اسم چاه بحران وجود دارد. وضعیت آب و هوای شهداد به شدت گرم است و بالای ۵۲ درجه گزارش شده است. لازم است این چاه راه اندازی و تحویل کشاورزان شود تا از بحران به وجود آمده فاصله بگیریم. از مسئولان می خواهیم که برای راه اندازی این چاه اقدام کنند.

مریم رحیمی هم در گفتگو با بازار با اشاره به قرار داشتن گرم ترین نقطه کره زمین در شهداد اظهار کرد: در فصل تابستان دمای بالای ۵۲ درجه را شاهد هستیم. فیش آب و برق با هزینه بالا صادر می شود می طلبد مسئولان در مورد این هزینه ها در منطقه گرمسیر شهدا تجدید نظر کنند.

گرمای بی سابقه طی ۲۰ سال گذشته

بخشدار شهداد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس اعلام هواشناسی گرمای امسال در ۲۰ سال گذشته بی سابقه است. در سال های گذشته ممکن بود دمای هوا یک الی دو روز آن هم در اواسط تابستان به بالای ۵۰ درجه برسد اما امسال اوج گرما به ابتدای تابستان منتقل شده و استمرار دارد.

رضا اعتماد ادامه داد: شرایط کنونی خاص و غیرمترقبه محسوب می شود، این مساله باعث شده که خدمت رسانی از جمله در حوزه آب از روال سال های گذشته خارج شود.

اعتماد بیان کرد: گرمی هوا رابطه مستقیمی با مصرف آب دارد و میزان مصرف را بسیار بالاتر می برد. امسال مخازنی که سال های گذشته برای مصرف آب شهرداری ها از جمله شهر شهداد پیش بینی شده بود توان پاسخگویی به این حجم از مصرف را نداشتند.

وی در خصوص کاهش فشار آب اظهار کرد: اداره آب تلاش کرد که بتوانیم به صورت عادلانه خدمت رسانی را ادامه دهیم. یکی از تدابیر اندیشیده شده برای دسترسی مردم به آب این است که فشار شبکه آب شهداد تنظیم شده است. هزینه های زیادی برای نصب شیرهای فشار شکن در شبکه آب انجام شده تا فشار تنظیم شود تا همه بتوانند یک حداقل آب را در اختیار داشته باشند.

بخشدار شهداد گفت: برای دراز مدت به دلیل اینکه با تغییر اقلیم مواجه هستیم و ممکن است این شرایط در سال های آینده تکرار شود پیش بینی تولید آب بیشتری را برای مصرف آب شهر مدنظر داریم.

بخشدار شهداد: برای تابستان سال آینده یک چاه عمیق برای مصرف آب شهداد به مجموعه چاه ها اضافه می کنیم؛ اعتبار لازم برای این منظور پیش بینی شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است

وی عنوان کرد: برای تابستان سال آینده یک چاه عمیق برای مصرف آب شهداد به مجموعه چاه ها اضافه می کنیم؛ اعتبار لازم برای این منظور پیش بینی شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

تولید ۴۰ لیتر آب در ثانیه در شهداد

اعتماد بیان کرد: در حال حاضر هم به اندازه نیاز استاندارد مشترکان در شهداد در حال تولید آب هستیم. تولید چاه های شهداد در حال حاضر ۴۰ لیتر در ثانیه است که متناسب با نیاز و سرانه مصرف تعداد مشترکان آب در شهداد است.

بخشدار شهداد ادامه داد: امسال شرایط ویِژه ای با استمرار دمای بالای ۵۰ درجه آن هم در ابتدای تابستان ایجاد شده است.

فرسودگی ۷۰ درصدی شبکه آبرسانی شهداد

وی در خصوص فرسودگی ۷۰ درصدی شبکه آبرسانی شهداد گفت: این ۷۰ درصد شامل شبکه اصلی، فرعی و مویرگی می شود. بخش زیادی از شبکه اصلی (حدود سه کیلومتر) بازسازی شده است.

اعتماد بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای شبکه آبرسانی در شهر شهداد در سال ۱۴۰۲ دیده می شود البته نه به صورت یک جا؛ چرا که ما با محدودیت اعتباری مواجه ایم. بخشی از این اعتبار در سال گذشته صرف بهسازی شبکه اصلی شد و مابقی اعتبارات سال به سال با مساعدت فرماندار کرمان در کمیته برنامه ریزی دیده می شود. امیدواریم این روند تسریع یابد.

بخشدار شهداد: قول حفر چاه را برای امسال گرفته ایم و بخشی از شبکه هم امسال بازسازی می شود

وی با اشاره به اینکه هنوز توزیع اعتبارات سال ۱۴۰۲ انجام نشده است، افزود: این هفته یا هفته آینده بحث توزیع اعتبارات انجام می شود.

بخشدار شهداد عنوان کرد: رایزنی ها با نمایندگان مجلس و مسئولان استانی انجام و قول مساعدت داده شده است. امیدواریم بتوانیم بازسازی بخش زیادی از شبکه آبرسانی شهداد را انجام دهیم. قول حفر چاه را برای امسال گرفته ایم و بخشی از شبکه هم امسال بازسازی می شود.

کشاورزان برای راه اندازی «چاه خشکسالی» نماینده معرفی کنند

اعتماد در خصوص احداث چاه تلمبه آب کشاورزی هم گفت: در شهر شهداد یک حلقه چاه تحت عنوان «چاه خشکسالی» وجود دارد که قرار است در شرایط بحران با مدیریت بخشداری به امداد کشاورزان بیاید. برای راه اندازی چاه نیاز است یک نفر از کشاورزان شهداد به عنوان نماینده این قشر پیشقدم شود و چاه را راه اندازی کند.

وی ادامه داد: چاه یکسری تاسیسات دارد و برای راه اندازی نیاز به یکسری تعمیرات جزئی دارد. در این زمینه با جهاد کشاورزی شهداد مکاتبه کرده ایم و اعلام کردیم که نماینده کشاورزان را معرفی کنند تا بتوانیم چاه را به مدار بیاوریم.

بخشدار شهداد اظهار کرد: مکاتبات در این زمینه با کشاورزان و شورای آب شهداد انجام شده است به محض معرفی نماینده کشاورزان، به آب منطقه ای برای گرفتن سهمیه گازوئیل معرفی شوند و همکاری های لازم برای به مدار آوردن چاه را انجام می دهیم.

وی در خصوص تعرفه برق و صدور قبوض سنگین در شهداد گفت: در حال حاضر تعرفه برق شهداد در رده گرمسیری نوع دو قرار دارد. برای اینکه مردم از تعرفه های ارزان تری بهره مند شوند لازم است که داده های هواشناسی در یک بازه زمانی طولانی مدت به وزارت نیرو ارجاع داده شود. وزارت نیرو بر اساس فرمولی که دارد تصمیم می گیرد که هر منطقه جزو کدام یک از دسته بندی های مناطق گرمسیر قرار بگیرد.

مردم شهداد از ابتدای تابستان ۱۴۰۲ با شروع گرمای بی سابقه با بحران آب مواجه شده اند و بیشترین مشکلات را در زمینه تامین آب تجربه کرده اند. شهداد تابستان های گذشته دمای بالای ۵۵ درجه را هم تجربه کرده است و امسال هم با توجه به آغاز زودهنگام گرمای شدید تکرار این دما دور از انتظار نیست. در چنین شرایطی شهداد مسلما با سرانه مصرف آب بالایی برای رفع مشکلات گرمای شدید مواجه است. نیاز است مسئولان برای رفع مشکلات مردم این منطقه محروم راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت را هر چه سریعتر اجرایی کنند.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha