۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
فعالان حوزه فناوری مهم‌ترین پیشران برنامه هفتم توسعه هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی:

فعالان حوزه فناوری مهم‌ترین پیشران برنامه هفتم توسعه هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موفقیتی وجود دارد و مردم از خدماتی که به آنها ارائه داده‌ایم بهره‌ برده‌اند، بدون شک زحمات آن به پای جوانان عزیز حوزه فناوری است.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف روز سه شنبه در مراسم روز فناوری اطلاعات افزود: از صمیم قلب می‌گویم امروز در جمع عزیزانی حضور دارم که به عنوان یک مدیر در کشور با بیش از ۲ دهه تجربه، زمانی که به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم هیچ صنف و قشری به اندازه فعالان حوزه فناوری اطلاعات در موفقیت‌های رخ داده نقش ایفا نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر توفیقی در نیروی هوایی سپاه داشتم، ریشه در این صنف داشت. اگر اتفاقی در پلیس رخ داد، عدالت امنیت و خدمات برقرار شد، وقت مردم گرفته نشد، فساد کاهش پیدا کرد، منزلت پلیس بالا رفت و اعتماد مردم به پلیس افزایش یافت جز زحمت فعالان حوزه فناوری نبود.

قالیباف افزود: اگر در شهرداری تهران توفیق پیدا کردیم بیش از ۱۷۰ لایه اطلاعاتی و داشبورد شهر را بیش از ۱۰۰ سرویس برای مردم فراهم کنیم، با حضور فعالان این حوزه بود. اگر موفقیتی بود و مردم ما از خدماتی که ارائه شدند بهره‌ای بردند بدون شک زحماتش به پای جوانان عزیز حوزه فناوری بود و امروز با همه وجود می‌گویم شما مهم‌ترین پیشران ما در برنامه هفتم هستید.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گذشته بحث علم بهتر است یا ثروت مطرح بود، اما امروز می‌گوییم تجارت بدون بستر علم امکان‌پذیر نیست و تحول و اقتصاد کشور در مجموعه فناوری اطلاعات است. صحبت‌های من را امروز از نگاه یک خدمتگزار و مدیر گوش دهید. به عنوان صنفی که قدرت حل مسئله دارد قصد دارم مسائلی را مطرح کنم.

وی گفت: امروز مهم‌ترین چالش ما مربوط به رشد اقتصادی است. سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و منابع انسانی سه عامل مهم در رشد اقتصادی است. جایی که می‌تواند این سه‌ عامل را توام با یکدیگر پیش ببرد، فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این حوزه امروز دیگر یک انتخاب نیست، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای جامعه و حکمرانی دولت‌ها است. حکمرانی هوشمند به مراتب مهم‌تر از دولت الکترونیک است.

قالیباف تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی ما آنقدری نیست که نجات‌دهنده ما باشد، ناگزیر هستیم که در حوزه بهره‌وری به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات رفع شوند. در سال ۱۰۰ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم برای بازگرداندن این ظرفیت نیاز به مجموعه فناوری و ارتباطات داریم. همه ما گرفتار یک قوه چهارم هستیم که از سه قوه دیگر قوی‌تر است و آن دیوان سالاری است، اسب سرکشی که به سه قوه دیگر مدیریت می‌کند. در این حوزه نیز نیاز به همراهی فعالان حوزه فناوری هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور مشکل داریم اما مسئله نداریم. به نظر من مشکل اساسی همین جا است که چون نمی‌توانیم مشکل را به مسئله تبدیل کنیم، قدرت فکر کردن و خلاقیت پیدا نمی‌کنیم و مسئله‌ای به وجود نمی‌آید که بتوان آن را حل کرد، ‌ اینجا ارزش هوش مصنوعی مشخص می‌شود.

وی گفت: امروز نگاه کردن به موقعیت‌ها به شکل تهدید و فرصت، غلط است و اعتقاد دارم که دیگر تهدید نداریم و هر چیزی که پیش روی ما قرار دارد همه فرصت است. فرصت‌ها به ۲ دسته با ریسک و بدون ریسک تبدیل می‌شوند. جهش و اتفاق در فرصت‌های با ریسک انجام می‌شود. یکی از این حوزه‌ها هوش مصنوعی است که شناخت مساله را به ما نشان می‌دهد و فرصت خلاقیت و حل مساله نیز در آن یافت می‌شود.

قالیباف تاکید کرد: این مسائل چالش‌های ما است و تصمیم داریم در برنامه هفتم مساله محور پیش برویم و یکی از پیشران‌های ما در حل و تشخیص مسائل حوزه فناوری اطلاعات است

کد خبر: ۲۳۰٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha