۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
ضرورت احیای طلای سفید در گلستان| قیمت فروش پنبه ۳.۵برابر گندم باشد
رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان:

ضرورت احیای طلای سفید در گلستان| قیمت فروش پنبه ۳.۵برابر گندم باشد

گرگان- موسی خانی، رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: قیمت خرید و فروش پنبه باید ۳.۵برابر گندم باشد تا کشاورز رغبت برای کشت داشته باشد.

علی موسی خانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه همه امورات پنبه مربوط به سازمان جهاد کشاورزی نیست، اظهار کرد: پنبه گیاه صنتعی است و بخش بازرگانی آن در کنار کشت دارای اهمیت است

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان، غیرقابل رقابت بودن پنبه با محصولاتی مثل شالی به دلیل اختلاف زیاد در درآمد، برداشت سنتی، هزینه کارگری، کمبود نیروی کار و فقدان توزیع عادلانه آب را از چالش های جدی کشت پنبه در استان دانست.

وی با بیان این نکته که کشت پنبه در اراضی درجه دوم و سوم برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، افزود: قیمت خرید و فروش پنبه باید ۳.۵برابر گندم باشد تا کشاورز رغبت داشته باشد.

او تخصیص یارانه به پنبه رایکی دیگر از راه های افزایش انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول دانست و اضافه کرد: اگر واقعا می خواهند پنبه احیا شود باید اعتبارات ویژه ای برای این بخش در نظر بگیرند به عنوان مثال هزینه آب بهای پنبه رایگان شود.

موسی خانی با بیان این مطلب که به اجرای الگوی کشت در استان تاکید داریم، افزود: در حوزه پنبه باید میزان سطح زیرکشت مطابق الگوی کشت باشد تا محصول اشباع نشود و روی دست کشاورز بماند.

او ضمن اشاره به خشکسالی و ضرورت کشت محصولات کم آب بر، گفت: با این وجود تازمانیکه کشت جایگزین درآمد لازم را نداشته باشد کشاورز علاقه ای به کشت آن محصول ندارد.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان ضمن تاکید بر اینکه باید سیاست های تشویقی برای کشت دوباره پنبه لحاظ شود، ادامه داد: اگر محصولی مثل پنبه توجیه اقتصادی داشته باشد شاید کشاورزان دیگر به سمت کشت شالی نروند.

وی خرده مالکی را از دیگر مشکلات برای استفاده از کمباین در اراضی کشاورزی دانست و اضافه کرد: برای استفاده از کمباین پنبه نیاز به مساحت بالایی سطح زیرکشت این محصول داریم که در این راستا جهاد کشاورزی با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی به توسعه کشت پنبه کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۰٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha