۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
رابطه تجاری ترکیه با آفریقا ۴۰ برابر ایران است
نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افریقا:

رابطه تجاری ترکیه با آفریقا ۴۰ برابر ایران است

ارتباط تجار ایرانی با شرق آفریقا داخل تحریم‌ها بوده و از طرفی رقبای ما هم رقبای کوچکی نیستند؛ مانند ترکیه که الان ۴۰ برابر ما با آفریقا ارتباط تجاری دارد.

به گزارش بازار، محمدرضا فقیهی نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا درباره ظرفیت‌شناسی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در قاره آفریقا اظهار کرد: دولت سیزدهم بعد از سال‌ها، اولین دولتی است که عملاً می‌خواهد در آفریقا کاری انجام دهد.

وی افزود: قاره آفریقا که معروف به قاره سبز و قاره قرن بیست و یکم است، به دلایل مختلف اذهان جوامع مختلف را به خود جلب کرده و عملاً اقتصاد جهانی را وابسته به خودش کرده است.

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا تصریح کرد: متأسفانه با وجود منابع عظیم معدنی و وضعیت توپوگرافی بسیار خوبی که این قاره دارد؛ اما ما خیلی دیر به قاره آفریقا مجدداً توجه کردیم.

فقیهی با بیان اینکه رابطه ایران و شرق آفریقا برعکس مناطق دیگر آفریقا یک سابقه تاریخی و تجاری و فرهنگی گسترده‌ای است گفت: تعداد زیادی از شیرازی‌ها از نیمه قرن دهم میلادی به این منطقه مهاجرت کردند، به‌مرور در شرق آفریقا یک امپراتوری تشکیل دادند که بعدها تا شمال و جنوب آفریقا هم پیش رفت و فرهنگ مخلوطی از شیرازی‌ها و آفریقایی‌ها به نام فرهنگ «آفرو شیرازی» به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: شیرازی‌ها از قرن دهم در آفریقا مستقر شدند و تا اواخر قرن پانزدهم هم ۷۰ درصد تجارت آفریقا در اختیار ما بود و با وجود این روابط تاریخی و قومی گسترده؛ اما الان تجارت ما در آفریقا ۰. ۰۷ صدم درصد است.

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با بیان اینکه کشور کنیا و اوگاندا تحت‌تأثیر فرهنگ شیرازی آفریقایی هستند و این قرابت‌ها فعالیت ما را در این کشورها سرعت می‌بخشد گفت: ما باید به دورانی برگردیم که در این قاره بستر فرهنگی و اجتماعی داشتیم.

فقیهی تصریح کرد: ارتباط تجار ایرانی با شرق آفریقا به لحاظ پولی و بانکی، ارزی، حمل‌ونقل هوایی و دریایی، بیمه‌ای و گارانتی در داخل تحریم‌ها بوده و از طرفی رقبای ما هم رقبای کوچکی نیستند به‌طوری‌که کشور ترکیه الان ۴۰ برابر ما با آفریقا ارتباط تجاری دارد.

وی با بیان اینکه عمده تجارت ما با آفریقا از طریق خود ایران انجام نمی‌شود گفت: محصولات ما از دبی و استانبول تغییر سند پیدا می‌کنند؛ یعنی باید گواهی مبدأ آن‌ها تغییر کند و از طرف دیگر شرکت‌هایی هم که کار می‌کنند یک دفتر در خارج از ایران دارند؛ اما همه این‌ها فقط هزینه را بالا می‌برد و سود را کاهش می‌دهد.

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا اظهار کرد: در حال حاضر چین با قاره آفریقا روابط تجاری دارد و حتی اتحادیه اروپا هنوز هم سیاست‌های استعماری خود را در این قاره پیاده می‌کند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران و آفریقا «طرح تجارت متقابل» را در ۲۰۰ صفحه تهیه کرد و به سازمان توسعه تجارت تحویل داد گفت: صندوق ضمانت صادرات در آفریقا بانک‌هایی دارد؛ اما الان این بانک‌ها به‌خاطر تحریم‌ها فعال نیستند و نمی‌توانند ضمانت صادرات طرف آفریقایی را انجام دهند.

فقیهی استفاده از ارز دیجیتال و برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و همایش‌های آنلاین را در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های قاره آفریقا مؤثر دانست و پیشنهاد کرد.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha