۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
چرا خودروسازان تمایل به تولید محصولات گازسوز ندارند؟| بررسی مصرف بنزین خودروها در دنیا
بازار گزارش می دهد

چرا خودروسازان تمایل به تولید محصولات گازسوز ندارند؟| بررسی مصرف بنزین خودروها در دنیا

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار بازار گفت: خودروسازان مدعی هستند که در برنامه های فروش علیرغم ارائه محصولات گازسوز، مشتریان ثبت تقاضا خودروهای بنزینی را دارند.

بازار؛ گروه خودرو: افزایش مصرف بنزین و عدم تولید خودروهای کم مصرف در داخل کشور، فقط ابزار قیمتی را به عنوان راه حل نهایی در اختیار دولت و متولیان انرژی قرار می دهد. مصوبه ای در صنعت خودرو وجود دارد که براساس آن خودروسازان باید سالانه «پنج درصد» کاهش مصرف سوخت را برای محصولات تولیدی خود ایجاد کنند. با گذشت حدود ۱۶ سال از مصوبه مذکور، کاهش مصرف سوخت قابل توجهی در محصولات خودروسازان مشاهده نمی شود. این درحالی است که با شایعات احتمالی افزایش قیمت بنزین، کارشناسان و دولتمردان بدون در نظر گرفتن منابع مالی و زیرساخت ها به دنبال تولید و افزایش تیراژ خودروهای برقی و گازسوز می روند. فقدان تعریف «سبد سوختی» برای صنعت خودرو منجربه ناترازی مصرف بنزین شده است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود: خودروسازان مدعی هستند که در برنامه های فروش علیرغم ارائه محصولات گازسوز، مشتریان ثبت تقاضا خودروهای بنزینی را دارند. بنابراین به دلیل عدم تقاضا خودروهای گازسوز تمایلی به افزایش تیراژ وجود ندارد

خودروسازان تمایل به تولید خودروهای گازسوز ندارند

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در خصوص عدم افزایش تیراژ خودروهای گازسوز در صنایع خودروسازی به خبرنگار «بازار» گفت: خودروسازان مدعی هستند که در برنامه های فروش علیرغم ارائه محصولات گازسوز، مشتریان ثبت تقاضا خودروهای بنزینی را دارند. بنابراین به دلیل عدم تقاضا خودروهای گازسوز تمایلی به افزایش تیراژ وجود ندارد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه قراردادی میان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ایران خودرو برای حمایت از تولید خودروهای گازسوز وجود داشت، بیان کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد این قرارداد جهت حمایت از تولید خودروهای گازسوز با پرداخت یارانه به ایران خودرو از سال ۱۳۹۸ تا کنون ادامه دارد. البته این حمایت فقط به خودروهای پر مصرف مانند تولید وانت ها و تاکسی ها منوط می شود.

وی افزود: با مشورت خودروسازان پیشنهادی به دولت مبنی بر لغو طرح ترافیک و عوارض مالیات خودروهای گازسوز جهت ترغیب مشتریان برای خرید ارائه شده است.

این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به عدم چشمگیر بودن قیمت بنزین در سبد هزینه خانوار به خبرنگار «بازار» توضیح داد: با توجه به عدم اختلاف چشمگیر قیمت بنزین و سی ان جی، مشتریان تمایل به خرید خودروهای گازسوز ندارند. این مساله سبب شده است که قطعه سازان خودروهای گازسوز با چالش های اقتصادی مواجه باشند. اگر دولت طرح تشویقی مشتریان را اجرا و تکلیفی برای اختصاص ۲۰ درصدی خودروسازان به تولید محصولات گازسوز داشته باشد، چالش اقتصادی زنجیره تامین نیز مرتفع می شود.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» در خصوص بالاترین آمار تولید خودروهای گازسوز در کشور، گفت: سال ۱۳۸۹ خودروسازان حدود ۴۷۴ هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز راهی بازار کردند که از آن سال تا کنون این رکورد تولید شکسته نشده است. شاید بهتر باشد دولت برای توسعه سبد سوختی برنامه خودروهای وارداتی را معطوف به محصولات گازسوز کند.

چرا خودروسازان تمایل به تولید محصولات گازسوز ندارند؟| مصرف بنزین خودروها در دنیا چقدر است؟

صنعت خودرو و اقتصاد پیشرفته تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت خودروهای سواری دارد، در کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی خودروهای تولید می شود که مصرف سوخت آن ها از ۴.۲ تا ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است

مقایسه مصرف سوخت خودروهای داخلی با بازارهای جهانی

رشد تولید خودروهای کم مصرف از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ خودروهای کم مصرف در بازارهای جهانی با افزایش فروش ۱۰ درصدی را تجربه کردند. در این بازه زمانی متوسط مصرف سوخت خودروها سواری در بازارهای جهانی ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بود. اما از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ مصرف متوسط سوخت خودروها در بازارهای جهانی به ۵.۲ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش رسید. تب و تاب تولید خودروهای هیبریدی و برقی از سال ۲۰۲۰ تا امروز به متوسط مصرف متوسط سوخت در بازارهای جهانی ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر شد.

صنعت خودرو و اقتصاد پیشرفته تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت خودروهای سواری دارد، در کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی خودروهای تولید می شود که مصرف سوخت آن ها از ۴.۲ تا ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. هرچند که سبد سوختی این کشورها به سمت خودروهای برقی معطوف شده است، اما همچنان تمایل مشتریان به خرید خودروهای بنزینی با حجم و تعداد سیلندر بالا وجود دارد.

در کشورهای مانند آمریکا، کانادا و استرالیا خودروهای تولید می شود که مصرف سوخت آن ها ۷ تا ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. معمولا خودروهای عرضه شده در این کشورها از حجم موتور و سیلندر بالاتر از ۲ لیتر، وزن بیشتر از ۱.۵ تن و ابعاد بزرگتر برخوردار هستند.

در کشورهای مانند ترکیه و هند که دارای اقتصاد نوظهر و صنعت خودرو نوپا هستند، مصرف سوخت خودروها ۵.۶ تا ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مشتریان در این بازارها نسبت به دو بازار قبلی، تمایلی به استفاده از خودروهای برقی نداشته و به دنبال محصولات کم مصرف با ضریب آلایندگی پایین هستند.

آژانس های بین المللی و سازمان های حفاظت از محیط زیست در سراسر دنیا با استناد به استاندارد WLTP خودروسازان بزرگ را مجبور به کاهش ۳.۴ درصدی مصرف سوخت در سال جاری کردند. همزمان با افزایش فشارهای بین المللی برای اجرا و رعایت استانداردآلایندگی یورو۷ حدود ۲۰ کشور تغییری در روند سبد سوختی خود داشتند.

بررسی های اخیر خبرنگار «بازار» نشان می دهد که مصرف سوخت خودروهای سواری در داخل کشور ۷ تا ۸.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است، این درحالی است که ترکیه به عنوان رقیب صنعت خودرو ایران محصولاتی با مصرف سوخت کمتر دارد. شاید فقدان استراتژی در تدوین سبد سوختی برای خودروسازان یا کم توجهی متولیان انرژی به مشتریان سبب افزایش مصرف بنزین در کشور شده است.

چرا خودروسازان تمایل به تولید محصولات گازسوز ندارند؟| مصرف بنزین خودروها در دنیا چقدر است؟

براساس آخرین آمار از بازارهای جهانی ۴۱.۳ درصد از خودروها بنزینی، ۲۰.۵ درصد گازوئیلی، ۱۹.۴ درصد هیبریدی، ۸.۶ درصد پلاگین هیبرید، ۷.۶ درصد الکتریکی و ۰.۵ درصد گاز طبیعی است

نگاهی به سبد سوختی در دنیا

خودروسازان بزرگ در دنیا سبد سوختی محصولات خود را میان محصولات بنزینی، گازوئیلی، هیبریدی، پلاگین هیبرید، الکتریکی و گاز طبیعی تقسیم کردند. براساس آخرین آمار از بازارهای جهانی ۴۱.۳ درصد از خودروها بنزینی، ۲۰.۵ درصد گازوئیلی، ۱۹.۴ درصد هیبریدی، ۸.۶ درصد پلاگین هیبرید، ۷.۶ درصد الکتریکی و ۰.۵ درصد گاز طبیعی است. با این تفاسیر خودروسازان داخلی با گذشت بیشتر از نیم قرن از سابقه این صنعت چه سبد سوختی را تعریف کردند.

خودروسازان داخلی طی یک دهه گذشته چه مقدار کاهش مصرف سوخت توام با کاهش آلایندگی ایجاد کردند؟ متاسفانه تولیدکنندگان برای فرار از پاسخ این سوال بارها به نگارنده این مطلب گفتند که به دلیل جبر تحریم ها امکان توسعه پیشرانه ها یا ساخت پلت فرم های جدید برای توسعه سبد سوختی وجود ندارد.

کد خبر: ۲۳۱٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha