۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۸
دریافت وام آسان می شود!| اضافه شدن سهام، اموال، زمین های مزروعی و دارایی ها به وثایق بانکی
گزارش «بازار» از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس

دریافت وام آسان می شود!| اضافه شدن سهام، اموال، زمین های مزروعی و دارایی ها به وثایق بانکی

کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی لایحه برنامه هفتم با هدف توسعه وثایق بانکی، علاوه بر املاک، زمین های کشاورزی، سهام، برندها، دارایی و اموال متقاضیان را به وثیقه های بانکی برای تسهیل اخذ وام اضافه کرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانکها درحالی برای پرداخت وام های خرد، مشتریان را ملزم به داشتن ضامن های معتبری چون فیش حقوق کارمندان، ارایه چک، سفته و ... همچنین برخورداری متقاضیان وام های سنگین و نسبتا سنگین از تضامین نظیر املاک ارزشمند و پشتوانه مالی قوی می کند که اکنون قرار است دامنه این وثایق در راستای تسهیل امور متقاضیان برای دریافت وام و تسهیلات بیشتر شود.

به طوریکه در برنامه لایحه هفتم توسعه، دارایی ها، سهام، اموال، زمین های کشاورزی، برندها اقتصادی و ... نیز به عنوان پشتوانه های مالی قوی به تضامین پرداخت وام و تسهیلات بانکی اضافه شده است.

پرداخت وامهایی که بانکها این روزها به دلیل فاصله عمیق بین نرخ تورم و سود بانکی از آن گریزانند و به هر بهانه ای نمی خواهند پول از سیستم بانکی در قالب وام یا تسهیلات خارج شود، چرا که عایده چندانی برای آنها ندارد. موضوعی که در این شرایط تورمی اگر همین منابع را در بازارهای غیررسمی از طریق سفته بازی بکار گیرند، سود سرشاری را کسب خواهند کرد. هر چند چنین اقدامی یعنی ورود بانکها به بنگاهداری و سرمایه گذاری های سود آور متاسفانه آنها را از انجام وظایف تعریف شده خود دور کرده است، اما با توسعه دامنه وثایق بانکی می توان امیدوار شد که مسیر دریافت تسهیلات برای متقاضیان هموار می شود.

بانکها برای جلوگیری از ضرر و زیان و بیم از احتمال معوق شدن منابع سعی می کنند به بهانه های مختلف به نوعی بی خیال پرداخت وامهای خرد شوند، یا اینکه ضمانت و وثایق وام گیرنده باید آنقدر قوی و ارزشمند باشد که بانک با خاطری آسود اقدام به ارایه وام و تسهیلات به متقاضیان کند

درخواست وثایق سفت و سخت با هدف نپرداختن وام به متقاضیان!

البته خیلی از بانکها با هدف نپرداختن وام به متقاضیان، موانع زیادی را بر سر راه آنها قرار می هند. به طور مثال پرداخت وام تا زیر ۱۰۰ میلیون تومانی که قرار بود از طریق اعتبار سنجی و بدون ضامن انجام شود، اما این اقدام فقط محدود به کسانی شد که خودشان کارمند هستند و شرایط لازم را برای دریافت چنین وامی به خوبی دارند. در مقابل کسانی که متقاضی واقعی دریافت وام بوده و یا هستند به دلیل ایجاد موانع زیاد و سفت و سختی که بانکها برای داشتن تضامین جلو پای آنها می گذارد، نمی توانند به چنین وامی دست یابند.

به طور مثال یکی از موانع، ضرورت داشتن بی چون و چرای متقاضیان وام تا ۱۰۰ میلیون تومانی از ۲ ضامن های معتبر کارمند رسمی دولت است این کارمندان ضمن قبول ضمانت، باید در بانکی که متقاضی درخواست وام کرده است نیز حساب داشته باشند. مورد دیگر نداشتن سابقه بد حسابی یا عدم اعتبار لازم وام گیرنده در سیستم بانکی است. در چنین شرایطی بانکها برای جلوگیری از ضرر و زیان و بیم از احتمال معوق شدن منابع سعی می کنند به بهانه های مختلف به نوعی بی خیال پرداخت چنین وامهایی شوند، یا اینکه وثایق وام گیرنده آنقدر قوی و ارزشمند باشد که بانک با خاطری آسود اقدام به ارایه وام و تسهیلات به متقاضیان کند.

توسعه دامنه وثایق در برنامه لایحه هفتم اقدامی است تا وام گیرنده بتواند اموال، دارایی، زمین های کشاورزی، سهام و ... را ضامن یا وثیقه دریافت وام از سیستم بانکی کند، با این وجود بانکها ملزم شده اند علاوه بر تضامین موجود از وثایق جدید نیز برای ارایه وام و تسهیلات به متقاضیان استفاده کنند

توسعه دامنه وثایق بانکی در لایحه برنامه هفتم

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» راجع به چگونگی پرداخت وام و تسهیلات به متقاضیان در بررسی این برنامه، اظهارداشت: مجلس در بررسی این لایحه توجه خاصی برای تسهیل امور متقاضیان وام و تسهیلات بانکی کرده است. نمونه آن توسعه دامنه وثایق در برنامه هفتم است تا وام گیرنده بتواند اموال، دارایی، زمین های کشاورزی، سهام و ... را ضامن یا وثیقه دریافت وام از سیستم بانکی کند. با این وجود بانکها ملزم شده اند علاوه بر تضامین موجود از وثایق جدید نیز برای ارایه وام و تسهیلات به متقاضیان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دریافت وام و تسهیلات با توسعه دامنه وثایق بانکی در برنامه هفتم توسعه آسان می شود، افزود: برخی تسهیلات بگیران قبلا فقط می توانستند املاک خود را وثیقه دریافت وام های سنگین کنند، اما اکنون در برنامه هفتم توسعه تلاش شده است تا این وثیقه فقط محدود به ملک نشود بلکه بانکها تمام اموال و دارایی و... وام گیرنده را در قالب ضمانت برای پرداخت وام به عنوان توثیق قبول کنند. علاوه بر این موضوع ما هم اکنون طرح جدید «تأمین مالی تولید و زیرساخت ها» را به عنوان روش های جدید تأمین مالی تولید دنبال می کنیم که بتوان در این مسیر نیاز مردم به وام و تسهیلاتی که به ترقی تولید و رشد اقتصاد کشور کمک می کنند را به صورت قانون دربیاوریم.

یکی از کارهایی که در لایحه برنامه هفتم مورد توجه است افزایش سن بازنشستگی است به گونه ای که با اجباری کردن آن تبعاتی را به دنبال نداشته باشد، البته دولت در ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای زنان را ۵۳ سال و برای مردان ۵۶ سال تعیین کرده بود که مجلس آن را رد کرد

پیگیری طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه

عضو کمیسیون تلفیق بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی به بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان و تقویت صندوقهای بازنشستگی نیز اشاره کرد و افزود: طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین در برنامه هفتم توسعه کشور پیگیری می‌شود از طرفی نیز یکی از کارهایی که در لایحه برنامه هفتم مورد توجه است موضوع افزایش سن بازنشستگی است به گونه ای که با اجباری کردن آن تبعات و مسائل اجتماعی را به دنبال نداشته باشد. البته دولت در ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای زنان را ۵۳ سال و برای مردان ۵۶ سال تعیین کرده بود که در کمیته با این موضوع مخالفت شد.

قادری افزود: در بحث بازنشستگی نیز به دولت پیشنهاد شده است چنانچه یک دستگاه یا سازمانی که دارای نیروی مازاد است در راستای چابک سازی و اینکه صندوق های بازنشستگی نیز دچار مشکل نشوند، منطقی این است که نیروهای اضافه خود را برای چند سال آخر خدمت به سازمان یا دستگاهایی که به نیرو نیاز دارد منتقل کند. اما در این میان دستگاههای پذیرنده می گویند؛ چنین موضوعی باعث ایجاد مشکلات برای پرداخت پاداش آخر خدمت خواهد شد که این موضوع همچنان نیاز به بحث و بررسی و کار کارشناسی دقیق دارد. البته در کمیته نظام اداری و صندوق‌ها با پیشنهاد محاسبه حقوق بازنشستگی براساس میانگین ۵ سال آخر حقوق افراد بازنشسته مخالفت شده است و بر این اساس پیشنهاد تعیین سنوات همان بر اساس ۲ سال آخر به کمیسیون اعلام شده است.

بنا به این گزارش، هر چند در لایحه برنامه هفتم توسعه تلاش شده است تا در راستای رونق بخش تولید، وثایق جدیدی به وثیقه های موجود بانکی برای دریافت وام اضافه شود تا متقاضیان بتوانند به راحتی از سیستم بانکی وام و تسهیلات اخذ کنند، اما معلوم نیست همراهی سیستم بانکی با متقاضیان وام و تسهیلات در این زمینه چگونه خواهد بود چرا که خیلی از بانکها به دلیل ضبط وثایق تسهیلات بگیرانی که نتوانسته اند به تعهدات خود در پرداخت اقساط بانکی عمل کنند اموال و دارایی های زیادی را تلنبار کرده اند، موضوعی که باعث شده نقدینگی بانکها در قالب دارایی ها قفل شود.

کد خبر: ۲۳۱٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میلاد IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      1 0
      وام برا کارمندهای بانک آسانتر می شود