۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
پیش‌بینی کشت ۸۵ هزار هکتار پنبه در کشور

پیش‌بینی کشت ۸۵ هزار هکتار پنبه در کشور

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد؛ امسال حدود ۸۵ هزار هکتار پنبه در مزارع کشور کشت شود.

به گزارش بازار، ابراهیم هزارجریبی درباره وضعیت کشت پنبه در سال جاری افزود: بر اساس برنامه ابلاغی الگوی کشت در سال ۱۴۰۲، کشت ۱۰۸ هزار و ۱۵۲ هکتار پنبه در کشور هدفگذاری شده بود که بنا به دلایلی با کاهش کشت روبرو هستیم.
هزارجریبی سطح کشت ثبت شده پنبه در سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی را تا اواخر هفته گذشته بیش از ۸۰ هزار هکتار اعلام کرد.

هزارجریبی گفت: عواملی همچون بازرگانی پنبه در سال گذشته و واردات این محصول توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در شش ماهه دوم سال، مناسب نبودن قیمت خرید، کمبود نقدینگی، اعلام بروز خشکسالی در سال جاری و قطعی برق چاه‌های آب در زمان مور نیاز آبیاری به علت محدودیت‌های منابع آبی موجب کاهش انگیزه کشت توسط پنبه کاران کشور شده است.

این مقام مسوول سطح کشت پنبه در سال گذشته را حدود ۱۱۸ هزار هکتار با تولید ۳۷۳ هزار تن وش پنبه عنوان کرد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی درباره حمایت‌های صورت گرفته از تولید وش پنبه اظهار داشت: امسال بذر پنبه به اندازه کافی و به میزان ۳ هزار تن تهیه و در اختیار پنبه‌کاران قرار گرفته در حالی که این عدد در سال گذشته دو هزار تن بوده است.

هزارجریبی تامین و توزیع به موقع و کافی کودهای یارانه دار میان پنبه کاران را از دیگر حمایت‌های صورت گرفته عنوان کرد و گفت: پنبه جزو محصولات اولویت‌دار است و از این رو کود یارانه‌دار برای کشت آن تعلق می‌گیرد، هر چند ممکن است برخی کشاورزان از کود و بذر یارانه‌ای استفاده نکرده باشند.

هزارجریبی ادامه داد: امسال برای هر هکتار از مزارع پنبه ۲۰۰ کیلوگرم کود فسفات و پتاسه و ۲۵۰ کیلوگرم کود ازته تهیه شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تامین هورمون تنظیم کننده رشد پنبه نیز گفت: در سال جاری برای تمام مزارع، هورمون تنظیم کننده رشد پنبه تامین شده و کشاورزان را تشویق به مصرف آن کرده‌ایم.

هزارجریبی درباره تسهیلات خرید کمباین برداشت وش پنبه نیز تصریح کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تسهیلات با کارمزد ۴ درصدی برای خرید کمباین‌های وارداتی پنبه آماده کرده و در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌دهد.

هزارجریبی گفت: در حال حاضر در استان‌های اصلی پنبه همچون خراسان رضوی حدود ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار، فارس ۱۴ هزار هکتار و گلستان حدود ۱۴ هزار هکتار زیر کشت رفته است.

کد خبر: ۲۳۰٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha