۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
توسعه ایلام از «راه» می گذرد
یادداشت؛

توسعه ایلام از «راه» می گذرد

ایلام- «توسعه ایلام نیازمند توجه به راه های استان است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای ایلام برای رسانه بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: راه‌های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند، به گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد، از طرفی دیگر راه‌ها مهم‌ترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه‌ای به حساب می‌آیند و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه‌های مناسب چندین برابر می‌شود و دروازه‌های پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد.

امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت و نیاز انسان‌ها به مسافرت و تجارت باعث شده تا امنیت و اهمیت راه‌ها از دغدغه‌های اصلی و مهم باشد، اما متاسفانه برخی از راه‌ها و جاده‌ها در اقصی نقاط کشور، سلامتی و امنیت کافی را برای مسافرانشان ایجاد نمی‌کنند.

مشکلات راه‌های مواصلاتی ایلام

استان ایلام هم یکی از استان‌هایی است که در بحث راه‌ها مشکلات عدیده‌ای دارد و تا به امروز در بحث راه‌های آن اقدامات موثر صورت نگرفته است که همین امر موجب شده این استان با مشکلات متعددی برای اقتصاد، پیشرفت، بیکاری، فقر، تصادفات و.... دست و پنجه نرم کند.

توسعه راه‌های ایلام می‌تواند به رونق و ارتقای وضعیت اقتصادی، فرهنگی، رفع بیکاری و موضوعات اجتماعی کمک شایانی کند؛ یقینا مرز مهران فرصت بسیار طلایی است برای برون رفت استان ایلام از بن بست اقتصادی، چرا که مرز بین المللی مهران باعث شده که روزانه علاوه بر ترانزیت کالا به عنوان دروازه زائران عتبات تبدیل شود

مشکلات ‌راه‌های مواصلاتی در استان ایلام در حالی است که این استان به علت برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی با عتبات عالیات سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگری از اقصی نقاط دنیا می‌باشد، که بدون شک عدم استاندارد بودن راه‌های ارتباطی در این استان مشکلات و خسارت بسیاری را برای زائران، گردشگران و مردم استان به دنبال دارد.

توسعه ایلام از «راه» می گذرد

به گفته کارشناسان توسعه راه‌های ایلام می‌تواند به رونق و ارتقای وضعیت اقتصادی، فرهنگی، رفع بیکاری و موضوعات اجتماعی کمک شایانی کند؛ یقینا مرز مهران فرصت بسیار طلایی است برای برون رفت استان ایلام از بن بست اقتصادی، چرا که مرز بین المللی مهران باعث شده که روزانه علاوه بر ترانزیت کالا به عنوان دروازه زائران عتبات تبدیل شود و توسعه راه‌های ارتباطی می‌تواند نقش چشم‌گیری در محق شدن این امر داشته باشد.

دلایل عدم توسعه راه‌های ارتباطی استان

مهمترین دلیل عدم توسعه راه‌های ارتباطی استان ایلام هزینه بالای ساخت راه، نبود سرمایه گذار، عدم برنامه ریزی صحیح، بی‌توجهی مسئولان و کوهستانی بودن راه‌های استان است که همین امر باعث شده هر کیلومتر راه سازی در استان به طور میانگین چندین برابر استانهای دیگر برآورد شود.

از این رو برای بهسازی و توسعه راه‌های ارتباطی استان اقداماتی از قبیل تدوین یک برنامه بلند مدت برای دست یافتن به هدف فوق، پیاده کردن یک فرآیند سیستماتیک و علمی مبتنی بر تجارب و سوابق گذشته، جذب سرمایه گذار و تخصیص اعتبار لحاظ کرد

از دیگر دلایلی که موجب شده در بحث راه‌های ارتباطی استان مشکلات بسیاری داشته باشیم می‌توان به وجود نقاط حادثه خیز متعدد در جاده‌های استان، آسفالت‌های بی کیفیت و کم دوام، زیر سازی‌های نامناسب و غیراستاندارد، نبود یا کمبود تابلوهای هشدار دهنده و چشمک زن، خط کشی‌ها نامناسب، وجود شانه‌های خاکی غیر استاندارد، نبود یا کمبود دور برگردان‌های استاندارد، وجود دست اندازها یا سرعت گیرهای غیر استاندارد و دارای اشکال و ارتفاع گوناگون، اطاله ساخت برخی پروژه‌ها، غیر مهندسی بودن برخی پروژه‌ها اشاره کرد که همواره باعث بروز حوادث ترافیکی و تخریب زود هنگام روکش آسفالت جاده‌ها در راه‌های مواصلاتی این استان است.

ضرورت بازسازی راه‌های مواصلاتی

همه می‌دانیم که در بین استان‌های کشور، ایلام یکی از استان‌های مهم به لحاظ ساختار کشاورزی، دامپروری، اقتصادی، گردشگری، تاریخی و زیارتی است که هر ساله به ویژه در ایام اربعین بیشترین آمار تردد و سفرها را به خود اختصاص می‌دهد که همین عامل ضرورت توجه اساسی و آینده نگرانه را به جاده‌ها و راه‌های استان می‌طلبد.

از این رو برای بهسازی و توسعه راه‌های ارتباطی استان اقداماتی از قبیل تدوین یک برنامه بلند مدت برای دست یافتن به هدف فوق، پیاده کردن یک فرآیند سیستماتیک و علمی مبتنی بر تجارب و سوابق گذشته، جذب سرمایه گذار و تخصیص اعتبار لحاظ کرد.

بهسازی و استانداردسازی و همچنین ساخت آزادراه و بزرگراه نیز از دیگر نیازهای حوزه حمل و نقل و راهسازی استان ایلام هستند که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرند.

راه های ارتباطی همچنان پاشنه آشیل توسعه استان ایلام هستند که باید در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گیرند.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha