۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
ثبت ۱۳ میلیون حساب تجاری| متوسط مالیات پرداختی مشاغل و اصناف ۵ میلیون تومان است
رییس کل سازمان امور مالیاتی خبر داد

ثبت ۱۳ میلیون حساب تجاری| متوسط مالیات پرداختی مشاغل و اصناف ۵ میلیون تومان است

سبحانیان، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۱۳ میلیون حساب تجاری داریم که حدود ۱۰ میلیون و چهار صد نفر از آنها اشخاص حقیقی هستند.

به گزارش بازار، سید محمدهادی سبحانیان در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: افرادی که پرونده مالیاتی تشکیل می دهند، حسابی را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کنند که این حساب به بانک مرکزی هم اعلام می‌شود، این حساب، حساب تجاری است و پولی که به آن واریز می‌شود به منزله درآمد است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از مخارج جاری دولت، توسط درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا می‌کند، گفت: همه باور داریم که کشور را باید با مالیات اداره کنیم، نیازمند این هستیم که برای مردم تبیین کنیم مالیاتی که پرداخت می‌کنند، صرف چه اموری می‌شود. این سطح از بهداشت، آموزش و امنیت که در کشور وجود دارد مرهون مالیاتی است که همه ما پرداخت می‌کنیم.

سبحانیان با اشاره به پیشی‌گرفتن درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی در سال گذشته، اظهار داشت: بیش از ۳۵ درصد از منابع عمومی دولت را درآمدهای مالیاتی و ۲۵ درصد را درآمدهای نفتی تضمین می‌کند.

رییس‌کل سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اهمیت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در اقتصاد کشور و تشریح فرایند اجرای این قانون در سازمان امور مالیاتی، بیان داشت: لایحه تسهیل تکالیف مودیان، یکی از تسهیلات ویژه برای کسب‌وکارهای خرد است که می‌تواند قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را با پذیرش دستگاه کارت‌خوان به‌مثابه پایانه فروشگاهی برای این کسب‌وکارها و مشاغل و صنوف خرد گسترش بدهد.

سبحانیان با تأکید بر اینکه به‌موجب قانون وزارت راه و شهرسازی مکلف به شناسایی خانه‌های خالی است گفت: طبق قانون، ما در سازمان امور مالیاتی به‌موجب اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد عمل می‌کنیم و چه در خانه خالی، چه در خودرو لوکس و چه در خانه لوکس، سازمان امور مالیاتی کشور، مسئول شناسایی نیست.

وی افزود: برای خانه‌های خالی سال ۱۴۰۱، علی‌رغم پیگیری‌هایی که شده است، هنوز اطلاعات خانه‌های خالی که در سامانه املاک و اسکان و در اختیار وزارت راه و شهرسازی وجود دارد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه مالیات ۵۰ درصد از کسانی که در حوزه مشاغل و اصناف فعالیت می‌کنند صفر شده است گفت: متوسط مالیات پرداختی مشاغل و اصناف ۵ میلیون تومان بوده است.

رییس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه صنف پزشکان بیشتر از بقیه اصناف و مشاغل مالیات پرداخت کرده است، ادامه داد: حدود ۳۵ میلیون تومان در سال متوسط مالیات پرداختی پزشکان طبق تبصره ماده ۱۰۰ بوده است.

وی مالیات پرداختی سایر اصناف را طبق اطلاعات فرم تبصره ماده ۱۰۰ به ترتیب، داروخانه‌ها حدود ۲۲ میلیون تومان، طلا و جواهر حدود ۱۰ میلیون تومان، نمایشگاه اتومبیل حدود ۱۰ میلیون تومان، مشاوران حقوقی حدود ۶ میلیون و هشتصد هزار تومان، بنگاه‌های املاک حدود ۴ میلیون تومان، آرایشگاه زنانه حدود ۲ میلیون تومان اعلام کرد.

سبحانیان در خصوص مالیات اینفلوئنسرها، گفت: به‌موجب قانون هر شخصی درآمد داشته باشد باید مالیات آن را بپردازد. در حوزه اینفلوئنسرها، برای بالغ بر ۵۰۰ نفر، پرونده مالیاتی تشکیل شده است. بالغ بر ۱۲۰ نفر از آنها، اظهارنامه مالیاتی ارائه داده‌اند. مالیات ابرازی آنها حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، اما تشخیص مالیات این افراد، توسط سازمان امور مالیاتی بیشتر از ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام مالیاتی کشور، را سطح گسترده معافیت‌های مالیاتی دانست و افزود: معافیت‌های ما هدف‌مند نیست، معافیت‌هایمان نقطه‌زنی نکرده و معافیت‌های کور هستند که موجب کاهش درآمدهای مالیاتی، بی‌عدالتی و فرار مالیاتی می‌شوند.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha